دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۱
کد خبر: 112439

سازمان‌های بهداشتی بین‌المللی اعمال قوانین سختگیرانه نظیر آنچه که برای صنایع دخانی وضع شده را برای صنایع غذایی نیز خواستار شدند.

سلامت نیوز: سازمان‌های بهداشتی بین‌المللی اعمال قوانین سختگیرانه نظیر آنچه که برای صنایع دخانی وضع شده را برای صنایع غذایی نیز خواستار شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سازمان جهانی حمایت از مصرف‌کنندگان و فدراسیون جهانی مبارزه با چاقی با تاکید بر اینکه خطرات جهانی چاقی برای سلامت انسان‌ها کمتر از سیگار نیست، اعمال قوانین سختگیرانه نظیر آنچه که برای صنایع دخانی وضع شده را برای صنایع غذایی نیز خواستار شده‌اند.

فعالان بین‌المللی سلامت تاکید کردند که برای صنایع غذایی نیز محدودیت‌ها و قوانین جدی‌تر باید اعمال شود و این قوانین باید شامل کاهش جدی مصرف شکر، نمک و چربی در محصولات غذایی شوند. این سازمان‌ها اعلام کردند از آنجا که چاقی برای سلامتی بسیار مضر است و خطر آن کمتر از سیگار نیست، باید قوانین محدود‌کننده‌ای که در صنایع دخانیات به کار گرفته می‌شوند به طور مشابه در صنایع غذایی نیز اعمال شوند. این موارد شامل چاپ تصاویری از آسیب‌های جسمی ناشی از چاقی روی بسته‌بندی‌های غذایی مانند آنچه که روی پاکت‌های سیگار نصب شده‌اند، می‌شود.

 با این حال فدراسیون جهانی غذا و نوشیدنی اعلام کرد که تاکنون از این مساله حمایت کرده است.

این در حالیست که سازمان‌های بین‌المللی می‌گویند دولت‌های جهان باید قوانین جدی‌تری را در صنایع غذا و نوشیدنی اعمال کند. آنها می‌گویند میزان مرگ و میر مرتبط با چاقی در جهان از دو میلیون و 600 هزار نفر در سال 2005 میلادی به سه میلیون و 400 هزار نفر در سال 2010 میلادی افزایش یافته است.

بنابر اعلام فعالان سلامتی این قوانین محدودکننده شامل کاهش میزان نمک، چربی اشباع و شکر مصرفی در غذاها می‌شود. آنها همچنین خواستار بهبود کیفیت غذای بیمارستان‌ها و مدارس، محدودیت‌های بیشتر در تبلیغات مواد غذایی و افزایش اطلاع‌رسانی عمومی نسبت به تغذیه سالم شدند.

در یکی از این مواد پیشنهاد شده طی پنج سال آینده چربی‌های ترانس از تمام غذاها و نوشیدنی‌ها حذف شوند و تبلیغات غذا در میان برنامه‌های پربیننده کودکان محدود شود. در این گزارش همچنین پیشنهاد شده دولت‌ها با بازبینی قیمت مواد غذایی، اقدام به وضع مالیات و تغییر جواز تولید کند. 

«لوک آپ چرچ» از مسئولان «سازمان جهانی حمایت از مصرف‌کنندگان» خاطر نشان ساخت: ما به دنبال یک معاهده جهانی هم‌سطح معاهده جهانی کنترل تنباکو هستیم.

وی افزود: ما قصد داریم اتفاقی که دهه 60 میلادی افتاد تکرار نشود. در آن زمان صنایع دخانیات اعلام کردند که سیگار نه تنها ضرری ندارد بلکه برای سلامتی مفید هم هست. نتیجه این شد که حدود 30 تا 40 سال بعد میلیون‌ها نفر بر اثر استعمال دخانیات جان باختند. اگر در مقابل صنایع غذایی نیز دست روی دست بگذاریم این واقعه تلخ از سوی صنایع غذایی تکرار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha