نوزادان متولد شده توسط زنانی كه سطح ویتامین D بدن آنها طی دوران بارداری پایین بوده است در معرض ریسك بیشتری برای ابتلا به نقایص مربوط به مینای دندان و پوسیدگی در دوران كودكی قرار دارند.

محققان دانشگاه «مانی توبا» سطح ویتامین D 206 زن را در سه ماهه دوم بارداری آنها مورد بررسی قرار دادند. از این میان تنها 21 مورد یعنی 5/10 درصد از سطح مطلوبی از ویتامین D برخوردار بودند. میزان این ویتامین با تعداد دفعات مصرف شیر و مصرف این ویتامین پیش از زایمان ارتباط مستقیم داشته است.

این محققان هم چنین 135 نوزاد را مورد آزمایش قرار داده و دریافتند: 6/21 درصد از نوزادان دچار عیوب مربوط به مینای دندان بوده و 6/33 درصد به پوسیدگی دندان در اوایل دوران كودكی مبتلا بوده‌اند. سطح ویتامین D در مادران نوزادان مبتلا به نقص مینای دندان پایین‌تر از میانگین این ویتامین در مادران نوزادان فاقد این عیوب بوده است. تفاوت سطح ویتامین D در این گروه فاحش نبوده است.

این در حالی است كه اختلاف سطح ویتامین D در مادران نوزادان مبتلا به پوسیدگی دوران كودكی و مادران نوزادان با دندان‌های سالم و بدون كرم خوردگی بسیار قابل ملاحظه بوده است.

نوزادان مبتلا به نقص مینای دندان به مراتب بیشتر از سایر نوزادان در معرض پوسیدگی دندان در دوران كودكی قرار دارند.

نتایج این تحقیقات در جلسه عمومی سازمان بین المللی تحقیقات دندان در توافق ارائه شده و تاثیر سطح ویتامین D‌ زنان باردار بر سلامت بهداشت دندان نوزادان آنها را نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha