جمعی از حامیان حیات وحش ایران دربیانیه ای با انتقاد از فعالیت سیرک حیوانات در کشور، از سازمان حفاظت محیط زیست خواستند با ممنوع کردن فعالیت سیرک در کشورمان، ایران را در فهرست کشورهایی که استفاده از حیوانات در سیرکها را ممنوع کرده اند ، به ثبت برساند.

حامیان حیات وحش خواستار ممنوعیت فعالیت سیرک در کشور شدند

سلامت نیوز: جمعی از حامیان حیات وحش ایران دربیانیه ای با انتقاد از فعالیت سیرک حیوانات در کشور، از سازمان حفاظت محیط زیست خواستند با ممنوع کردن فعالیت سیرک در کشورمان، ایران را در فهرست کشورهایی که استفاده از حیوانات در سیرکها را ممنوع کرده اند ، به ثبت برساند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، در این بیانیه چنین آمده است : سیرک حیوانات، اشتباه بزرگی که چندی است در جوامع پیشرفته، به دلایل علمی و اخلاقی، منسوخ شده، امروز در کشور ما به ابتدایی ترین شکل ممکن برپا شده و منجر به ایجاد نسلهایی از حیوانات ناسالم با نواقص ژنتیکی و بیماریهای گوناگون میشود.

حیواناتی که به دلیل نواقص مختلف و بعضا ارثی با قیمتهای نازل از کشورهای دیگر به ایران وارد میشوند و در شرایطی اسفبار از لحاظ بهداشت، تغذیه و تنبیه، باعث شیوع بیماری شده و با جفتگیریهای غلط، نسلهایی بیمارتر به وجود می آورند. با توجه به اینکه جابجایی، ماهیت سیرک است، جهانِ امروز دریافته است که سیرک نمیتواند جایگاهی مناسب با شرایط استاندارد برای گونه های مختلف حیات وحش باشد. سابقه فرار حیوانات تحت فشار از سیرک که برای انسانها خطرات جانی در پی داشته، از دیگر عواملی است که جهان امروز در حذف حیوانات از سیرک لحاظ کرده است.

از بُعد اخلاقی هم سیرک حیوانات در کشورهای زیادی منسوخ شده است. اسارت حیوانات در شرایط نامناسب و جابجایی آنها، تنبیه، گرسنگی، خستگی، استرس و از طرفی تاثیر خشونت رفتاری با این حیوانات بر تماشاچی که جمعی از آنان را خردسالان تشکیل میدهند عواملی هستند که در دنیای امروز نمیتوان نام "تفریح" بر آن نهاد.به لحاظ شرعی نیز، استفتاهای منتشر شده از سوی 15 مرجع تقلید در خصوص جایز نبودن سیرک و حیوان آزاری، تاکیدی بر این موضوع است .

ما دوستداران حیات وحش نیمه جان ایران، از سازمان حفاظت محیط زیست تقاضا داریم، فاجعه سیرک قشم را که دل جهانیان را به درد آورد و فرهنگ سرزمینمان را زیر سوال برد، نقطه عطفی برای پدیده غیر انسانی سیرک حیوانات در ایران شمرده و نام ایران را در فهرست کشورهایی که استفاده از حیوانات در سیرکها را ممنوع کرده اند به ثبت برسانند. به امید روزهایی سبز برای حیات وحش رو به نابودی سرزمینمان.

حامیان حیات وحش ایران همچنین در نامه ای به پهلوانان سرزمینمان تاکید کردند همانگونه که پیشگامان و بنیانگذاران سیرک در ایران بوده اید بنیانگذار یک حرکت زیبای انسانی، اخلاقی، فرهنگی و مهمتر از همه مردمی باشید: ثبت نام ایران در فهرست کشورهایی که حیوانات را از سیرک حذف کرده اند.

در این نامه آمده است : میدانیم که نامتان بعنوان قدرتمندترین مردان جهان در تاریخ ثبت شده است. میدانیم که در کشورهای مختلف تشویق و حیرت مردمان را برانگیخته اید.

میدانیم که از مقامات مهم سرزمینهای دیگر سوغاتهای باارزش، مدال و جام قهرمانی دریافت کرده اید. میدانیم که برای سرگرمی و شاد کردن مردم سرزمینتان بسیار کوشیده اید.

میدانیم که در یک نمایش مشترک، یکی از شما پهلوانان خود را به یک جیپ بست و راننده هرقدر گاز داد نتوانست ماشین را حرکت دهد و دیگری یک جیپ و یک اتوبوس پر از مسافر را با دندان کشید.

میدانیم که پهلوانانی نام آور و تکرارنشدنی هستید و بسیار قابل احترام. آخرین رسم پهلوانی را نیز به جا آورید تا نامتان در تاریخ، نیک، جاودان شود.

آخرین رسم پهلوانی را به جا آورید و درخواست مردمانتان را اجابت کنید: حق زندگی و آزادی را به حیوانات، مخلوقات بیگناه خداوند بازگردانید. همان حقی که خداوند به آنان عطا فرموده، نه بیشتر و نه کمتر. مردم ایران امروز فکر و اندیشه متفاوتی دارند و از اسارت حیوانات و استثمار آنان برای تفریح خود لذتی نمیبرند و آنان که میبرند حقیقتا از واقعیت تلخ پشت پرده ناآگاهند و نمیدانند سلطان جنگل به چه هزینه گزافی از حلقه آتش عبور میکند. حقیقتا امروز، آنها هم اگر بدانند این تفریح را بر خود حرام خواهند داشت.

پهلوانان سرزمینم، بیایید دست به دست هم بدهیم و رسم ناجوانمردانه ای که در کشورهای دیگر هم منسوخ شده را برای همیشه در ایران ریشه کن کنیم. بیایید نشان بدهیم گذشت زمان بر شعور و تفکر مردم ایران هم تاثیر میگذارد. بیایید نشان بدهیم که جسارت لازم را برای اعتراف به اشتباهاتمان داریم. میدانیم که انسان جایزالخطاست و آنچه مهم است پذیرفتن اشتباهات و جبران آنهاست.

همانگونه که پیشگامان و بنیانگذاران سیرک در ایران بوده اید بنیانگذار یک حرکت زیبای انسانی، اخلاقی، فرهنگی و مهمتر از همه مردمی باشید: ثبت نام ایران در فهرست کشورهایی که حیوانات را از سیرک حذف کرده اند.  اطمینان داشته باشید مردم سرزمینتان قدردانتان خواهند بود و برای هرگونه حمایت از برنامه های شاد، مهیج و صلح آمیز سیرکهایتان از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • h ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    مرحبا.چنین فعالیتهایی نویدبخش رشد فرهنگی ما و بازگشت به دوران طلایی تمدن ایران عزیزمان به خاطر اسلام عزیز است.چرا که بزرگان میگویند میزان فرهنگ یک ملت را باید از رفتار انها با حیوانات فهمید و چه نیکو گفته گاندی عزیز.به راستی حیوانات بی زبان مدتهاست از دست انسانها عاصی هستند و صدا و سیما در زمینه فرهنگ سازی کوتاهی میکند