دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۹

طلاق در هر سن و زمانی یک پدیده تلخ در خانواده و جامعه قلمداد میشود اما شاید اگر همین طلاق به جای دوران جوانی به دوران میانسالی و پیری کشیده شود عوارض منفی بیشتری به همراه داشته باشد. معمولاً افرادی که در دوران پیری و با وجود داشتن فرزند، نوه و... تن به طلاق میدهند در دوران گذشتهشان روی بسیاری از مسائل چشم پوشی کرده اند.

سلامت نیوز: طلاق در هر سن و زمانی یک پدیده تلخ در خانواده و جامعه قلمداد میشود  اما شاید اگر همین طلاق به جای دوران جوانی به دوران میانسالی و پیری کشیده شود عوارض منفی بیشتری به همراه داشته باشد. معمولاً افرادی که در دوران پیری و با وجود داشتن فرزند، نوه و... تن به طلاق میدهند در دوران گذشته شان روی بسیاری از مسائل چشم پوشی کرده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، اما با گذشت سال‌ها زندگی مشترک و افزایش سن، طاقت و تحمل آنها کمتر شده و با پدیدار شدن هر مسأله کوچکی بهانه‌گیری هایشان را شروع می‌کنند و به خود می‌گویند چرا باید به این زندگی مشترک ادامه دهیم؟! حالا که دیگر فرزندانمان راهی خانه بخت شده‌اند مجبور نیستم این رابطه را حفظ کنیم.

شاید این زوج که بیشترین عمر خود را کنار یکدیگر گذراندند، ندانند که پس از جدایی چه مشکلاتی بر سر راه‌شان قرار خواهد گرفت و تنهایی و بیماری چقدر برایشان سخت و طاقت‌فرسا می‌شود.

متأسفانه در جامعه ما خصوصاً در زمان گذشته افراد خود را ملزم می‌کردند تا در بدترین شرایط هم به زندگی‌شان ادامه دهند. به‌عنوان مثال زندگی با یک مرد معتاد، بیکار و خشن خیلی سخت و طاقت‌فرسا است اما اگر نگاهی به آن دوران بیندازیم متوجه می‌شویم که زنان در بیشتر موارد سعی در حفظ این رابطه داشته که همین امر تأثیرات منفی و آسیب‌های روحی- جسمی و اجتماعی بسیاری روی اعضای خانواده به یادگار گذاشته است شاید در این شرایط اگر خانواده‌ها از همان ابتدا زندگی شان را از هم جدا می‌کردند آسیب‌های کمتری به فرزندان و اعضای خانواده وارد می‌شد.

زوج‌های میانسال که برای طلاق راهی دادگاه خانواده می‌شوند همان زوج‌های دیروزی‌ای هستند که خود را ملزم به حفظ رابطه شان کرده بودند و اکنون صبرشان لبریز شده و تصمیم به جدایی گرفته‌اند. البته امروزه نیز برخلاف سال‌های گذشته زوجین جوان نیز با کوچک‌ترین مسأله پایه‌های زندگی‌شان را خراب می‌کنندو همین امر پدیده طلاق در میانسالی را کاهش داده‌است.در یکی از پرونده‌ها شاهد جدایی زوج میانسالی بودیم که در گذشته با عشق و علاقه زندگی‌‌شان را آغاز کرده بودند اما پس از ازدواج فرزندانشان اختلاف آنان به هر بهانه‌ای بیشتر می‌شد چرا که مرد خانواده از بی‌توجهی همسرش نسبت به خود شکایت داشت در این جا اگر وی نیز با همسر خود همراه می‌شد و هر دو مسئولیت‌هایشان را تقسیم می‌کردند می‌توانستند باهمدلی و همیاری زندگی آرامی را در کنار هم بگذرانند زیرا طلاق دردی را درمان نمی‌کند و در سن میانسالی باعث بروز مشکلاتی از جمله افسردگی، تنهایی، شکست و... می‌شود.

برای کاهش این پدیده در اجتماع، افراد می‌توانند توقعات خود را از زندگی کاهش دهند زیرا افزایش توقعات از یکدیگر یکی از دلایل طلاق در میان زوج‌های میانسال است همچنین مهارت آموزی اجتماعی و همراه بودن افراد با یکدیگر می‌تواند در کاهش طلاق دوره میانسالی تأثیرگذار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha