دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۳

رئیس سازمان بهزیستی کشور از تشخیص و درجه‌بندی نوع معلولیت‌ها براساس کتاب و نرم‌افزار ICF یعنی طبقه بندی علمی عملکرد، ناتوانی و سلامت از خردادماه سال جاری خبر داد.

سلامت نیوز: رئیس سازمان بهزیستی کشور از تشخیص و درجه‌بندی نوع معلولیت‌ها براساس کتاب و نرم‌افزار ICF یعنی طبقه بندی علمی عملکرد، ناتوانی و سلامت از خردادماه سال جاری خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، دکتر همایون هاشمی در دومین نشست دبیران کمیسیون‌های تشخیص نوع تعیین و شدت معلولیت سازمان بهزیستی کشور با اعلام این خبر گفت: در سنوات گذشته میزان معلولیت‌ها براساس مدل قدیمی که علامت و نشانه‌ها بود از سوی پزشکان تشخیص و تصمیم‌گیری می‌شد، اما کتاب ICF یک نظام بین‌المللی و استاندارد است که براساس ساختار فیزیولوژیک و عملکرد اندام و همچنین شاخص‌های علمی کدبندی شده است.یعنی معلولیت‌ها براساس کدبندی نمره می‌گیرند و هیچکس نمی‌تواند اعمال نظر شخصی کند، از این‌ رو حقی نیز ضایع نمی‌شود.

به گفته هاشمی، این کتاب منطبق با قوانین بین‌المللی نوشته شده است و یک خط سیر برای سازمان ایجاد می‌کند که براساس آن میزان معلولیت‌ها مشخص و در نتیجه آن خدمات به معلولین ارائه داده می‌شود. همچنین سازمان‌های دیگر مانند بنیاد جانبازان می‌توانند از این کتاب بهره‌مند شوند.

دکتر کیوان دواتگران، مدیرکل دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی نیز گفت: از سال 89 روش فعلی تعیین و شدت معلولیت در بهزیستی آغاز و در سال 91 نیز اجرا شد.

وی تصریح کرد: علاوه بر کتاب، نرم‌افزار و مرورگر فارسی آن نیز طراحی شده تا پزشکان نیز بتوانند استفاده کنند تا صدور کارت معلولیت کاملاً منطبق با استاندارد جهانی باشد.

یحیی سخنگویی، معاون امور توانبخشی سازمان نیز در این همایش گفت: 15 درصد از افراد جامعه را معلولین تشکیل می‌دهند که 2 تا 3 درصد آن‌ها از نوع شدید و خیلی شدید است. از این رو باید روش جدیدی را به کار برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha