دکترمرتضی ایزدی گفت:خطر ابتلا به ۱۷ نوع بیماری عفونی خطرناک بویژه تب زرد، ارمغان سفر به کشور میزبان مسابقات جام جهانی است.

سلامت نیوز: دکترمرتضی ایزدی گفت:خطر ابتلا به ۱۷ نوع بیماری عفونی خطرناک بویژه تب زرد، ارمغان سفر به کشور میزبان مسابقات جام جهانی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، دکترمرتضی ایزدی، مدیر مرکز بین المللی طب مسافرتی،خبر داد: کشور برزیل به علت قرارگیری در موقعیت جغرافیایی خاصی، متاسفانه یکی از مهم‌ترین کشورهای پرخطر در زمینه ابتلا به بیماریهای عفونی خطرناک است.

در حال حاضر در ۱۷ مورد از این بیماری‌ها بویژه تب زرد، تب دانگ و HIV رکورد دار است که این سه بیماری نام برده در راس لیست ۱۷ بیماری عفونی پرمخاطره در کشور میزبان مسابقات جام جهانی قرار دارد. 

 

وی با تاکید بر اینکه ۱۴ روز قبل از سفر به برزیل تزریق واکسن تب زرد اجباری است، گفت: تب زرد بیماری عفونی و انگلی خطرناکی است که بر اثر نیش حشرات بوجود می‌آید که همه این حشرات انگلی در بزریل تراکم بسیار بالایی دارند و بنابراین تمام افراد به غیر از خانم‌های باردار زیر ۶ ماهگی و کسانیکه ۱۰ سال پیش واکسن تب زرد را زده‌اند، بآ مراجعه به مراکز درمانی، ملزم به تزریق واکسن این بیماری مهلک هستند. 

این متخصص عفونی در خصوص خطر ابتلا به تب دانگ نیز افزود: متاسفانه فعلا واکسنی برای این بیماری عفونی نیست، تب دانگ توسط نیش حشره ناقل بیماری و دارای تلفیقی از علایم آنفلوآنزا و گاسترانتریت (اسهال و استفراغ) به فرد منتقل می‌شود و برای مصون ماندن از شر تب دانگ، تب زرد و بیماری ویروسی انگلی مالاریا پوشیدن لباسهای بلند و گشاد، استفاده از پماد و کرمهای دور کننده حشرات، بسته نگه داشتن جای زخم و خراش و ضدعفونی مداوم آنها و اجتناب از قرارگیری در اماکن بسیار شلوغ و پرازدحام، مهم‌ترین راهکار است. 

مرتضی ایزدی اذعان داشت: خانوم های باردار نباید به برزیل سفر کنند تا آسیب یا بیماری عفونی جنینشان را تهدید نکند و از سوی دیگر به علت وجود آمار بسیار بالای ایدز در این کشور تمام مسافران تا حد امکان از رفتن به آرایشگاه‌ها، سلمانی‌ها اجتناب کنند.
مدیر مرکز بین المللی طب مسافرتی با اشاره به بازار داغ و پرفروش انواع محصولات و خوراکیهای دست فروشان در برزیل هشدار داد: حشرات انگلی می‌توانند به سادگی در لابه لای این محصولات تخم گذاری و یا مخفی شوند، پس اجتناب از خریداری و مصرف آنها، قویا توصیه می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha