سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 112474

یک پزشک متخصص قلب و عروق با هشدار در خصوص ضربان تند قلب گفت: ضربان بیشتر از 100 مورد در دقیقه باید مورد توجه جدی مردم قرار گیرد.

ضربان تند قلب را جدی بگیرید

سلامت نیوز:یک پزشک متخصص قلب و عروق با هشدار در خصوص ضربان تند قلب گفت: ضربان بیشتر از 100 مورد در دقیقه باید مورد توجه جدی مردم قرار گیرد.


دکتر مژگان حاج احمدی در گفت و گو با ایرنا افزود: ضربان قلب طبیعی از گره سینوسی - دهلیزی فشار می گیرد و تعداد آن در دقیقه 60 تا 100 ضربان در دقیقه است.

وی اضافه کرد: هرگونه اختلال در محل ایجاد ضربان قلب، تعداد و نظم ضربان قلب و یا در مسیر انتشار ضربان قلب ˈآریتمیˈ گفته می شود و باید جدی گرفته شود.

وی اظهار کرد: ضربان بیش از حد قلب، حفره های فوقانی قلب یعنی دهلیزی را درگیر می کند و زمانی رخ می دهد که توان ایجاد پیام های الکتریکی اضافی در برخی از قسمت های دهلیزی شکل می گیرد.

این پزشک متخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: نوع دیگر ضربان نامنظم قلب، سندروم ولف - پارکینسون - وایت است و زمانی رخ می دهد که یک مسیر الکتریکی اضافی بین دهلیزها و بطن ها وجود دارد که باعث می شود پیام های الکتریکی بسیار سریع بطنی ارسال شوند و در نتیجه باعث افزایش سرعت ضربان قلب می شوند.

دکتر حاج احمدی گفت: بیمار مبتلا به ضربان قلب نامنظم و سریع، ممکن است تپش قلب داشته باشد یا لرزش و سرعت قلب را احساس کند ولی اغلب، این علائم به صورت ناگهانی با علائم هشدار دهنده کم یا بدون این علائم رخ می دهند.

وی افزود: برخی افراد نیز دارای تنگی نفس، دچار فشار یا درد سینه یا سبکی سر می شوند و این احساسات ممکن است از چند ثانیه تا چند ساعت طول بکشند.

وی اظهار کرد: این علائم بالینی هشدار دهنده است و باید جدی گرفته شود ولی کشنده نبوده و موجب مرگ نمی شود.

بیماری های قلبی و عروقی نخستین عامل مرگ و میر در ایران و به تبع آن، آذربایجان غربی هستند و به گفته کارشناسان با مراجعه زودهنگام و پیشگیری های لازم، می توان بسیاری از این بیماری ها را درمان یا کنترل کرد.

بر اساس آمار منتشر شده از هر 800 مورد مرگ و میر روزانه در کشور 317 مورد مربوط به بیماری قلبی و عروقی است که نزدیک 40 درصد عامل مرگ و میرها را شامل می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha