رییس مرکز تحقیقات ایدز با اشاره به اینکه، در بحث پیشگیری از ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی تنها راهمان توزیع و فرهنگ‌سازی برای استفاده از کاندوم است، می‌گوید: اگر بر اساس برخی سیاست‌ها، توزیع کاندوم در کشور با محدودیت مواجه شود، اتفاق ناگواری در کشور رخ می‌دهد و می‌توان گفت نگرانی‌ها از افزایش مبتلایان به ایدز از طریق روابط جنسی کنترل‌نشده دوچندان می‌شود.

نگرانی از افزایش ایدز جنسی در پی محدودیت توزیع کاندوم

سلامت نیوز: رییس مرکز تحقیقات ایدز با اشاره به اینکه، در بحث پیشگیری از ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی تنها راهمان توزیع و فرهنگ‌سازی برای استفاده از کاندوم است، می‌گوید: اگر بر اساس برخی سیاست‌ها، توزیع کاندوم در کشور با محدودیت مواجه شود، اتفاق ناگواری در کشور رخ می‌دهد و می‌توان گفت نگرانی‌ها از افزایش مبتلایان به ایدز از طریق روابط جنسی کنترل‌نشده دوچندان می‌شود.

آخرین آمار مبتلایان به ایدز در کشور روز گذشته در حالی اعلام شد که بر اساس آن تا ابتدای دی‌ماه 1392، 27‌هزارو416نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS در کشور شناسایی شده‌اند که 89‌درصد آنان را مردان و 11‌درصد را زنان تشکیل می‌دهند؛ آماری که وزارت بهداشت به‌صورت رسمی هر سه‌ماه یک‌بار از مراکز درمانی خود در سراسر کشور جمع‌آوری و به تفکیک علل ابتلا به ایدز اعلام می‌کند.

در همین رابطه، عباس صداقت، رییس اداره ایدز وزارت بهداشت، ضمن اعلام آخرین آمار موارد ثبت‌شده HIV/AIDS سه‌ماهه سوم سال 1392 درباره علل ابتدا به ایدز در سال 1392 نسبت به مدت مشابه سال 1391، گفت: در مقایسه این آمار با مواردی که ابتلای آنان در سال 1391 گزارش شده است، اعتیاد تزریقی 52‌درصد، برقراری روابط جنسی 33‌درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک 4/3درصد را تشکیل داده است. در 6/11درصد از موارد شناسایی‌شده در این سال راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است ضمنا 4/74‌درصد موارد شناسایی‌شده در این سال را مردان و 6/25‌درصد را زنان تشکیل می‌دهند.
اعلام این آمار و رشد 33‌درصدی انتقال ایدز از طریق روابط کنترل‌نشده جنسی در حالی نگرانی‌ها برای پیشروی انتقال ایدز از طریق روابط جنسی را افزایش می‌دهد که می‌توان گفت موج دوم و سوم ایدز همزمان با هم در کشورمان در حال پیشروی است. موج دوم ایدز به افزایش تعداد مبتلایان به ایدز از طریق مصرف سرنگ‌های آلوده اطلاق می‌شود که از اواخر دهه 70 تا اواسط دهه 80 پیشروی بالایی داشت و پس از آن در اواخر دهه 80 تا حدودی کنترل شد، اما هنوز به‌کلی کنترل نشده و سالانه بیش از 52‌درصد از مبتلایان به ایدز از این طریق مبتلا می‌شوند. از طرف دیگر، موج سوم ایدز به افزایش تعداد ابتلا به این بیماری از طریق روابط جنسی کنترل‌نشده اطلاق می‌شود که یک نگرانی جهانی و مهم‌ترین علل ابتلا به ایدز در کشور‌های جهان سوم است که از اوایل دهه 80 در ایران پیشی گرفت و تاکنون ادامه دارد. بر همین اساس آمار‌های رسمی اعلام‌شده، نشان می‌دهد متاسفانه موج دوم و سوم ایدز در کشور همپای هم همچنان در حال پیشروی هستند.

اما دکتر مینو محرز، عضو هیات‌علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران و رییس مرکز تحقیقات ایدز در این‌باره تحلیل نگران‌کننده دیگری دارد. او می‌گوید: در مقطع کنونی با توجه به افزایش میزان ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی کنترل‌نشده و همزمان با سیاست‌هایی که سعی دارند، توزیع وسایل پیشگیری از بارداری را محدود کنند، خطر طغیان دوباره موج سوم ایدز دوباره کشور را تهدید می‌کند.

او با اشاره به اینکه، ما در بحث پیشگیری از ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی تنها راهمان توزیع و فرهنگ‌سازی برای استفاده از کاندوم است، می‌گوید: اگر بر اساس برخی سیاست‌ها، توزیع کاندوم در کشور با محدودیت مواجه شود، اتفاق ناگواری در کشور رخ می‌دهد و می‌توان گفت نگرانی‌ها از افزایش مبتلایان به ایدز از طریق روابط جنسی کنترل‌نشده دوچندان می‌شود.
دامنه گستردگی این بیماری در حالی هرروز رو به رشد است که آمار‌های دولتی نشان می‌دهد به‌طور میانگین از سال 1388 تا به امروز هر سه‌ماه یک‌بار 500 نفر به جمع مبتلایان به این بیماری اضافه می‌شوند. آماری که از سوی وزارت بهداشت در رابطه با آخرین وضعیت بیماری ایدز اعلام شده، نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به ایدز از 20‌هزار و 975 نفر در سال 1388به 26‌هزار و 125نفر تا ابتدای فروردین1392 و 27‌هزارنفر در سه‌ماهه سوم سال 1393 رسیده است.

آمار واقعی ابتلا به ایدز 3 برابر آمار‌های دولتی است
 اعلام آخرین آمار ابتلا به ایدز در ایران در شرایطی است که به گفته کارشناسان، رقم 27‌هزارو416 نفر مبتلا به ایدز، رقم قطعی مبتلایان به ایدز در کشور نیست. بر همین اساس، دکتر مینو محرز، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران و رییس مرکز تحقیقات ایدز در این‌باره می‌گوید: متاسفانه ما در ایران به‌دلیل ناآگاهی مردم از این بیماری و ضعف در بیماریابی، آمار دقیقی از مبتلایان به ایدز در کشور نداریم، اما براساس فرمول سازمان بهداشت جهانی به جرات می‌توان گفت رقم واقعی مبتلایان به ایدز در کشور سه تا چهاربرابر آمار‌های دولتی است.
او درباره آمار‌هایی که وزارت بهداشت هر سه‌ماه یک‌بار ارایه می‌کند، می‌گوید: این آمار از سوی مراکز درمانی وزارت بهداشت اعلام می‌شود و متاسفانه سالانه بخش زیادی از مبتلایان به این بیماری به دلیل عدم آگاهی از بیماری خود مطلع نیستند یا آن را اعلام نمی‌کنند. این آمار مختص کسانی است که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و اتفاقا جمعیت در خطر ما کسانی هستند که بیماری خود را اعلام نمی‌کنند یا از بیماری خود آگاه نیستند.

ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی افزایش یافته است
مینو محرز، رییس مرکز تحقیقات ایدز در ادامه با تاکید بر اینکه طی سال‌های اخیر ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی کنترل‌نشده در ایران 10 برابر شده، می‌گوید: تا پیش از این مدل ابتلا به ایدز در ایران با کشور‌های جهان متفاوت بود، به‌طوری‌که نگرانی ما در ایران ابتلا به ایدز از طریق مصرف سرنگ‌های آلوده یا همان موج دوم بود، در حالی که کشور‌های جهان به دلیل روابط جنسی کنترل‌نشده، نگرانی‌هایی برای افزایش ابتلا به ایدز داشتند.
او می‌افزاید: حالا کشور‌های دنیا تا حد زیادی توانسته‌اند میزان ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی کنترل‌نشده را به‌وسیله افزایش آگاهی عمومی و تبلیغات برای استفاده از کاندوم، کاهش دهند، اما ما در ایران اگر استفاده از کاندوم را محدود کنیم می‌توان گفت که از روند جهانی کنترل ایدز جا می‌مانیم که برای کشور بسیار خطرناک است.

منبع:روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ناصر ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    همین الانش هم این مشکل وجود داره وای به حال اینکه این اتفاق هم بیافته!! ما میخوایم یک چشم رو خوب کنیم میزنیم اون یکی رو هم کور میکنیم!!