رئیس بخش پیوند مغز استخوان مرکز دیالیز و پیوند اعضاء منتصریه از موفقیت پیوند مغز استخوان بر روی 3 بیمار در مشهد خبر داد.

سلامت نیوز: رئیس بخش پیوند مغز استخوان مرکز دیالیز و پیوند اعضاء منتصریه از موفقیت پیوند مغز استخوان بر روی 3 بیمار در مشهد خبر داد.

علی قاسمی امروز در گفت‌وگو با فارس از مشهد درباره این موفقیت اظهار کرد:‌ یکی از آنها بیمار 13 ساله‌ای است که مبتلا به کم‌کاری مغز استخوان از نوع ژنتیکی بود که با استفاده از سلول‌های مغز استخوان خواهر 18 ساله‌اش تحت عمل قرار گرفت و در حال حاضر در شرایط مناسب جسمی قرار دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: ‌بیمار دیگر دختر 9 ساله‌ای است که مبتلا به کم‌کاری مغز استخوان از نوع اکتسابی بود که به دلیل بیماری، هر دو الی سه هفته یک‌بار باید در بیمارستان بستری و تزریق خون برای وی انجام می‌شد که با انجام پیوند سلول‌های بنیادی از خواهرش،‌ بهبودی خود را بازیافت.

قاسمی خاطر نشان کرد: ‌در حال حاضر این کودک دیگر نیازی به تزریق خون دوره‌ای ندارد و میزان پلاکت خونش هم به 140 تا 150 هزار رسیده است.

رئیس ستاد پژوهش  و کاربرد سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بیمار دیگر کودک چهار ساله مبتلا به دردهای شدید استخوانی بود که با پیوند مغز استخوان از برادرش سلامتی خود را بازیافت.

قاسمی با اشاره به اینکه با اجرای طرح توسعه بخش پیوند مغز استخوان و افزوده شدن تخت‌های بستری به 6 تخت، امکان درمان و بستری چند بیمار فراهم شده است، خاطرنشان کرد: ‌در حال حاضر سه بیمار دیگر در لیست انجام پیوند مغز استخوان قرار دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه راه‌اندازی بخش پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز (مغز استخوان) یکی از مهم‌ترین اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال‌های اخیر بوده است و تاکنون 15 بیمار در این مرکز تحت پیوند قرار گرفته‌اند؛ گفت: بیماران درمان شده به روش‌های اتولوگوس (از خود فرد بیمار) و آلوژن (از فرد دهنده) با موفقیت در مرکز فوق تخصصی منتصریه مشهد تحت درمان قرار گرفتند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha