از دست دادن نوزاد به دلیل SID ها می تواند طاقت فرسا باشد. سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) اصطلاحی است که برای توصیف مرگ ناگهانی و غیرقابل توضیح نوزادی که بین 1 ماه تا 1 سال سن دارد، حتی پس از بررسی کامل استفاده می‌شود.

علت بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزادان چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کلولندکلینیک، سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) اصطلاحی است که برای توصیف مرگ ناگهانی و غیرقابل توضیح نوزادی که بین 1 ماه تا 1 سال سن دارد، حتی پس از بررسی کامل استفاده می‌شود. اگر پزشک یا پزشکی قانونی نتواند علت مرگ را بیابد و نوزاد کمتر از 1 سال داشته باشد، مرگ را SIDS می نامند.

اکثر نوزادانی که بر اثر SIDS می میرند بین 2 تا 4 ماهه هستند و 90 درصد آنها کمتر از 6 ماه سن دارند. به نظر می‌رسد که اکثر این نوزادان در هنگام خواب مرده‌اند، معمولاً بین ساعت‌های نیمه‌شب تا ۶ صبح. تخت نوزاد باعث SIDS نمی شود، اما محیط خواب نوزاد می تواند بر علل مرگ ناشی از خواب تأثیر بگذارد. بهترین راه برای جلوگیری از SIDS این است که کودک خود را به پشت بخوابانید.

SIDS در مقابل SUID

SIDS علت هر مرگ ناگهانی نوزاد نیست. هر ساله هزاران نوزاد به طور ناگهانی و غیرمنتظره می میرند. محققان به این مرگ‌ها SUID می‌گویند که مخفف مرگ ناگهانی و غیرمنتظره نوزاد است. SUID شامل تمام مرگ های غیرمنتظره می شود. این شامل کسانی است که علت مشخصی دارند، مانند خفگی، و کسانی که علت مشخصی ندارند، مانند SIDS. نیمی از موارد SUID SIDS هستند.

 سالانه حدود 2500 نوزاد به دلیل SIDS جان خود را از دست می دهند.

علائم و علل SIDS

SIDS علت مشخصی ندارد اما عوامل خطری وجود دارد که ممکن است منجر به مرگ های غیرقابل توضیح شود.

علائم SIDS چیست؟

تقریباً تمام مرگ و میرهایی که به دلیل SIDS رخ می دهد بدون هیچ علامت هشدار دهنده ای اتفاق می افتد.

چه چیزی باعث SIDS می شود؟

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد، طبق تعریف، یک مرگ غیرقابل توضیح است، بنابراین علت SIDS ناشناخته است. با این حال، محققان علل بالقوه SIDS را مطالعه کرده اند تا تلاش کنند تا نحوه بروز آن را بهتر درک کنند.

 رایج ترین نظریه مورد توافق این است که نوزادانی که به دلیل SIDS می میرند، آسیب پذیری اساسی دارند، مانند الگوی ژنتیکی یا ناهنجاری مغزی. سپس،در طول رشد اولیه مغز یا سیستم ایمنی در معرض یک محرک قرار می گیرند، این آسیب پذیری باعث مرگ ناگهانی می شود. 

عوامل خطر SIDS  عبارتند از:

  • قرار گرفتن در معرض سیگار در طول یا بعد از بارداری
  • مراقبت های دوران بارداری دیرهنگام یا بدون مراقبت
  • موقعیت خواب یا محیط خواب ناامن
  • بارداری نوجوان
  • زایمان زودرس یا وزن کم هنگام تولد 
  • گرم شدن بیش از حد
  • قرار گرفتن در معرض نوشیدنی های حاوی الکل در دوران بارداری 
  • نوزادان قبلی SIDS داشته اند
  • دوقلو بودن
  • داشتن سابقه توقف تنفس یا آپنه خواب

محققان معتقدند نوزادانی که بر اثر SIDS می میرند، در نحوه پاسخ به این محرک ها و نحوه تنظیم تنفس، ضربان قلب و دمای خود مشکل دارند.

آیا واکسن ها باعث SIDS می شوند؟

واکسن ها باعث SIDS نمی شوند. 

هیچ مدرک علمی وجود ندارد که واکسیناسیون دوران کودکی احتمال SIDS را افزایش دهد. اگرچه گزارش هایی از مرگ نوزادان در مدت کوتاهی پس از واکسیناسیون وجود دارد، این به این دلیل است که اکثر نوزادان در محدوده سنی خطر ابتلا به SIDS، واکسن های روتین دریافت می کنند.

علاوه بر این، تعداد موارد SIDS بیش از 50 درصد از اواسط دهه 1980 کاهش یافته است، با این حال تعداد واکسن هایی که از آن زمان تا کنون ارائه می شود، همچنان در حال افزایش است. در واقع، تحقیقات اخیر نشان داده است که واکسن ها ممکن است در واقع یک اثر محافظتی در برابر SIDS داشته باشند.

موارد دیگری که باعث SIDS نمی شوند عبارتند از:

  • تخت نوزاد
  • خفگی یا استفراغ
  • عفونت ها و بیماری ها

آیا SIDS مسری است؟

نه. عفونت باعث SIDS نمی شود، بنابراین نمی توان آن را مسری دانست.

چگونه می توانم از SIDS جلوگیری کنم؟

پیشگیری از SIDS همیشه ممکن نیست، اما کارهایی وجود دارد که می توانید برای محافظت از نوزادتان انجام دهید. پیشگیری از SIDS با ایمن نگه داشتن فضای خواب کودک شما شروع می شود:

  • اگر شما یا کودکتان هر یک از عوامل خطر بالا را دارید، با نوزاد خود تخت مشترک نداشته باشید.
  • از کودکتان بخواهید حداقل شش ماه در اتاق شما بخوابد اما روی یک سطح جداگانه بخوابد. به عنوان مثال می توان به یک تخت جانبی متصل به تخت برای سهولت در شیر دادن اشاره کرد، یا اگر شیر نمی دهید، یک تخت قابل حمل یا دائمی استفاده کنید. اشتراک گذاری اتاق خواب با نوزادتان می تواند خطر ابتلا به SIDS را تا 50 درصد کاهش دهد.
  • از گهواره ای جدید و مناسب برای نوزاد استفاده کنید که طرحی برای جلوگیری از افتادن کودک شما بین کنار تخت و تشک دارد. اطمینان حاصل کنید که سر کودک شما نمی تواند بین میله های تخت گیر گیر کند. یک تشک تخت سفت را به جای یک تشک نرم انتخاب کنید. مطمئن شوید که تشک صاف و همسطح باشد.
  • تمام ملافه های شل را از محیط خواب کودک خود بردارید. این شامل همه پتوها، بالش ها، حیوانات عروسکی، اسباب بازی ها و ضربه گیر تخت می شود. کودک شما ممکن است با این وسایل خفه شود. 
  • کودک خود را برای چرت زدن و خوابیدن به پشت (نه به پهلو یا شکمش) قرار دهید. ماهیچه های کودک شما هنوز به طور کامل رشد نکرده اند و نمی توانند سر خود را بلند کنند. اگر کودک شما روی شکم خوابیده است، نمی تواند سر خود را برای نفس کشیدن بلند کند.
  • اتاق خواب خود را خنک نگه دارید. تحقیقات نشان داده است که هنگامی که نوزادان بیش از حد گرم می شوند، ممکن است به خواب عمیق تری بروند و بیدار کردن آنها در زمانی که بدن به آنها می گوید نفس بکشند، دشوارتر می شود.
  • هنگامی که کودک شما می تواند واژگون شود از قنداق کردن خودداری کنید.

راه های دیگر برای جلوگیری از SIDS عبارتند از:

  • نوزاد خود را واکسینه کنید: تحقیقات نشان می‌دهد که دریافت واکسن‌های نوزادتان به موقع خطر ابتلا به SIDS را تا 50 درصد کاهش می‌دهد.
  • تغذیه با شیر مادر: تحقیقات نشان داده است که شیر دادن به نوزاد خطر ابتلا به SIDS را کاهش می دهد.
  • به نوزاد خود پستانک بدهید: دانشمندان بر این باورند که پستانک ممکن است به نوزاد اجازه دهد راه تنفسی او بیشتر باز شود یا از خواب عمیق‌تر کودک شما جلوگیری کند و خطر SIDS را کاهش دهد.
  • از نوشیدنی های حاوی الکل و محصولات تنباکو خودداری کنید: در طول بارداری و بعد از آن از الکل یا محصولات تنباکو استفاده نکنید.
  • از مانیتورهای تنفسی استفاده نکنید: محققان محصولاتی را که برای کاهش یا جلوگیری از SIDS به بازار عرضه می‌شوند، مانند مانیتورهای تنفسی، موثر ندانسته اند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در حالی که هیچ راهی برای پیشگیری کامل از SIDS وجود ندارد، یک کاری که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به کودک خود انجام دهید این است که مطمئن شوید که او را برای تمام بازدیدهای معمول مراقبت از نوزاد می برید.

در این قرار ملاقات ها، پزشک مطمئن می شود که کودک شما سالم است و همانطور که انتظار می رود رشد می کند. کودک شما تمام واکسن های توصیه شده خود را دریافت خواهد کرد و شما این فرصت را خواهید داشت که هر سوالی در مورد ایمن نگه داشتن کودک خود دارید بپرسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha