دانشمندان در پی بررسی های سه ساله با کمک یک ماهواره پیشرفته می گویند که سرعت نابودی یخ های قطب جنوب شدت یافته، پدیده ای که به گفته آنها اگر ادامه یابد یا تشدید شود می تواند عواقبی جدی برای سطح آب دریاهای جهان داشته باشد.

سرعت ذوب یخ های قطب جنوب دو برابر شده/چه کشورهایی زیرآب می روند؟

سلامت نیوز: دانشمندان در پی بررسی های سه ساله با کمک یک ماهواره پیشرفته می گویند که سرعت نابودی یخ های قطب جنوب شدت یافته، پدیده ای که به گفته آنها اگر ادامه یابد یا تشدید شود می تواند عواقبی جدی برای سطح آب دریاهای جهان داشته باشد.

به  گزارش سلامت نیوز بی بی سی نوشت:بعضی از دانشمندان افت سطح یخ در هر سه ناحیه قطب جنوب - ناحیه غربی، شرقی و شبه جزیره قطب جنوب - را بهترین شاهد تا به امروز از آثار گرمایش زمین توصیف کرده اند.

براساس تازه ترین ارزیابی به طور متوسط سالانه حدود ۱۶۰ میلیارد تن یخ در قطب جنوب آب می شود، که دو برابر دهه قبل است که اولین بار اندازه گیری شد.
به این ترتیب قطر پوسته یخی قطب سالانه حدود دو سانتیمتر افت می کند و سطح آب دریاهای جهان به اندازه تقریبا نیم میلیمتر بالا می آید.

کاهش یخ در ناحیه غربی بیش از هرجای دیگر قطب جنوب است.

شش یخچال در این ناحیه هم اکنون درحال انقباضی سریع هستند که ناشی از جریان آب گرم اقیانوس است که خود ناشی از تغییرات آب و هوایی است.

ذوب شدن یخ های قطب
تصویر بالا روند تغییرات آب و هوایی در صورت تشدید گرمایش زمین و ذوب یخهای قطبی را نشان می دهد.

به گفته دانشمندان اگر هر شش یخچال به طور کامل آب شود سطح دریاهای جهان ۱.۲ متر بالا خواهد آمد.

البته این در مقایسه کل یخی که در قطب جنوب نهفته است زیاد نیست. اگر قرار بود همه این یخ آب شود سطح آب دریاها به اندازه ۵۸ متر بالا می آمد.
پژوهشگران می گویند که قطب جنوب در مجموع از بعضی آثار گرمایش زمین در امان مانده است بنابراین مهم است که هرتغییری در آنجا به دقت زیر نظر گرفته شود.

ذوب یخهای قطبی  موجب می شوند قاره آفریقا به اندازه کافی آب داشته باشد و صحراها قابل سکونت شوند. ولی پلاژهای واقع در سواحل دریای مدیترانه و حتی اسکندریه و قاهره زیر آب می روند.

جزایری چون مالدیو و جزایر مدیترانه به طور کامل تهدید می شوند. بخشهایی از هند چون کلکته و گوا زیرآب می روند

در اروپا بیش از همه هلند و دانمارک آسیب خواهند دید و شهرهای لندن و ونیز به طور کامل زیر آب می روند. سواحل آمریکا، پاراگوئه و اوروگوئه و نیز پایتخت آرژانتین هم چنین سرنوشتی خواهند داشت.

به گفته کارشناسان غرق شدن پرجمعیت ترین منطقه کره زمین هم به همین اندازه وحشتناک خواهد بود و آب شدن یخها می تواند موجب زیرآب رفتن بخش مرکزی چین و کل بنگلادش شود. در استرالیا دریاچه عظیمی درست در مرکز قاره پدیدار خواهد شد، کوبا به شبه جزیره تبدیل می شود و فلوریدای آفتابی همراه با بخشی از سواحل شرقی آمریکا و مکزیک ناپدید می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha