سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 112500

عبدالهی گفت: براساس تلاش‌های وزارت بهداشت از سال 67 اختلالات ناشی از کمبود ید در کشور ما از بین رفته و ایران به عنوان یک کشور عاری از اختلالات ناشی از کمبود ید در منطقه شناخته شده است.

سلامت نیوز: عبدالهی گفت: براساس تلاش‌های وزارت بهداشت از سال 67 اختلالات ناشی از کمبود ید در کشور ما از بین رفته و ایران به عنوان یک کشور عاری از اختلالات ناشی از کمبود ید در منطقه شناخته شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، دکتر زهرا عبدالهی مدیر کل دفتر  بهبود تغذیه جامعه در حاشیه نشست خبری هفته جهانی اطلاع رسانی تیروئید گفت: براساس تلاش‌های وزارت بهداشت از سال 67 اختلالات ناشی از کمبود ید در کشور ما  از بین رفته و ایران به عنوان یک کشور عاری از اختلالات ناشی از کمبود ید در منطقه شناخته شده است و ما با کاهش 90 درصدی شیوع گواتر در ایران روبرو هستیم.

 

وی افزود: کمبود ید یک مشکل بهداشت عمومی در 54 کشور دنیا است که 43 کشور از جمله کشور ما  این مشکل را کنترل کرده‌اند.
وی ادامه داد: کمبود ید می‌تواند نهایتا پیامدهای زیادی داشته باشد و ما امسال با کمک "مرکز تحقیقات غدد دانشگاه شهید بهشتی" وضعیت را بررسی می‌کنیم.
وی اظهار داشت: گواتر و ناهنجاری‌های مادرزادی از اختلالات ناشی از کمبود ید است که برای کنترل آن باید مصرف نمک یددار به میزان متعادل باشد اما در ایران مصرف نمک 2 تا 3 برابر حد استاندارد است.
وی خاطر نشان کرد: ما یک برنامه کشوری داریم تا تمامی نوزادان در روزهای سوم تا پنجم تولد مورد "غربالگری کمبود ید" قرار بگیرند تا میزان مرگ و میر کودکان  از بین برود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha