رئیس انجمن علمی متخصصان داخلی گفت: رئیس قوه قضائیه دستور‌العملی صادر کرده که بر اساس آن پزشک به جای زندان می‌تواند تحت نظر باشد یا جریمه پرداخت کند اما چون قاضی مستقل است،نگرانی‌ پزشکان این است که حکم قاضی بر اساس کتاب قانون مجازات اسلامی باشد و دستور‌العمل ریاست قوه قضائیه را انجام ندهد.

سلامت نیوز: رئیس انجمن علمی متخصصان داخلی گفت: رئیس قوه قضائیه دستور‌العملی صادر کرده که بر اساس آن پزشک به جای زندان می‌تواند تحت نظر باشد یا جریمه پرداخت کند اما چون قاضی مستقل است،نگرانی‌ پزشکان این است که حکم قاضی بر اساس کتاب قانون مجازات اسلامی باشد و دستور‌العمل ریاست قوه قضائیه را انجام ندهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، ایرج خسرونیا در حاشیه بیست و پنجمین کنگره جامعه متخصصان داخلی گفت: ماده 616 در قانون مجازات اسلامی به مرگ و میر غیرعمد بر اثر سهل‌انگاری اختصاص یافته است که بر اساس این ماده بیمه شخص ثالث رانندگان پذیرفته می‌شود اما آیین‌نامه پزشکی پذیرفته نخواهد شد.

وی افزود: قانون مجازات اسلامی در گذشته یک ماده جایگزین حبس داشته است که بر  اساس آن به جای حبس پزشک مجازات تبدیلی مانند جریمه نقدی را داشته که در حال حاضر این ماده حذف شده است.

خسرونیا گفت: از سوی دیگر رئیس قوه قضائیه اخیراً دستور‌العملی صادر کرده است که بر اساس آن پزشک به جای زندان می‌تواند تحت نظر باشد یا جریمه پرداخت کند اما اجرای این دستور‌العمل به قانون نیاز دارد که مجلس باید آن را تصویب کند.

وی ادامه داد: از آنجا که قاضی می‌تواند مستقل باشد و بر اساس استدلال خود حکم صادر کند نگرانی‌ پزشکان این است که حکم قاضی بر اساس کتاب قانون مجازات اسلامی باشد و قاضی دستور‌العمل ریاست قوه قضائیه را انجام ندهد.

خسرو نیا تصریح کرد: حذف ماده قانونی مرتبزط با اقدام پزشکی که منجر به مرگ غیرعمد بیمار شود باعث می‌شود تا پزشکان، بیماران بدحال را نپذیرند و این به ضرر بیماران و نظام سلامت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha