مدیر کل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت گفت: برنامه ریزی‌ها باید در راستای ارتقای نرخ باروری کلی در کشور باشد.

سلامت نیوز: مدیر کل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت گفت: برنامه ریزی‌ها باید در راستای ارتقای نرخ باروری کلی در کشور باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمد اسماعیل مطلق در نشست کشوری رویکردهای ارتقاء نرخ باروری کلی و لزوم آن که در شیراز برگزار می شود، افزود: میزان باروری کلی در حال حاضر 1.85 می‌باشد که می توان با توجه به ساختار فعلی وضع زناشویی و استفاده از شیوه‌های مختلف و برنامه ریزی‌های لازم در ارتقاء آن موثر واقع شد.

دکتر مطلق با اشاره به اهمیت آموزش‌های خودمراقبتی و تاثیر آن در ارتقای نرخ باروری اظهار داشت: در صورتی که تعداد افراد بدون همسر در اثر فوت 10 درصد کاهش یابد، نرخ باروری به 1.87 همچنین با 10 درصد کاهش افراد بدون همسر در اثر فوت، به 1.87 با 10 درصد کاهش افراد بدون همسر در اثر طلاق این نرخ به 1.88 و با 10 درصد کاهش افراد مجرد به 2.60 می رسد و در صورت 10 درصد کاهش همه موارد گفته شده به میزان باروری کلی 2.65 می رسیم که با رسیدن به این آمار دغدغه‌های فعلی رفع می‌شود.

وی بیان کرد: برای دستیابی به این هدف باید تمامی نهادها و سازمان‌ها همکاری نمایند و در زمینه افزایش تعداد فرزندان فرهنگ سازی شود.

دکتر مطلق گفت: ارتقای مشاوره‌های هنگام ازدواج و پس از ازدواج با تاکید بر مهارت‌های زوجین و سلامت جنسی با رعایت چارچوب های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی، مشاوره برای کاهش میانگین فاصله زمانی بین فرزندان، پیشگیری از بارداری‌های پرخطر و سقط، جلوگیری از مرگ مادر، نوزاد و شیرخوار و مشاوره برای کاهش میانگین فاصله زمانی بین ازدواج و فرزند اول از رویکردهایی است که وزارت بهداشت برای افزایش نرخ باروری در پیش دارد.

رشد 1.2 درصدی جمعیت فارس باید افزایش یاید

براساس این گزارش، رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر رشد جمعیت در فارس 1.2 درصد است، بر افزایش رشد جمعیت تاکید کرد.

دکتر محمد هادی ایمانیه افزود: در حال حاضر دلایل مختلفی از جمله افزایش سن ازدواج در کشور، فاصله بین ازدواج و فزرند اول و فاصله بین فرزند اول و فرزند دوم موجب کاهش نرخ باروری شده است .

وی اظهار داشت: متاسفانه آمار ازدواج به ویژه در 7 سال گذشته کم شده است.

دکتر ایمانیه بیان کرد: مشکلات مسکن، اشتغال و سایر نگرانی‌های اجتماعی موجب کاهش جمعیت شده که برای رفع این موارد نیاز به همکاری‌های بین بخشی است.

وی گفت: ارتقای سلامت مادران در دوران باروری، حفظ سلامت کودکان زیر 5 سال و مادران شیرده از جمله مواردی هستند که برای افزایش نرخ باروری، در برنامه های دانشگاه علوم پزشکی شیراز است.

دکتر ایمانیه با اشاره به بالارفتن سن ازدواج در کشور، افزود: بهترین سن ازدواج 20 تا 25 سال می باشد که امیدواریم با ایجاد شرایط و فرهنگ سازی مناسب محقق شود.

وی گفت: برگزاری نشست کشوری رویکرد های ارتقای نرخ باروری کلی و لزوم آن، به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گامی در راستای هم فکری بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور و مسولان ارشد دفتر سلامت وزارت بهداشت در راستای افزایش نرخ باروری کلی است.

دکتر ایمانیه با اشاره به اینکه مسکن یکی از موانع جوانان در ازدواج است، بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز با احداث خوابگاه های متاهلی مانند علوی در فضاهای کوچک، اقدام به تامین خوابگاه برای دانشجویان متاهل نموده که در صورت حمایت خیرین و ادامه این روند، می توانیم به الگویی در این زمینه در کشور تبدیل شویم .

گفتنی است، نشست کشوری رویکردهای ارتقای نرخ باروری کلی و لزوم آن با حضور دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان، بوشهر، بندرعباس، یاسوج، بوشهر، فسا، جهرم، لار و گراش به میزبانی شیراز برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha