مدیر کل انتقال خون کشور گفت: به‌دلیل روند تغییرات سنی جمعیت و حرکت به سمت سالمندی، ایران طی 15 سال آینده با چالش اهدا خون مواجه خواهد بود.

سلامت نیوز: مدیر کل انتقال خون کشور گفت: به‌دلیل روند تغییرات سنی جمعیت و حرکت به سمت سالمندی، ایران طی 15 سال آینده با چالش اهدا خون مواجه خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، علی‌اکبر پورفتح‌الله در جمع مدیران کل انتقال خون کشور در شیراز اذعان کرد: اکنون ایران از وضعیت مناسبی در موضوع اهدا خون قرار دارد.

وی با بیان این که در کشور ما مصرف خون مورد نظارت دقیق نیست، افزود: به دلیل توسعه‌ جراحی و پیوندها در تهران و شیراز، مصرف خون در این دو شهر، بیشتر در حوزه‌ جراحی و پیوند اعضا است.

وی در خصوص بروز سالمندی در اهدا خون کشور هشدار داد و افزود: میانگین سنی اهداکنندگان خون در کشور ما بین 40 تا 45 سالگی است، که این نشان می‌دهد در 15 سال آینده با چالش جدی در حوزه اهدا خون روبرو خواهیم شد.

پورفتح‌الله، شاخص اهدا خون بین زنان در کشور بسیار ناامیدکننده عنوان و اضافه کرد: شاخص 3 درصد جهت اهدا خون در حوزه بانوان در کشور ما بسیار ناامیدکننده است.

وی همچنین به گزارش سالانه بخش سلامت خون سازمان بهداشت جهانی اشاره و با بیان اینکه این گزارش براساس بررسی 168 کشور، استخراج و عرضه می‌شود، گفت: امروز شاخص‌های اهدا خون در ایران خوب است.

پور فتح‌الله افزود: براساس این گزارش در سال گذشته میلادی، 108 میلیون واحد خون در سراسر دنیا اهدا شده که 50 درصد این مقدار، مربوط به اهدا کنندگان کشورهای توسعه یافته بالا بوده است.

وی با بیان اینکه این کشورها تنها 15 درصد جمعیت این 168 کشور را دارا هستند افزود: خون اهدایی 85 درصد دیگر جمعیت گزارش شده، در کشورهای توسعه‌ی یافته متوسط و پایین بوده است.

پورفتح‌الله شاخص اهدا خون در کشورهای توسعه‌یافته را 40 واحد در هر هزار نفر عنوان و اضافه کرد: در سال گذشته در کشور ما بیش از 2 میلیون واحد خون اهدا شده که حاکی از تحقق شاخص اهدا 27 واحد به ازای هر هزار نفر بوده است.

مدیرکل انتقال خون کشور شعار بخش سلامت خون سازمان انتقال خون در سال 2020 اهدا 100 درصد داوطلبانه خون در دنیا اعلام و اضافه کرد: در 60 کشور اهدای خون 100 درصد داوطلبانه است و ایران نیز از 8 سال قبل تاکنون در میان این کشورها قرار دارد.

این مقام مسئول عمده مصرف خون در کشورهای توسعه یافته را برای جراحی و پیوند اعضا دانست و گفت: این شاخص در کشورهای توسعه نیافته، به سمت زایمان و درمان کم خونی حاصل از تب مالاریا، سوق داده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha