نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که افراد مبتلا به اختلال تنفسی مسدود کننده در خواب 5 برابر بیشتر از دیگر افراد در خطر تصادفات منجر به جرح قرار دارند.

دکتر نجیب ایاس از دانشگاه کلمبیا از ونکور کانادا و همکارانش دریافتند که هرچه شدت اختلالات تنفسی بیشتر باشد، خطر تصادفات نیز افزایش می‌یابد.


افراد مبتلا به این اختلالات در طول شب چندین بار به سبب مسدود شدن مجرای تنفسی شان از خواب بیدار می‌شوند و به علت کم خوابی آنها ممکن است پشت فرمان به خواب رفته و باعث تصادفات شدید شوند.

طی این بررسی 783 نفر که مشکوک به وجود اختلال بودند و نیز 783 نفر دیگر که این اختلالات را نداشتند به عنوان گروهی برای مقایسه در نظر گرفتند. همچنین تمام اطلاعات تصادفات 3 سال گذشته این افراد را نیز مورد مطالعه قرار دادند.

نتایج نشان داد که در 3 سال گذشته افراد دارای اختلالات تنفسی 6/2 مرتبه بیشتر از گروه دیگر با تصادف مواجه شدند. همچنین این افراد 8/4 بار بیشتر از گروهی که اختلال تنفسی نداشتند به تصادفات منجر به جرح مواجه شدند.

ایاس خاطرنشان کرد: نشانه اصلی اختلالات تنفسی در خواب خروپف کردن با صدای بلند است، البته بسیاری از افراد با خروپف مبتلا به این بیماری نیستند. چاقی نیز یکی از عوامل ایجاد این بیماری است.

وی افزود : درمان توسط فشار اکسیژن و نیز اجتناب از مصرف الکل و سیگار و تلاش برای کاهش وزن می تواند بر درمان این بیماری مفید باشد.

ایاس و همکارانش نتیجه گیری کردند: افزایش آگاهی‌های عمومی از علائم و خطرات این بیماری به همراه بهبود دسترسی به تشخیص و درمان آن علاوه بر اثرات مفید بر درد بیمار، جهت کاهش هزینه‌های اجتماعی نیز اثری مثبت خواهد داشت.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha