آن گونه که آمار نشان می‌دهد، حدود ۵۷ درصد آلودگی به HIV در کشورمان، در گروه سنی ۱۵ تا ۳۴ سال بوده است؛ یعنی گروه دانش آموزان، دانشجویان و کسانی که تازه به بازار کار پیوسته‌اند؛ یعنی رده سنی خاصی که رفتارهای مرتبط با سوء مصرف مواد در میانشان شایع است و حضور در جمع همسالان و دوستان و آموزش ندیدن برای «نه گفتن» و خصلت‌هایی مانند ماجراجویی، لذت طلبی و...

سلامت نیوز: آن گونه که آمار نشان می‌دهد، حدود ۵۷ درصد آلودگی به HIV در کشورمان، در گروه سنی ۱۵ تا ۳۴ سال بوده است؛ یعنی گروه دانش آموزان، دانشجویان و کسانی که تازه به بازار کار پیوسته‌اند؛ یعنی رده سنی خاصی که رفتارهای مرتبط با سوء مصرف مواد در میانشان شایع است و حضور در جمع همسالان و دوستان و آموزش ندیدن برای «نه گفتن» و خصلت‌هایی مانند ماجراجویی، لذت طلبی و...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تابناک، نه اوضاع آنقدر وخیم است که همه چیز را از دست رفته بدانیم و نه اینقدر گل و بلبل که آموزش را رها کرده و آسوده خاطر به نقد کسانی بپردازیم که درباره این بیماری آموزش می‌دهند.

 روز گذشته دکتر مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران نسبت به رشد صعودی ایدز در کشور هشدار داد و گفت: متأسفانه شیوع ایدز در ایران از راه تماس جنسی رو به افزایش است. ابتلای به این بیماری در افراد زیر سی سال و در مردان بیشتر دیده شده و در زنان نیز در حال افزایش است و اگر در این خصوص فکر اساسی نشود، شمار نوزادانی که با ایدز متولد می‌شوند، هر روز بیشتر خواهد شد. 

این متخصص بیماری‌های عفونی، ‌آگاهی ناکافی مردم از ایدز، شیوع و راه‌های پیشگیری از آن را، از بزرگ‌ترین معضلات جامعه ایران دانست و گفت: مردم ایران و به ویژه نوجوانان از ایدز آگاهی کافی ندارند و بجد می‌گویم رسانه‌ها و آموزش و پرورش، می‌توانند نقش عمده‌ای در آگاه کردن مردم داشته باشند، ولی متأسفانه به دلیل قبح مسأله، در مدارس و رسانه‌های کشور ما شفاف‌سازی نمی‌شود. 

هشدار این استاد دانشگاه به موج سوم ایدز اشاره دارد که پس از ابتلای برخی هموطنانمان از طریق واردات خون‌های آلوده (موج اول) و تکثیر این بیماری توسط معتادان تزریقی (موج دوم) از راه رسیده و شاخص‌ترین تفاوت‌های آن با دو موج قبلی، قابلیت فراگیر شدن در درون جامعه (نه تنها افرادی که به دلیل بیماری مجبورند خون بگیرند و یا معتادان تزریقی که ریسک بالایی در ابتلا به این بیماری دارند) و احتمال ابتلای افرادی است که روحشان هم از خطری که تهدیدشان می‌کرده، خبر نداشته! 

منظور از این افراد، همسران افرادی هستند که روابط جنسی متعدد و کنترل نشده داشته و به طریق اولی، احتمال تولد فرزندی با HIV مثبت از ایشان وجود دارد که پیش از پا گذاشتن به جهان، سهم خطای پدر یا مادر نصیبش شده است؛ تراژدی دردناکی که موج انتقال ایدز از طریق تماس جنسی می‌تواند رقم بزند. 

اما اکنون در برهه‌ای هستیم که خواسته یا ناخواسته، موج سوم از راه رسیده و عوامل متعدد زیادی در همراهی خود می‌بیند؛ عواملی مانند افزایش سن ازدواج، رشد فزاینده مخدرهای صنعتی و آمفتامین‌ها که میزان خطر کردن افراد را بالا می‌برد، افزایش بی‌بند و باری، ‌‌آموزش ناکافی و موارد دیگر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha