پژوهشگران به تازگی اعلام كردند: قارچ‌های خوراكی به عنوان منابع غنی از آنتی اكسیدانها، مواد ریز مغذی و ویتامین‌ها می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن مقابله با سرطانها كمك كنند.

چند تن از دانشمندان ضمن برشمردن مزایای قارچ‌ها برای سلامتی در جلسه‌ای كه اخیرا در نشست سالانه انستیتو متخصصان فناوری غذا و نمایشگاه غذا در نیواورلئان برگزار شد، خاطرنشان كردند كه این ماده خوراكی حاوی آنتی اكسیدانها، سلنیم، ریبوفلاوین و سایر مواد مفید و سالم است كه می‌توانند از سیستم ایمنی بدن حفاظت كرده و با سرطان مقابله كنند.

دكتر لانا زیوانوویك، پژوهشگر دپارتمان فناوری و علوم تغذیه در دانشگاه تنس اظهار داشت: قارچ‌ها حاوی مقادیر زیادی بتاگلوكان هستند، تركیباتی كه كمك می‌كنند سلولهای سیستم ایمنی بدن در وضعیت هوشیار و آماده قرار گرفته و در نتیجه در برابر بیماری تجهیز باشند.

هم چنین دكتر شیوآن چن، رییس مركز تحقیقات جراحی در انستیتو پژوهشی بكمن در كالیفرنیا متذكر شد كه قارچ‌ها غنی از مواد ضد سرطان هستند.

وی گفت: آزمایشات نشان داده است كه سلولهای قارچ مكانیسم‌هایی دارند كه می‌توانند سلولهای سرطانی سینه و پروستات را نابود كنند.

وی حتی از تحقیقات و پیگیری‌های خود در آزمایشات كلینیكی در این زمینه خبر داد كه بودجه آن از سوی شورای انستیتو قارچ تامین شده و نتایج آن ظرف یك سال منتشر خواهد شد.

وی در ادامه تصریح كرد كه تاكنون تیم تحقیقاتی‌اش كشف كرده‌اند: قارچ حاوی نوعی آنتی اكسیدان موسوم به ارگوتیونین است كه این آنتی اكسیدان در حمایت ایمن و حفاظت از چشم‌ها، پوست، كبد، كلیه‌ها و مغز اسخوان نقش قابل توجهی دارد.

از سوی دیگر، دكتر جوی دوبوست نیز ضمن ارائه نتایج مطالعات خود در این نشست سالانه اظهار كرد كه بر اساس بررسی‌های وی شرایط رشد پرفشار می‌تواند كمك كند كه قارچ‌ها مقدار بیشتری آنتی اكسیدان تولید كنند.

این دانشمندان در حین سخنرانی‌های خود همچنین تاكید كردند كه قارچ‌ها حاوی مقادیر قابل توجهی سلنیم، ویتامین D و پتاسیم هستند. به علاوه دكتر روبرت بیلمن از دپارتمان علوم غذایی دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا خاطرنشان كرد كه قارچ‌های ریز سفید حاوی مقدار بیشتری پروتئین، پتاسیم، مس و سلنیم هستند.

پژوهشگران می‌گویند؛ مصرف قارچ‌ها می‌تواند به كاهش اندازه تومورهای سرطانی كمك كند. هم چنین قارچ دارای موادی است كه به سیستم ایمنی بدن در بیرون راندن سلولهای ناسالم و غیرطبیعی كه عامل بروز بیماری هستند، یاری می‌دهد. هم چنین نوعی ماده موسوم به پسیلوسیبین كه ابتدا عصاره‌ای از نوع خاصی قارچ پسی كدلیك است، برای سردردهای میگرنی مفید است.

قارچ استخوان‌ها را تقویت كرده و خستگی را رفع می‌كند. این ماده غذایی هم چنین می‌تواند كمبود ویتامین D را جبران كند.

هم چنین قارچ حاوی ماده‌ای به نام بیوتن است كه وظیفه این ماده در سوخت و ساز بدن این است كه انرژی را آماده نگه دارد.

توصیه می‌شود كه معمولا قارچ را فقط به صورت پخته مصرف كنید چون قارچ‌ها آلوده به موادی هستند كه فقط در اثر پختن از بین می‌روند، اما قارچ‌هایی را كه در واحدهای صنعتی تولید می‌شوند می‌توان بدون هیچ مشكلی پس از تمیز كردن، استفاده كرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha