رئیس ستاد هفته سلامت گوارش با بیان اینکه ۲۰ درصد تهرانی‌ها به سندرم روده تحریک‌پذیر مبتلا هستند گفت: از دلایل مهم چاقی، قند خون، کبد چرب، انواع سرطان‌ها و به خصوص در دستگاه گوارش میکروب‌ها هستند.

سلامت نیوز: رئیس ستاد هفته سلامت گوارش با بیان اینکه ۲۰ درصد تهرانی‌ها به سندرم روده تحریک‌پذیر مبتلا هستند گفت: از دلایل مهم چاقی، قند خون، کبد چرب، انواع سرطان‌ها و به خصوص در دستگاه گوارش میکروب‌ها هستند.

به گزار ش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، رضا ملک‌زاده رئیس ستاد هفته سلامت گوارش امروز در کنفرانس خبری بیمارستان شریعتی به اصطلاح فلورمیکروبی طبیعی روده ( میکروباتا) اشاره کرد و گفت: این اصطلاح به گروهی از میکروب‌ها گفته می‌شود که به طور طبیعی در دستگاه گوارش از جمله روده بزرگ و کوچک و دهان افراد زندگی می‌کنند.

وی در ادامه افزود: این میکروب‌ها در گذشته خیلی نقص مشخصی نداشته‌اند ولی در طی 20 سال گذشته تحقیقات زیادی انجام شده که پیشرفت چشمگیری را به دنبال داشته و مشخص شده میکروب‌هایی که به طور طبیعی در روده ما زندگی می‌کنند نقش خیلی اساسی در سلامت و بیماری دارند.

ملک زاده افزود: در این راستا یکی از دلایل مهم چاقی، قند خون، کبد چرب، انواع سرطان‌ها به خصوص گوارش رابطه‌ای با این میکروب‌ها وجود دارد و مهمتر اینکه با استفاده از این میکروب‌ها می‌توان معالجه را انجام داد.

وی با اشاره به بیماری‌های شایع افزود: بیماری روده تحریک پذیر که تخمین زده شده در تهران 15 تا 20 درصد مردم این کسالت را دارند دارای علائمی چون نفخ، یبوست، دردهای مبهم شکمی و خستگی بوده که درمان آن با استفاده از پروبیوتیک‌ها یا به طور محدود  مصرف آنتی بیوتیک‌ها است و همچنین کبد چرب که علامت مهم آن وجود برخی از میکروب‌ها در داخل روده است.

وی با اشاره به اینکه با شناخت دقیق میکروب‌هایی که در روده هستند و نوع آنها می‌توان آن میکروب را از بین برد و میکروب مناسب را به فرد دارد، تصریح کرد: به عنوان مثال ماست را در دنیا از نظر میکروب پروبیوتیک نامگذاری کردند، در واقع یعنی از غذاها نوع میکروب‌های روده‌ را تعیین می‌کند.

رئیس ستاد هفته سلامت دستگاه گوارش گفت: میکروب‌های موجود در بدن ما عمدتاً مفید هستند و با شناخت آنها می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را معالجه کرد.

هفته سلامت دستگاه گوارش از اول خرداد آغاز و تا ۸ خرداد ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha