رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت از دریافت گزارشهایی مبنی بر مشاهده ویروسی جدید به نام MERS در کشورهای عربستان و امارات خبر داد.

سلامت نیوز: رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت از دریافت گزارشهایی مبنی بر مشاهده ویروسی جدید به نام MERS در کشورهای عربستان و امارات خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری اطلاع رسانی وزارت بهداشت، محمدمهدی گویا گفت: متأسفانه موارد ابتلا به این ویروس جدید در این دو کشور رو به تزاید بوده و موارد تک گیر بیماری در سایر کشورهای جهان نیز گزارش شده است.

وی افزود: طی هفته گذشته (10 تا 16 ماه می 2014) موارد ابتلای قطعی به این ویروس از شهرهای مختلف عربستان به این ترتیب، یک مورد مکه مکرمه، 4 مورد مدینه، 27 مورد ریاض و 13 مورد هم در جده گزارش شده است.

وی بیان داشت: در همین هفته 30 نفر بر اثر ابتلا به این ویروس در جهان فوت کرده‌اند.

گویا گفت: در مجموع تا 16 ماه می 2014 بالغ بر 520 نفر در عربستان به ویروسMERS  مبتلا شده و 163 نفر فوت کرده‌اند.

وی افزود: دو مورد ابتلا نیز در کشورهای هلند و آمریکا بر اثر مسافرت به عربستان گزارش شده است.

وی بیان داشت: با گزارش یک مورد قطعی ابتلا در لبنان، 14 مورد در امارات متحده عربی و تأیید چندین مورد ابتلا در کشور اردن، تعداد موارد گزارش شده در جهان 621 نفر و تعداد فوتی ها به 188 نفر رسیده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر به تشریح اهم اقدامات اعضای گروه تخصصی منتخب وزارت بهداشت ایران اعزامی به عربستان، برای شناسایی و اجرای برنامه های پیشگیرانه پرداخت و گفت: برگزاری جلسه هماهنگی با مسئولان هیأت پزشکی هلال احمر مستقر در عربستان، بازدید روزانه از درمانگاه های مدینه، ملاقات با مسئولان کاروان ها و برگزاری کلاس توجیهی برای آنها، ویزیت بیماران مشکوک بر اساس دستورالعمل، ملاقات با پزشکان درمانگاه ها و آموزش چهره به چهره پزشکان و پرستاران، توزیع پوسترهای آموزشی در کاروان ها و درمانگاه ها و بین حجاج، آموزش چهره به چهره مدیران هتل ها و بازدید از محل اسکان زایران ایرانی از جمله اقدامات تیم بهداشتی وزارت بهداشت برای پیشگیری از این بیماری ها بوده است.

علائم بیماری و توصیه ها

بر اساس این گزارش، دکتر نبوی معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز در خصوص علائم این بیماری گفت: علائم بیماری ناشی از نفوذ ویروس MERSبه افراد مثل سایر بیماری های تنفسی از جمله آنفولانزا شامل سرماخوردگی و مشکلات تنفسی است.

وی افزود: گاهی، بیماری تنفسی در بیمار شدید می شود و بیمار نیاز به بستری پیدا می کند و گاهی نفوذ این ویروس در بدن فرد، خود را در حد یک سرماخوردگی نشان می دهد.

وی ادامه داد: شستن مکرر دست ها و رعایت فاصله با افراد از ابتلا به این ویروس پرهیز کنند.

نبوی خاطر نشان کرد: حجاج هنگام برگشت از حج از دست دادن و روبوسی با افراد جلوگیری کنند و در صورت مشاهده علائم تنفسی تا دو هفته پس از بازگشت به کشور به پزشک مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha