دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11255

زنی در کانادا که دو سال پیش که دچار سکته مغزی شده بود پس از سکته به لهجه ای سخن می گوید که هرگز آن را نشنیده بوده است.

به گزارش فیزورگ این زن که اهل جنوب ایالت اونتاریو است یکی از نخستین افراد در کاناداست که به یک سندروم عصب شناختی کمیاب دچار می شود که بر اثر آن فرد صحبت کردن را به لهجه دیگری آغاز می کند.
محققان دانشگاه "مک مستر" یافته های خود را در نشریه کانادایی علوم عصب شناختی منتشر کردند.
این پدیده پزشکی شگفت انگیز که "سندرم لهجه خارجی" (FAS) نام دارد از آسیب دیدگی عصبی ناشی و موجب تحریف آوایی می شود که معمولا مانند آن است که گوینده لهجه جدید خارجی دارد.
با این حال، این مورد خاص بسیار غیر طبیعی است چرا که این زن انگلیسی زبان، لهجه ای که خارجی به نظر برسد پیدا نکرده بلکه به لهجه ای مشابه انگلیسی سواحل شرق کانادا صحبت می کند.
"رزماری" دو سال پیش سکته کرده و بهبود یافته بود اما در آن زمان بود که خانواده اش متوجه تغییراتی در صحبت کردن وی شدند.
آنها برای اینکه دریابند چرا مادرشان به طور ناگهانی با لهجه ای صحبت می کند که به نظر لهجه جزیره نیوفاوندلند است، به پزشکان مرکز سکته مغزی بیمارستان عمومی همیلتون مراجعه کردند.
در آنجا بود که گروه های پزشکی با همکاری علوم زبان ادراکی مک مستر این فرد را مورد بررسی قرار دادند.
"آلکساندر سةوین یی" استاد یار علوم ادراکی در بخش مطالعات ارتباطی و چند رسانه ای دانشگاه مک مستر می گوید این مورد از آن جهت جالب توجه است که این زن هرگز از این منطقه ساحلی دیدن نکرده و با کسی با این لهجه دمخور نبوده است.
اصل و نصب خانواده رزماری ایرلندی و دانمارکی هستند و هیچ یک از والدین اش هیچ جای دیگری غیر از جنوب اونتاریو زندگی نکرده اند.
"کارین هامفریس" پژوهشگر ارشد این تحقیق و استادیار بخش روانشناسی علوم عصبی و رفتار در دانشگاه مک مستر نیز می گوید در حالی که این لهجه جدید در خانواده رزماری به نظر جدید می آید اما این زن متوجه این تغییر در خودش نشده است.
باوجود گفتار درمانی شدید و با گذشت دو سال این لهجه هنوز تغییر نکرده است.

برخلاف اغلب قربانیان سکته مغزی که مناطق موتور گفتگو در مغزشان آسیب می بیند،
صحبت کردن رزماری کاملا واضح است.
به گفته وی به هیچوجه نمی توان گمان کرد که تغییر لهجه رزماری نتیجه سکته مغزی باشد زیرا اغلب افرادی که برای نخستین بار او را می ببینند فکر می کنند که اهل شرق کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha