سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۸
کد خبر: 112557

فوق‌تخصص بیماری آسم و آلرژی کردستانی گفت: طبق بررسی‌های انجام شده در حال حاضر ۲۰ تا ۲۵ درصد کودکان کردستانی علائم بیماری آسم دارند.

سلامت نیوز: فوق‌تخصص بیماری آسم و آلرژی کردستانی گفت: طبق بررسی‌های انجام شده در حال حاضر ۲۰ تا ۲۵ درصد کودکان کردستانی علائم بیماری آسم دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، رسول نصیری ظهر امروز در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان کردستان در سنندج اظهار کرد: با همکاری اداره کل آموزش و پرورش کردستان و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تحقیق در مورد بیماری آسم بین کودکان 6 تا 7 سال و 13 تا 14 سال انجام گرفت.

وی به بررسی‌های سال 1995 که از 90 کشور دنیا درصد بیماری آسم گرفته شد، اشاره کرد و افزود: طبق این بررسی‌ها تا سال 2005 ٬ 13 درصد از مردم کشورمان به بیماری آسم مبتلا شده‌اند.

این فوق‌تخصص بیماری آسم و آلرژی کردستانی به مبتلا بودن 30 درصد از کودکان تهران به بیماری آسم اشاره کرد و ادامه داد: این روند روبه افزایشی آسم ریشه در تغییر سبک زندگی مردم دارد.

فوق‌تخصص بیماری آسم و آلرژی کردستانی گفت: طبق بررسی‌های انجام شده در حال حاضر 20 تا 25 درصد کودکان کردستانی علائم بیماری آسم دارند.

نصیری تغییر الگوی تغذیه٬ تغییر سبک زندگی٬ کم تحرکی و افزایش آلرژی‌های محیط٬ را از جمله عوامل تاثیرگذار بر افزایش بیماران آسمی دانست و تصریح کرد: کنترل این بیماری نیازمند همکاری تمام آحاد مردم جامعه دارد.

وی شعار جهانی امسال سازمان بهداشت جهانی را "شما می‌توانید آسم خود را کنترل کنید" عنوان کرد و افزود: این شعار برای چندمین سال پیاپی شعار سال روز جهانی آسم شده و این بدان دلیل است که بحث کنترل در مورد بیماری آسم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این فوق تخصص بیماری آسم و آلرژی کردستانی با بیان اینکه آسم در گروه بیماری‌های مزمن ریوی قرار گرفته و از جایگاه بالایی در میزان ابتلا و شیوع آن در بین افراد برخوردار است٬ ادامه داد: سالانه هزینه‌های بسیار زیادی هم توسط افراد و هم توسط جامعه در زمینه پیشگیری و درمان این بیماری متقبل می‌شود.

نصیری با بیان اینکه در حال حاضر 250 میلیون نفر در جهان به بیماری آسم مبتلا هستند٬ تصریح کرد: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده ممکن است آمار بیماران مبتلا به این بیماری در سال 2025 به 400 میلیون نفر برسد.

وی بیماری آسم را بیماری انسداد راه‌های تنفس عنوان و اضافه کرد: تنگی نفس٬ سرفه‌های طولانی و خس‌خس سینه از جمله علائم نشان‌دهنده بیماری آسم هستند.

پزشک کردستانی با بیان اینکه بیماری آسم در سنین مختلف به شکل‌های مختلف به بدن سرایت می‌کند٬ گفت: در سنین کودکی بیشتراین بیماری خود را به وسیله سرماخوردگی‌های مکرر٬ سرفه‌های زیاد به هنگام خندیدن یا گریه کردن و هنگام فعالیت نشان می‌دهد.

نصیری در پایان با اشاره به وجود آسم شغلی در بین یک سری از اقشار جامعه افزود: بیشتر افرادی که کار آنها با الیاف٬ پارچه و نخ در تماس است٬ کسانی که در نانوایی‌ها کار می‌کنند بیشتر در معرض آسم شغلی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha