رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا با بیان این كه این بیماری‌ها محدود به زمان نبوده و در همه فصول سال امكان بروز آنها وجود دارد، اسهال و استفراغ را شایع‌ترین تظاهر بیماری‌های منتقله از آب و غذا دانست و نسبت به درمان خودسرانه و درمان‌های سنتی برای رفع آنها هشدار داد.

اسهال‌های ویروسی، اسهال‌های خونی، وبا، حصبه و نوعی از هپاتیت را از جمله بیماری‌های منتقله از آب و غذا دانست و گفت: باكتری، تك یاخته‌ها و انگل‌ها می‌توانند باعث بروز اسهال‌های خونی شوند. همچنین ویروس‌های A و E می‌توانند منجر به ایجاد هپاتیت‌های گوارشی شوند.

به گفته دكتر زهرایی بر حسب عامل بیماری‌زا، تب، اسهال‌های خونی و آبكی می‌توانند تابلو اصلی بیماری‌های منتقله از آب وغذا باشند. همچنین در اثر سم ایجاد شده در برخی مواد غذایی، مسمومیت‌های غذایی بروز می‌كند كه بسیاری از این مسمومیت‌های غذایی تهوع و استفراغ را به دنبال دارند.

وی با اشاره به نقش آنتی‌بیوتیك در درمان این بیماری‌ها و پرهیز از درمان خودسرانه آنها گفت: مصرف آنتی‌بیوتیك در درمان برخی از این بیماری‌ها هیچ نقشی ایفا نكرده و حتی عوارضی را نیز به دنبال دارند. این در حالی است كه در برخی دیگر از انواع این بیماری تجویز آنتی بیوتیك لازم است. بنابراین باید با مراجعه به پزشك درمان لازم صورت گیرد.

رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا در این باره ادامه داد: در اسهال و استفراغ باید آب و املاح از دست رفته به نحوی جایگزین شود. این مساله به ویژه در مورد كودكان گاهی جدی گرفته نشده و ممكن است درصد زیادی از آب بدن از دست برود؛ به این ترتیب ممكن است بیمار در شوك و كما رفته و درمان آن با مشكلاتی همراه شود.

وی با بیان این كه در درمان اسهال‌ها باید دقت كافی صورت گرفته و از خوددرمانی پرهیز شود، ادامه داد: در صورتی كه اسهال‌ شدید باشد از مصرف خودسرانه داروهای ضد اسهال و همچنین درمان‌های سنتی كه به این منظور به كار گرفته می‌شود باید خودداری شود. حتی در بعضی مناطق بر حسب فرهنگ سنتی از تركیباب تریاك به منظور رفع علایم این بیماری استفاده می‌شود.

دكتر زهرایی با هشدار نسبت به این كه درمان‌های خودسرانه علایم ظاهری بیماری را كاهش می‌دهد در حالی كه بیماری هنوز در بدن فرد وجود دارد، افزود: بنابراین این درمان‌های خودسرانه باعث می‌شود كه پیشرفت بیماری ادامه یافته و در نتیجه بیمار متوجه بیماری نشود. در نهایت درمان اسهال‌های ناشی از بیماری‌های منتقله از آب و غذا گاهی بسیار مشكل می‌شود.

وی بیماری‌های منتقله از آب وغذا را جزو بیماری‌هایی دانست كه در همه فصول حتی در فصل سرد هم احتمال بروز دارند و افزود: از آنجا كه در فصل گرم سال شرایط برای فساد مواد غذایی و رشد و تكثیر میكروب‌ها بویژه میكروب‌هایی كه در ایجاد عفونت‌ موثرند، فراهم است، احتمال بروز این بیماری‌ها افزایش یافته و نمای بالینی و شیوع بروز بالاتری را نشان می‌دهند.

دكتر زهرایی با اشاره به راه‌های انتقال بیماری‌های منتقله از آب و غذا گفت: این عوامل بیماری‌زا می‌توانند از طریق "خوردن" وارد بدن شوند. از آنجا كه بسیاری از عوامل عفونی نسبت به حرارت حساسند، در صورتی كه مواد غذایی به نحو مناسبی پخته شده و در شرایط مطلوبی نیز نگهداری شوند، امكان بروز این بیماری‌ها كاهش می‌یابد.

وی بروز مسمومیت‌های غذایی را عارضه نسبتا رایجی دانست و ادامه داد: گاهی ممكن است مواد غذایی به نحو مطلوبی پخته شوند اما بعد از طبخ به مدت طولانی در خارج از یخچال نگهداری شوند، بنابراین طی فاصله بیرون ماندن از یخچال میكروب‌ها رشد كرده و منجر به بروز مسمومیت‌هایی غذایی می‌شوند. این عارضه ممكن است در رستوران‌ها و یا مكان‌هایی كه غذا به مقدار زیاد سرو می‌شود اتفاق بیافتد.

دكتر زهرایی با اشاره به بیماری‌های منتقله از سبزیجات و میوه‌جات خام گفت: سبزی‌ها و میوه‌ها از موادی هستند كه سرشار از ویتامین‌ها بوده و انواع سالادها و سبزی‌ها در رژیم غذایی روزانه افراد توصیه می‌شود. اما اگر در شست‌وشوی این مواد دقت كافی نشود، می‌توانند عامل بیماری باشند.

وی با اشاره به این باور اشتباه كه بسیاری از افراد به ظاهر سبزی‌ها و میوه‌ها توجه كرده و یك بار شست‌وشو با آب را كافی می‌دانند، افزود: باید توجه كرد كه سبزی‌ها و میوه‌های بوته‌ای در خاك پرورش می‌یابند و آبی كه به منظور آبیاری در سطح خاك جاری می‌شود ممكن است به انواع فضولات حیوانات آلوده باشد، در نتیجه ممكن است این مواد به انواع میكروب‌ها و تخم انگل‌ها آلوده باشند، بنابراین شاید شستشو با آب به ظاهر این مواد تمیز باشند اما از جهت از بین رفتن تخم انگل‌ها و میكروب‌ها كافی نیست؛ در نتیجه سالم‌سازی سبزیجات و میوه‌جات هنگام مصرف ضروری است.

رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت گفت: در صورتی كه تخم انگل‌ها به سطح سبزی‌ها چسبیده باشد، با ضد عفونی ساده از بین نمی‌رود و در برخی مواقع ممكن است بروز كیست هیداتیك كه درمان آن نیز مشكل است را موجب شوند. بنابراین باید به عنوان یك قانون در نظر بگیریم كه آلودگی احتمالی وجود دارد بنابراین باید فرآیند پاكسازی رعایت شود.

وی در توضیح فرایند سالم‌سازی سبزیجات و میوه‌های بوته‌ای گفت: ابتدا با شست‌وشوی اولیه گل و لای سطح مواد پاك شده سپس سبزی‌ها را به مدت پنج دقیقه در آب تمیز حاوی چند قطره مایع ظرفشویی قرار داده و پس از آبكشی دوباره این مواد در آب تمیز حاوی مایع ضد عفونی كننده قرار می‌گیرند. این فرایند برای مصرف كاهو و كلم نیز توصیه می شود.

دكتر زهرایی آب را از دیگر راه‌های انتقال بیماری‌های منتقله از آب و غذا دانست و گفت: آب سالم عاملی برای بیماری نیست. نباید به ظاهر آب برای سالم بودن آن توجه كرد؛ چرا كه ممكن است چشمه‌ آب در مسیر جریان خود به فاضلاب آلوده شده و یا حیوانات از آن عبور كرده باشند. استفاده از این منابع آب به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. بنابراین افراد برای گردش و مسافرت باید از آب سالم و تصفیه شده استفاده كنند. حتی شست‌شوی دست با این منابع آب توصیه نمی‌شود.

رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب وغذا، دست آلوده را یكی از راه‌های مهم انتقال بیماری‌ها دانست و افزود: یكی از راه‌های اصلی انتقال آلودگی به بدن، دست آلوده است. به منظور جلوگیری از انتقال این بیماری‌ها به خانواده‌ها توصیه می‌شود هنگام مسافرت مایع صابون و آب سالم برای شست‌وشوی دست‌ را نیز همراه داشته باشند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha