چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳
کد خبر: 112570

یک متخصص اطفال با اشاره به اینکه بیماری آبله مرغان اغلب در کودکان با علائم خفیف و بدون عوارض جانبی ظاهر می‌شود، اظهار کرد: بیماری آبله مرغان که با عوارض ضایعات پوستی، عفونت و زونا همراه است قبل از یک سالگی و پس از بلوغ شایع‌تر است.

سلامت نیوز: یک متخصص اطفال با اشاره به اینکه بیماری آبله مرغان اغلب در کودکان با علائم خفیف و بدون عوارض جانبی ظاهر می‌شود، اظهار کرد: بیماری آبله مرغان که با عوارض ضایعات پوستی، عفونت و زونا همراه است قبل از یک سالگی و پس از بلوغ شایع‌تر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر بهنام مقدادی گفت: آبله مرغان در زنان باردار، بالغین، بعضی نوزادان و افرادی که دچار نقص ایمنی مانند ایدز هستند به صورت شدید، با عوارض جانبی یا حتی مرگ و میر همراه است.

وی با تاکید بر اینکه شیوع بیماری آبله مرغان در فصل بهار بیشتر از فصل های دیگر است، گفت: فردی که در تماس با بیمار قرار می گیرد، طی 10 تا 21 روز، اغلب 2 هفته، علائم بیماری را نشان می دهد.

مقدادی با اشاره به اینکه راه انتقال بیماری آبله مرغان از دو طریق تماسی است، گفت: اولین راه انتقال از طریق ترشحات بزاقی بیمار است که 1 تا 2 روز قبل از ظاهر شدن جوش‌ها اتفاق می افتد و راه دیگر تماس با ضایعات پوستی بدن بیمار است.

وی یادآور شد: دوره سرایت بیماری آبله مرغان 48 ساعت قبل از بروز ضایعات پوستی است و بهبود ضایعات 5 تا 7 روز زمان می برد.

 علایم آبله مرغان

این متخصص اطفال علائم بیماری آبله مرغان را تب خفیف، سردرد، ضعف، بی حالی شدید و علائم مشابه سرماخوردگی دانست و گفت: این علائم 48 ساعت قبل از بروز ضایعات پوستی ظاهر می شود و به دنبال این علائم ضایعات متورم و جوش‌های آبدار، بر روی پوست صورت و به تدریج تمام بدن نمایان می شود.

مقدادی با اشاره به اینکه جوش‌های آبله مرغان در داخل دهان، چشم و موی سر نیز ممکن است ظاهر شود، افزود: تعداد جوش‌ها بین 50 تا 500 عدد متغیر است و بروز این جوش‌ها در مدت 3 تا 5 روز است که اغلب خارش دار و بدون درد هستند، اما در مورد جوش های همراه با درد ممکن است بیمار دچار عفونت یا زونا شده باشد.

کنترل تب درمان اولیه بیماری است

وی خاطرنشان کرد: راهکار درمان آبله مرغان کنترل تب، استفاده از داروهای ضد حساسیت برای کنترل خارش، کوتاه نگه داشتن ناخن‌ها است.

مقدادی افزود: با توجه به اینکه شایع‌ترین عارضه جوش‌ها بروز عفونت است، کودکان باید به طور مرتب روزانه استحمام کنند و از خارش ضایعات خودداری کنند.

پیشگیری از ابتلا به آبله مرغان

این متخصص اطفال راهکار پیشگیری از آبله مرغان را در درجه اول دور ماندن از بیمار دانست و گفت: واکسینه کردن افرادی که در معرض خطر هستند و استفاده از آمپول ایمونوگلوبین در فاصله 96 ساعت قبل از مبتلا شدن برای زنان باردار و نوزادان تازه متولد شده که مادران آنها از 5 روز پیش مبتلا به آبله مرغان شده‌اند از دیگر راه های پیشگیری است.

وی تصریح کرد: زنان باردار، افراد در سنین خیلی پایین و یا خیلی بالا، کودکان دارای نقص ایمنی و افرادی که تحت درمان های شیمی درمانی قرار گرفته اند (به دلیل استفاده از داروهایی که باعث ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن می شود)، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

نوع تغذیه تاثیری در بهبود آبله مرغان ندارد

مقدادی با اشاره به اینکه تغذیه و رژیم غذایی از لحاظ علمی تاثیری در بیماری آبله مرغان ندارد، گفت: یکی از عارضه‌های شایع بیماری، عفونت ضایعات پوستی است و عفونت دستگاه تنفسی، ریه و دستگاه عصبی از عوارض نادر بیماری است.

وی یادآور شد: مدت درمان آبله مرغان 7 تا 10 روز است اما بهبودی جای جوش 3 ماه زمان می برد و در صورت خفیف بودن از پماد زیبایی استفاده می شود.

این متخصص اطفال در پایان گفت: هر فرد یک نوبت در طول عمر خود مبتلا به آبله مرغان می شود اما افرادی که به صورت خفیف دچار آبله مرغان می‌شوند، امکان عود بیماری در آینده وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha