رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: در برنامه استراتژیک ایدز،امکانات دسترسی به گروه‌های پرخطر و فراهم شدن شرایط لازم برای پیشگیری از بیماری دنبال می‌شود چرا که به تعداد زیادی از افراد پرخطر دسترسی نداریم.

دسترسی به ناقلان پرخطر ایدز بسیار کم است/تربیت پزشکان ویژه برای درمان ایدز

سلامت نیوز: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: در برنامه استراتژیک ایدز،امکانات دسترسی به گروه‌های پرخطر و فراهم شدن شرایط لازم برای پیشگیری از بیماری دنبال می‌شود چرا که به تعداد زیادی از افراد پرخطر دسترسی نداریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمدمهدی گویا در مورد اهداف و برنامه‌های کنترل ایدز در کشور گفت: برنامه اصلی برای پیشگیری و کنترل بیماری ایدز این است که بتوانیم آموزش و اطلاع‌رسانی را به عموم مردم گسترش دهیم.

وی ادامه داد: این آموزش، جوانان و نوجوانان را هدف قرار داده است. امسال شعار سازمان ملل نیز بر اساس این گروه سنی تعیین شده چرا که سن ابتلا به بیماری ایدز در دنیا در حال کاهش است.

گویا گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم باید به نسل جوانان آموزش‌های لازم را بدهیم تا از خود مراقبت کنند و وظیفه ماست که از دوران دانش‌آموزی، دبیرستان و حتی دوره راهنمایی این آموز‌ش‌ها را آغاز کنیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: افزایش دسترسی به افرادی که رفتارهای پرخطر دارند اقدام دیگری است که در برنامه استراتژیک دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: باید به افراد دارای رفتارهای پرخطر را بدون آنکه از شناسایی خود نگران شوند دسترسی پیدا کنیم و این دسترسی را افزایش دهیم.

گویا گفت: آموزش تغییر رفتار در افراد دارای رفتار پرخطر بسیار ضروری است؛ این در حالی است که میزان دسترسی به این افراد بسیار کم است و به تعداد زیادی از آنها دسترسی نداریم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: اگر دسترسی به این افراد را داشته باشیم می‌توانیم خدمات بهتری ارائه دهیم و تغییر رفتار را به آنها یاد بدهیم چرا که تغییر رفتار با آموزش عمومی متفاوت است و هدف ما باید تغییر رفتار این گروه‌ها باشد.

وی گفت: باید شناسایی و درمان زودهنگام بیماران را همچنان در برنامه کاری خود ادامه دهیم و بلافاصله در زمان مناسب درمان را آغاز کنیم تا بیماری را کمتر به دیگران سرایت دهند.

گویا اظهار کرد: درمان به مثابه پیشگیری یک اصل است و امکانات دسترسی به گروه‌های پرخطر و فراهم شدن امکانات لازم برای پیشگیری از بیماری از اولویت‌های مهم وزارت بهداشت است به همین دلیل سعی کردیم امکانات تشخیصی را گسترش دهیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: اکنون در تمام استان‌های کشور پزشکانی تربیت کرده‌ایم که تعلیم دیده ویژه هستند و سوپروایزر ناظر بر درمان بیماران مبتلا به ایدز هستند.

وی افزود: به این ترتیب بیماران مبتلا به ایدز نیازی ندارند که از استانی به استان دیگر بروند و دسترسی به گروه‌های پرخطر را طبق برنامه دنبال خواهیم کرد.

گویا گفت: برنامه استراتژیک پیشگیری و کنترل ایدز معمولاً به صورت برنامه 5 ساله طراحی می‌شود اما این بار با توجه به شرایط بیماری، 4 ساله طراحی شده است.

بر اساس آمار جمع‌آوری‌شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی، تا اول دی 92 مجموعاً 27 هزار و 416 نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS در کشور شناسایی شده‌اند که 89 درصد آنان را مردان و 11 درصدشان را زنان تشکیل می‌دهند. 

HIV یا ویروس عامل بیماری ایدز از چهار طریق شامل سوزن و سرنگ مشترک، خون آلوده، رابطه جنسی غیر ایمن و مادر مبتلا به جنین منتقل می شود، این ویروس بعد از ورود به بدن ممکن است تا سالها هیچ علامتی را در فرد ایجاد نکند و فرد ناقل سالها به عنوان یک فرد سالم اما ناقل می تواند این عفونت ویروسی را به دیگران منتقل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha