چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵

نباید تجاوز جنسى را با دیگر خلاف ها و ناهنجارى هاى اجتماعى، مقایسه نمود. در طبقه بندى جرایم، مبارزه با این جنایت، نیازمند آشنایى و آگاهى كافى و لازم است.

جنایت تجاوز چگونه رخ می‌دهد؟

سلامت نیوز: نباید تجاوز جنسى را با دیگر خلاف ها و ناهنجارى هاى اجتماعى، مقایسه نمود. در طبقه بندى جرایم، مبارزه با این جنایت، نیازمند آشنایى و آگاهى كافى و لازم است.

تجاوز به عُنف (به اجبار و خشونت)، جنایتى ساده و یا حادثه ای اتفاقى نیست، گرچه شمارى از فجایع این چنینى به دست اراذل و اشرار سابقه دار صورت مى پذیرد، ولى درصد كلان آن به واسطه روابطى نزدیك مابین جانى و قربانى، و پله پله در پى روش هاى خُدعه آمیز جانی به وقوع مى پیوندد كه موضوعى پیچیده و غامض محسوب مى گردد. باید توجه کنیم شیوه هاى حل مسایل پیچیده نیز پیچیده است و نیاز به دقت عمل مناسب دارد.

 نباید تجاوز جنسى را با دیگر خلاف ها و ناهنجارى هاى اجتماعى، مقایسه نمود. در طبقه بندى جرایم، مبارزه با این جنایت، نیازمند آشنایى و آگاهى كافى و لازم است. طبق نظر كارشناسان و آمار وارقام موجود، در مورد دلایل و انگیزه هاى جانیان، مى توان اطلاعاتی تقریبی و مشابه به دست آورد. چگونگى حالات روانى وشرایط قربانیان را نیز مى شود با اختلافاتى جزیى، در مجموعه اى واحد جمع بندى نمود. (نیازهای جنسی جانی- تحریک جانی توسط قربانی – بی بند و باری- شرب خمر- مصرف موادمخدر و نیروزا- عدم پایبندی به مسایل اعتقادی- معضلات عدیده ی خانوادگی- مشکلات روانی و خیلی دلایل دیگر، می توانند باعث و ریشه ی یک تجاوز شوند).

وقوع بسیارى از حوادث، حاصل بى تجربگى و كمى مهارت افراد و یا قربانیان به هنگام پیش آمدن آن هاست. زمستان، برف و یخبندان در جاده هاى كوهستانى موجب سُر خوردن، تصادف و سقوط به پرتگاه مى شود، براى همین راننده با تجربه از سفر در چنین شرایطى خوددارى می كند: یا شب هنگام نمى رود، یا این كه با تجهیزات كامل ایمنى و ضرورى اقدام به سفر مى كند. اگر راننده ى نادانى بدون زنجیر چرخ و بدون داشتن بخارى، آذوقه و پوشاك كافى، در شب زمستان و برف به جاده بزند، احتمال وقوع حادثه برایش زیاد است. اگر چنین چیزى روى دهد، تقصیر را به گردن شانس و بدبیارى و سرنوشت و قضا و قدر انداختن و شانه از زیر بار مسئولیت شخصى خالی نمودن، عملى جاهلانه است.

در مورد خطرات موجود و دركمین براى دختران و زنان جوان نیز مسئله را به همین صورت، می توان بررسى كرد; آشنایى با خطرات بالقوه در سطح جامعه، روابط با افراد غریبه، رفت وآمدهای نسجیده، حضور در محل های بالقوه خطرناک، رفتارهای تحریک کننده ی جنسی و... عمق ارتباطات و میزان و چارچوب و دایره ى آشنایى ها همه و همه و دهها مطلب ریز و درشت دیگر، از مواردى ست كه مى توان در موضوع تعرض جنسى به بحث و نقد كشید. در هر واقعه ای، عوامل متعددى دخیل هستند، از جمله خود قربانى نیز یكى از آن علل محسوب مى گردد.

در تقابل شكارچى و شكار، آن كه هوشیارتر و داناتر باشد، قطعا برترى و پیروزى نصیبش خواهد شد. مسئله اى كه موضوع تجاوز را از انواع دیگر جرایم و ناهنجارى هاى اجتماعى متمایز مى كند، پیچیده بودن مراحل تكوین آن است. در شكل گیرى این جرم فجیع، معمولا خلاف هاى اخلاقى دیگرى از قبیل موادمخدر، الكل و... دخیل مى باشند، یعنی در بسیارى موارد با جمع چند جرم و اتحاد ناهنجارى هاى متعدد، جنایت تجاوز و تعرض وقوع مى یابد. در نتیجه به خاطر این پیچیدگى ها و نداشتن آگاهى و توانایى، قربانیان كمی از چنین فجایعى نجات می یابند. تجاوز، برخلاف دیگر جنایت ها، محدوده ى وقوع بسیار گسترده و متنوعی دارد. نمى توان آن را در چارچوب هاى معینى، جمع بندى كرد. آگاهی، شناخت و هوشیارى حداقل مى تواند در كاستن از میزان آن، مؤثر واقع شود.

منبع:روزنامه ابتکار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha