چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱

کلکسیون کپک و مخمر توسط بانک میکروارگانیسم های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران راه اندازی شد.

سلامت نیوز: کلکسیون کپک و مخمر توسط بانک میکروارگانیسم های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران راه اندازی شد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با اعلام این مطلب در آستانه اولین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره ژنتیک ایران خاطرنشان کرد: ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور، بستری برای انجام تحقیقات در جهت تولید انواع محصولات بسیار گرانبها در صنایع مختلف است؛ بنابراین، راه اندازی کلسکیونهای مختلف میکروارگانیسم ها در اولویت فعالیتهای مرکز قرار گرفته است.

از این رو جداسازی و جمع آوری میکروارگانیسم های بومی و دارای اهمیت در صنایع کلیدی کشور، تعیین ویژگیهای شاخص سیستماتیک و کاربردی،  تهیه شناسنامه معتبر مطابق با استانداردهای پذیرفته شده جهانی، ذخیره سازی و  نهایتا توزیع آنها در جهت رفع نیازمندیهای بخش های مختلف دانشگاهی، تحقیقاتی و صنعتی کشور از مأموریت های اصلی این کلکسیون ها به شمار می آیند.

 رییس شاخه ذخایر ژنتیکی انجمن ژنتیک ایران افزود: کلکسیون کشت قارچها مجموعه ای بی نظیر از انواع کپک و مخمرهاست که به عنوان مجموعه کشت در بانک میکروارگانیسمهای مرکز ملی ذخائر ژنتیکی و زیستی ایران راه اندازی شده است.

این مجموعه با حدود سه سال سابقه فعالیت در زمینه شناسایی قارچ های بومی ایران ، مجموعه ای از قارچ های دارای اهمیّت در بیوتکنولوژی، کشاورزی، صنایع دارویی و غذایی را جمع آوری کرده و  در حال حاضر 121 سویه از سوی این کلکسیون قابل ارائه  و توزیع است.

 فاضلی خاطر نشان کرد: علی رغم پیچیدگیهای موجود در شناسایی قارچها، این تعداد روبه افزایش است و امید آن می رود بستر لازم جهت تحقیق در زمینه تولید انواع محصولات کاربردی و بومی سازی دانش فنی تولید محصولات به عنوان یکی از ملزومات اقتصاد مقاومتی ایجاد شود. ارائه خدمات شناسایی سویه های کپک و مخمر از دیگر فعالیت های مهم  این کلکسیون است که به دلیل پیچیدگیهای فرآیند شناسایی، از اهمیت خاصی برخوردار است.

 وی تصریح کرد: نقطه قوت این کلکسیون که آن را از سایر کلکسیونهای موجود در کشور متمایز می کند بهره مندی از تکنیک های مولکولی جهت آنالیز ژنهای خاص و دارای اهمیت از دیدگاه سیستماتیک است و از این دیدگاه شناسایی پلی فازی قارچها را قوت می بخشد.

 رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 10 خدمت مهم در زمینه شناسایی پلی فازیک کپکها و مخمرها از سوی : کلکسیون کشت قارچها ارائه می شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha