دانشمندان می‌گویند: انجام تكنیك‌های آرامش بخش مانند یوگا و مدیتیشن در خاموش كردن ژن استرس تاثیر دارد.

این گروه از پژوهشگران به پیشرفت مهمی در زمینه درك نحوه تاثیر این قبیل تكنیك‌ها در بهبود سلامت دست یافته‌اند. این پژوهشگران از انستیتو طب ذهن / بدن بنسون – هنری در بیمارستان عمومی ماساچوست و مركز ژنوم در موسسه پزشكی دیكانس با همكاری یكدیگر دریافتند كه این روشهای آرام كننده با ایجاد تغییر در الگوهای فعالیت ژنی كه روی نحوه واكنش بدن به استرس تاثیر دارند، عمل می‌كنند. این تغییرات هم بر روی یوگسیت‌های حرفه‌ای و هم افرادی كه به تازگی تمرینات را در طول مطالعه آغاز كرده بودند، مشاهده شده است.

هربرت بنسون استادیار پزشكی در دانشكده طب هاروارد در این باره می‌گوید: همه چیز در مغز شما اتفاق نمی‌افتد بلكه آنچه ما دریافته‌ایم این است كه وقتی شما به یك واكنش آرامش بخش عكس‌العمل نشان می‌دهید، ژنهای بسیاری كه با استرس فعال و غیرفعال می‌شوند، ‌درواقع به روش دیگری عمل می‌كنند – مغز نیز می‌تواند به طور فعال این ژنها را خاموش و روشن كند. چون ذهن از بدن جدا نیست.

در این پژوهش مشاهده شد كه بیش از 2200 ژن در یك گروه یوگا كار در طولانی مدت در مقایسه با گروه كنترل كه این تمرینات را نداشتند به طور كاملا متفاوت فعال می‌شوند.

در عین حال بخش دیگری از یافته‌های جدید حاكیست كه دنبال كردن یك رژیم گیاه‌خواری با چربی كم به همراه یوگا و ورزش در جهت مقابله با سرطان‌ها بویژه سرطان پروستات بسیار موثر است.

پژوهشگران دریافته‌اند: تركیب یك رژیم كم چرب غنی از میوه‌ها و سبزیجات با تمرینات منظم یوگا باعث فعال شدن ژنهایی می‌شود كه با سرطان مبارزه می‌كنند و از طرفی هم به طور موثر سایر ژنهایی را كه عامل پیشرفت سرطان هستند از كار می‌اندازد.

این مطالعات نیز از سوی متخصصان انستیتو تحقیقات طب پیشگیری در دانشگاه كالیفرنیا صورت گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha