چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 112602

اگر تصور می‌کنید بینی شما فقط برای تشخیص بو خلق شده، سخت در اشتباهید چون این عضو مهم جز آنکه قادر است یک تریلیون بوی مختلف را تشخیص دهد می‌تواند بسیاری از اسرار سلامت بدن‌ را فاش کند.

سلامت نیوز: اگر تصور می‌کنید بینی شما فقط برای تشخیص بو خلق شده، سخت در اشتباهید چون این عضو مهم جز آنکه قادر است یک تریلیون بوی مختلف را تشخیص دهد می‌تواند بسیاری از اسرار سلامت بدن‌ را فاش کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، روزنامه مدیکال‌دیلی در یک مقاله جدید به معرفی برخی از ویژگی‌های این عضو حیاتی و مهم پرداخته که می‌توانند وضعیت سلامت بدن را آشکار سازند و در اینجا به شرح مختصری از آنها می‌پردازیم:

- پزشکان در معاینات معمولی قسمت داخلی بینی را معاینه می‌کنند. رنگ غشای بینی اولین موردی است که آنان بررسی می‌کنند و باید به رنگ صورتی باشد. در صورتی که رنگ غشای بینی آبی، رنگ پریده یا به نظر متورم بیاید ممکن است نشانه‌ای از نوعی آلرژی بینی به حساب آید که موجب بروز التهاب می‌شود.

- همچنین قرمزی مجرای بینی نشان‌دهنده عفونت است. علاوه بر این، زمانی که تب دارید و بینی‌تان در قسمت برآمدگی ملتهب باشد می‌تواند نشان‌دهنده عفونت باکتریایی در سینوس‌ها باشد.

- متخصصان در یک بررسی به ارتباط بین وجود باکتری گلو و بینی در بدن با قد و شاخص توده بدنی پرداختند و مشخص شد در بینی مردان چاق انواع باکتری‌های بیماری‌زا وجود دارند. بنابراین میزان باکتری‌های موجود در بینی می‌تواند بازگو کننده شاخص توده بدنی باشد.

- بیماری شیزوفرنی از طریق ارزیابی‌های روانی یا کالبدشکافی مغزی قابل تشخیص است اما محققان کشف کرده‌اند که بینی می‌تواند در تشخیص بیماری‌های روانی کمک کننده باشد. گرفتن نمونه‌های عصبی از داخل بینی شیوه موثری برای شناسایی ژن مرتبط با شیزوفرنی است و گرفتن نمونه‌های بافتی از بینی به طور بالقوه می‌تواند ابزار تشخیص این بیماری باشد. علاوه بر این، بینی می‌تواند در مورد تشخیص سایر بیماری‌های ذهنی همچون آلزایمر موثر باشد زیرا بسیاری از بیماران پیش از ابتلا به آن حس بویایی خود را از دست می‌دهند.

- در حالی که رنگ داخل بینی حائز اهمیت است، رنگ پوست بیرون بینی هم به همین اندازه مهم است. در صورتی که پوست بینی قرمز باشد می‌تواند از مصرف موادالکلی ناشی شود اما قرمز بودن پوست این مفهوم را نیز دارد که فرد دچار استرس و اضطراب است و یا می‌تواند نشانه‌ای از آلرژی‌ها، تب یونجه یا اختلال تیروئیدی باشد.

- در افراد سالم و با وضعیت جسمی طبیعی، مخاط بینی به طور معمول شفاف است مگر اینکه بدن در حال مقابله با عفونت باشد که گلبول‌های سفید به بینی فرستاده می‌شوند و آنزیم سبز رنگی ترشح می‌کنند که مخاط بینی را زرد یا سبز می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha