پس از پیگیری های انجام شده از سوی شورای شهر تهران درباره قتل عام درختان یک باغ در فرمانیه، دیوان عدالت اداری اعلام کرد حکمی درباره قطع درختان این باغ صادر نشده است.

واکنش دیوان عدالت اداری به قتل عام درختان یک باغ در فرمانیه

سلامت نیوز: پس از پیگیری های انجام شده از سوی شورای شهر تهران درباره قتل عام درختان یک باغ در فرمانیه، دیوان عدالت اداری اعلام کرد حکمی درباره قطع درختان این باغ صادر نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر تهران؛ یک مقام مسئول در دیوان عدالت اداری اعلام کرد رای صادر شده برای انتفاع مالک از این باغ، قطعی نبوده و هنوز فرصت اعتراض وجود دارد. به همین دلیل می توان استنباط کرد قطع اشجار درختان این باغ نیز به دلیل قطعی نبودن حکم صادر شده، غیرقانونی است.

یک روز پس از آنکه محمد حقانی، در جلسه علنی شورا اعلام کرد حکم جلب مالک این باغ، صادر شده، مدیر حوزه ریاست دیوان عدالت اداری نیز درباره موضوع قطع درختان یک باغ در فرمانیه تهران توضیح داد.

علی اکبر بختیاری در این باره گفت: در این پرونده مالک با توجه به اجرا نشدن طرح فضای سبز در مدت قانونی از سوی شهرداری، تقاضای استفاده از ملکش را کرده است و دیوان عدالت اداری نیز طبق قانون شهرداری را الزام به صدور پروانه ساختمانی کرده است.

او درباره گردش کار پرونده در دیوان عدالت اداری توضیح داد: در دیوان عدالت اداری شکایتی مطرح شده، که طی آن مالک الزام شهرداری تهران به صدور پروانه ساختمانی در آن ملک را درخواست کرده است.

به گفته بختیاری یکی از شعب دیوان عدالت اداری به این موضوع رسیدگی کرده و حکم به ورود شکایت مبنی بر الزام شهرداری به صدور پروانه کرده است و دلیل آن هم این است که طرحی که در آنجا قرار بوده اجرا شود در مدت زمان قانونی اجرایی نشده است.

بختیاری درباره حق انتفاع مالک از ملک خود گفت: طرح‌های تفصیلی از جمله طرح‌های فضای سبز باید در فرجه قانونی اجرا شوند و چون این طرح در فرجه قانونی اجرا نشده است، شعبه رسیدگی کننده برابر قانون حکم به الزام شهرداری به صدور پروانه ساختمانی داده است تا شاکی بتواند از ملک خود منتفع شود.

مدیر حوزه ریاست دیوان عدالت اداری البته گفت که رای صادر شده، قطعی نیست و هنوز پرونده در جریان رسیدگی قرار دارد: این رای از شعبه بدوی صادر شده و قطعی نیست به همین جهت شهرداری تهران به رای اعتراض کرده و پرونده به شعبه تجدیدنظر ارجاع شده و در جریان رسیدگی است.

بختیاری درباره این موضوع که گفته می شود باغ مذکور قبلا پارک بوده و بعدا به یک شخص واگذار شده است، اعلام کرد که هنوز نوع کاربری ملک و وضعیت تملک آن روشن نیست: "اینکه ملک قبلا پارک بوده، باید احراز شود. باید از شهرداری پرسید که آیا با اجرا کردن طرح، ملک را تملک کرده است یا اینکه مالک شخص دیگری است؟"

او البته توضیح داد که مسئله مالکیت در پرونده ای که شاکی طرح کرده، تاکنون مطرح نبوده است: "در این پرونده موضوع تعرض به مالکیت مطرح نیست و مالکیت شاکی پذیرفته شده است و اگر این ادعا وجود دارد که ملک قبلا پارک بوده، باید در تملک شهرداری می‌بوده است."


حقانی: قاضی مجوز قطع اشجار نداده است

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورا در حاشیه جلسه علنی دیروز شورای شهر تهران گفت: طبق حکم قضایی که در اختیار مالک قرار دارد، او اختیار قلع و قمع ابنیه این ملک را داشته، ولی هیچ اختیاری درباره قطع اشجار نداشته است و به همین دلیل، ما پیگیری کردیم و او به خاطر قطع اشجار تحت تعقیب است و حکم جلب او نیز صادر شده.

محمد حقانی با اشاره به سخنان محسنی اژه ای دادستان کل کشور درباره شکایت از مالک این باغ گفت: "لایحه شکایت از این فرد توسط کارشناسان حقوقی کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر در دست تهیه است و هفته آینده نسبت به ثبت این شکایت و تشکیل پرونده جدید علیه مالک این باغ اقدام می کنیم تا دیگر کسی جرات قطع درختان تهران را به خود ندهد."

گفتنی است حقانی در جلسه علنی دیروز شورای شهر با اعلام اینکه "شهرداری تهران به سرعت درباره این باغ وارد عمل شد" از عملکرد معاونان شهرداری تشکر کرد و خلاصه ای از پیگیری های کمیته محیط زیست و خدمات شهری درباره قتل عام درختان باغ فرمانیه را ارائه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha