چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵

اکسی‌توسین یا هورمون عشق برای نخستین بار به مقدار زیادی در اولین رابطه عاطفی از هیپوتالاموس ترشح می‌ شود؛ طبق تحقیقات جدید منتشر شده در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم پزشکی گفته می‌شود، این هورمون دروغگویی را نیز در افراد تقویت می‌کند.

سلامت نیوز: اکسی‌توسین یا هورمون عشق برای نخستین بار به مقدار زیادی در اولین رابطه عاطفی از هیپوتالاموس ترشح می‌ شود؛ طبق  تحقیقات جدید منتشر شده در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم پزشکی گفته می‌شود، این هورمون دروغگویی را  نیز در افراد تقویت می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، اکسی‌توسین به عنوان یک پپتید و نه اسید آمینه در منطقه هیپوتالاموس مغز به عنوان هورمون و ناقل عصبی عمل می‌کند، تحقیقات نشان داده است این هورمون منجر به تشکیل باندهای عاطفی در زوج‌ها و بین مادر و نوزاد می‌شود؛ همچنین تصور می‌شود اکسی توسین انگیزه افراد را به منظور  گرایش به روابط اجتماعی افزایش می‌دهد.به‌طور کلی سطوح بالاتری از اکسی توسین  با افزایش همدلی و اعتماد به نفس، اضطراب اجتماعی  و پاسخ به ترس راپایین می‌آورد.

محققان دانشگاه آمستردام هلند معتقدند این هورمون در تصمیم گیری‌های اخلاقی افراد مانند دروغ گفتن  نقش دارد اما زمانی که بحث از پایه بیولوژیکی دروغ و هورمون اکسی‌توسین سخن به میان می‌آید پاسخ علمی قاطعی وجود ندارد.

بنابراین محققان به منظور بررسی این موضوع آزمایشی را طراحی کردند.آنها یک گروه متشکل از 60 شرکت‌کننده مرد را در نظر گرفتند سپس تعدادی از شرکت‌کنندگان یک دوز اکسی توسین و  تعدادی دیگر  دارونما دریافت کردند و سپس تیم به سه قسمت تقسیم شد. از این تیم‌ها خواسته شد نتایج حاصل از پرتاب 10 سکه را پیش‌بینی کنند. اگر یکی از شرکت‌کنندگان بدرستی پرتاب سکه را حدس می‌زد تیم او پول بیشتری را به دست می‌آورد و این پول بین اعضای تیم تقسیم می‌شد.

در ادامه از آن‌ها خواسته شد نتایج بازی شیر یا خط  را مبنی بر درست بودن یا نبودن پیش‌بینی‌هایشان گزارش کنند. شرکت کنندگانی که  به جای دارونما، هورمون اکسی‌توسین دریافت کرده بودند، نمرات‌شان را دروغ می‌گفتند.

نتایج بازی شیر یا خط  بین  شرکت‌کنندگانی که اکسی توسین و دارونما دریافت کرده بودند، بسیار متفاوت بود. در گروه شاهد 23درصد ادعا کرده بودند نتایج بازی حاصل را درست حدس زده‌اند اما در گروه اکسی توسین 53درصد از شرکت‌کنندگان ادعا کرده بودند که بدرستی بسیاری از پرتاب سکه‌ها را حدس زده‌اند. این در حالی است که به گفته متخصصان روانشناسی اقتصادی و تصمیم‌گیری، احتمال این‌که شرکت‌کنندگان از 10 پرتاب   9 یا  10 پرتاب  را درست حدس بزنند یک درصد است با این حال 53 درصد از افرادی  که هورمون اکسی‌توسین دریافت کرده بودند، ادعا می‌کردند از 10 پرتاب 9 پرتاب را درست حدس زده‌اند.

بنابراین اغلب افرادی که ادعا می‌کردند 90 یا 100درصد در پیش‌بینی پرتاب سکه‌ها موفق عمل کرده‌اند به‌خاطر مصرف اکسی‌توسین نتایج بازی را دروغ اعلام کرده بودند.

مدیر این تحقیق می‌گوید: «هنگامی که افراد قصد ایجاد ارتباط عاطفی با دیگران دارند برای کمک به خود ممکن است قواعد اخلاقی را زیر پا بگذارند و گاهی دروغ بگویند، این امر ممکن است افراد نزدیک به ما مانند دوستان و اعضای خانواده‌مان باشند.

به عبارتی اکسی توسین در تصمیم‌گیری بر منافع شخصی و گروهی تمرکز دارد اما فقر اکسی‌توسین در بدن سوءمصرف مواد مخدر  و الکل را افزایش داده و سطح بالایی از آن حساسیت‌های عاطفی را به وجود می‌آورد.»

محققان دانشگاه ییل استفاده  از اکسی توسین  را به عنوان ابزاری  برای افزایش همدلی و تعامل اجتماعی در کودکان مبتلا به اوتیسم مورد بررسی قرار داده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • الهه ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    جالب بود