چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 112622

بچه‌ها که به اندازه کافی تحرک دارند، پس چرا باید وقتشان را با ورزش کردن تلف کنند؟ خیلی وقت‌ها چنین سوالی در ذهن بعضی بزرگ‌ترها نقش می‌بندد و آنها فکر می‌کنند همین جست‌وخیزهای کودکانه برای حفظ سلامت بچه‌ها کافی است، در حالی که متخصصان درست برعکس این تفکر، می‌گویند ورزش کوچک و بزرگ نمی‌شناسد و همه باید ورزش کنند؛ به نظر آنها اهمیت ورزش برای کودکان حتی بیشتر از بزرگسالان است.

سلامت نیوز: بچه‌ها که به اندازه کافی تحرک دارند، پس چرا باید وقتشان را با ورزش کردن تلف کنند؟ خیلی وقت‌ها چنین سوالی در ذهن بعضی بزرگ‌ترها نقش می‌بندد و آنها فکر می‌کنند همین جست‌وخیزهای کودکانه برای حفظ سلامت بچه‌ها کافی است، در حالی که متخصصان درست برعکس این تفکر، می‌گویند ورزش کوچک و بزرگ نمی‌شناسد و همه باید ورزش کنند؛ به نظر آنها اهمیت ورزش برای کودکان حتی بیشتر از بزرگسالان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم سرا، البته عده‌ای هم هستند که وقتی متوجه می‌شوند بچه‌ها باید ورزش کنند تا سالم بمانند، باز هم راه را اشتباه می‌روند و به خیال و تصور خودشان، بهترین ورزش را برای آنها انتخاب می‌کنند تا تاثیر بیشتری بر سلامت‌شان داشته باشد ‌غافل از این که خیلی از این باورها درست نیست و گاهی فقط والدین را به دردسر می‌اندازد، بدون این که هیچ تاثیر مثبتی بر زندگی و سلامت کودک داشته باشد.

بچه‌ها ورزش کنند یا نه

چرا فکر می‌کنید بچه‌ها به ورزش نیازی ندارند و همین فعالیت‌های روزمره برای آنها کافی است؟ این یکی از باورهای اشتباهی است که متاسفانه بعضی‌ها آن را قبول دارند ولی دکتر شهرزاد خسروی، متخصص پزشکی ورزشی نظر دیگری دارد و در گفت‌وگو با جام‌جم در این باره چنین توضیح می‌دهد: تمام فوایدی که درباره ورزش بزرگسالان بیان می‌شود، برای کودکان نیز مطرح است. علاوه بر اینها، دو موضوع استخوان‌سازی و عادت به سبک زندگی سالم همراه با تحرک، از نکاتی است که درباره نقش ورزش در سلامت حال و آینده کودکان اهمیت دارد.

وی ادامه می‌دهد: همه پدر و مادرها باید بدانند، استخوان‌سازی و تراکم استخوان در سنین پایین شکل می‌گیرد و به همین دلیل اگر بتوانند همراه با یک برنامه غذایی مناسب در این سنین، کودک را به انجام فعالیت بدنی تشویق کنند، فرزندشان در آینده از نظر تراکم استخوان با مشکلی روبه‌رو نخواهد شد.

ورزش‌ حرفه‌ای خوب است یا تفریحی

اگر فکر می‌کنید ورزش فقط هنگامی مفید است که به صورت حرفه‌ای و بسیار سنگین انجام شود، باید بدانید نظرتان اشتباه است. دکتر خسروی نه‌تنها می‌گوید ورزش‌های دوران کودکی نباید جنبه رقابتی و حرفه‌ای داشته باشد که حتی توصیه می‌کند بیشتر به فکر ورزش‌هایی باشید که برای کودک حالت بازی و تفریح دارد. البته از سنین 8 یا 9 سالگی به بعد می‌توانید به فکر ورزش‌های رقابتی باشید، اما در سنین پایین بهتر است فعالیت‌های ورزشی به شکل تفریحی انجام شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور می‌شود: ورزش‌ تفریحی به حفظ سلامت بچه‌ها کمک می‌کند و علاوه بر این که از نظر روحی به نفع‌شان است، می‌تواند موجب تقویت عضلات شود و ظرفیت قلبی ریوی آنها را نیز افزایش دهد.

ورزش قد را بلند می‌کند یا نه

ورزش‌هایی مانند بسکتبال و والیبال معمولا طرفداران زیادی دارد، چون خیلی‌ از افراد فکر می‌کنند این ورزش‌ها قد بچه‌ها را افزایش می‌دهد؛ والدینی که انتظار دارند همه خوبی‌ها یکدفعه و یکجا در کودک‌شان جمع شود اغلب به دنبال این نوع شایعات هستند و برنامه سلامت جسم و روح فرزندشان را براساس آنها تنظیم می‌کنند. این متخصص پزشکی ورزشی اما می‌گوید: انجام ورزش‌هایی مثل بسکتبال نمی‌تواند باعث افزایش قد بچه‌ها شود یا ورزش کشتی قدشان را کوتاه نمی‌کند.

به گفته وی، عاملی که می‌تواند قد نهایی کودک را مشخص کند، اندازه قد پدر و مادر اوست. پس ورزش کردن فقط می‌تواند کمک کند فرد به نهایت قدی که از نظر ژنتیک برایش تعیین شده، برسد.

از طرف دیگر، کسانی که قد بلندتری دارند در ورزش‌هایی مانند والیبال و بسکتبال موفق‌تر عمل می‌کنند و این به اشتباه باعث می‌شود مردم تصور کنند ورزش عامل افزایش قد این افراد بوده، در حالی که در واقعیت چنین نیست.

چه ورزش‌هایی انرژی کودک را تخلیه می‌کند

اگر فکر می‌کنید فرزندتان انرژی زیادی دارد و باید او را در کلاس‌ ورزش‌های رزمی ثبت‌نام کنید تا انرژی‌اش تخلیه شود، باید بگوییم این موضوع صحیح نیست و باوری اشتباه به حساب می‌آید. دکتر خسروی با اشاره به این مطلب، می‌گوید: هر فعالیت ورزشی که کودکان انجام می‌دهند، می‌تواند انرژی‌شان را تخلیه کند و موجب می‌شود خواب راحت‌تری داشته باشند. همچنین باعث تقویت سیستم عضلانی و بهبود ظرفیت قلبی ریوی آنها خواهد شد.

بنابراین برای تخلیه انرژی کودکان فقط نباید به ورزش‌های رزمی فکر کنید بلکه هر نوع فعالیتی برای رسیدن به این هدف مفید است؛ حتی دویدن در پارک محل زندگی یا یک حیاط مناسب.

بدون کلاس ورزشی هم می‌شود ورزش کرد

استفاده از کلاس‌های ورزشی تنها راه افزودن فعالیت جسمی به برنامه‌های روزمره زندگی کودکان نیست. این پزشک متخصص با بیان این مطلب، یادآور می‌شود: والدین باید برای افزایش تحرک بچه‌ها و تضمین سلامت آنها، فضای مناسب برای ورزش و فعالیت در اختیار آنها قرار دهند، اما این مطلب به این معنی نیست که بدون ثبت‌نام در باشگاه و کلاس نمی‌توان ورزش کرد.

دکتر خسروی در این‌باره توضیح می‌دهد: هم‌اکنون اغلب پارک‌ها، فضا و تجهیزات خوبی برای بازی و ورزش بچه‌ها دارد که خانواده‌ها می‌توانند از این موقعیت استفاده کنند. کرایه کردن دوچرخه، پیاده‌روی و دویدن هم ازجمله ورزش‌هایی است که بدون نیاز به باشگاه و کلاس می‌تواند به افزایش فعالیت بدنی کودک کمک کند. البته بعضی‌ها نه‌تنها تصور می‌کنند کلاس ورزش ضروری است که فقط به فکر کلاس‌هایی هستند که آموزش خصوصی داشته باشد در حالی که به گفته وی، کلاس‌های خصوصی و حتی نیمه‌خصوصی نه‌تنها موجب علاقه‌مند شدن بچه‌ها به ورزش نمی‌شود که می‌تواند برعکس عمل کرده و آنها را دلزده و خسته کند؛ چون بچه‌ها بیشتر دوست دارند در جمع همسالان خود بازی و فعالیت کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود برای این که ورزش جنبه تفریحی پیدا کند، اگر دوست دارید فرزندتان را در کلاسی ثبت‌نام کنید، کلاسی را انتخاب کنید که حداقل 8 تا 9 نفر در آن شرکت داشته باشند.

چطور بهترین ورزش را انتخاب کنیم

دکتر خسروی درباره انتخاب فعالیت مناسب برای سلامت کودکان توضیح می‌دهد: همه ورزش‌ها مفید است و به حفظ سلامت بچه‌ها کمک می‌کند. بنابراین اولین و مهم‌ترین عامل برای انتخاب بهترین ورزش، در نظر گرفتن علاقه کودک است.

زمانی که ورزش مورد علاقه او را پیدا کردید، از نظر ایمنی نیز شرایط مناسب را برایش فراهم کنید. وی با اشاره به اهمیت این موضوع، ادامه می‌دهد: با توجه به این که بچه‌ها در سنین رشد هستند، اگر هنگام ورزش صدمه‌ای به آنها وارد شود، ممکن است باعث بروز اختلال در رشد اندام‌ها شود بنابراین نباید فراموش کنیم لوازم ایمنی جنبه تزئینی و تجملاتی ندارد و برای حفظ سلامت کودک باید مورد استفاده قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha