چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۵

متخصصان علوم پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا به تازگی روش جدیدی را برای درمان بیماری‌های لثه کشف کرده‌اند.

کشف روش جدیدِ درمان بیماری‌های لثه

متخصصان علوم پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا به تازگی روش جدیدی را برای درمان بیماری‌های لثه کشف کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در آمریکا تنها حدود نیمی از افراد بالای 30 سال به نوعی بیماری «پریودنتال» مبتلا هستند که البته شیوع آن با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد. به گفته متخصصان در میان افراد بالای 65 سال 70.1 درصد از آنان به گونه‌ای از این بیماری مبتلا هستند.

در حالی که بیماری پریودنتال با رعایت بهداشت دهان و دندان قابل پیشگیری است در صورت ابتلا به آن، باکتری در زیر دندان‌ها و لثه‌ها گسترش می‌یابد و موجب التهاب می‌شود که در برخی موارد تنها راه درمان، عمل جراحی خواهد بود.

بیشتر بدانید: عوامل ایجاد پریودنتال

اکنون این متخصصان معتقدند روش جدید که یک فاکتور کلیدی در سیستم ایمنی است می‌تواند روشی موثر و غیرتهاجمی برای درمان این بیماری باشد. در مطالعات قبلی معلوم شد باکتری با کمک سیستم ایمنی به ملتهب شدن لثه‌های اطراف باکتری کمک می‌کند. در بررسی اخیر متخصصان با نگاه دقیق‌تری این موضوع را بررسی کردند که کدام قسمت از سیستم ایمنی بدن را می‌توان برای پیشگیری از التهاب، غیرفعال کرد. باکتری «ژنژیوالیس پورفیروموناس» که عامل این بیماری است با ترفندهای بسیاری می‌تواند خود را در برابر حملات سیستم ایمنی بدن مصون کند اما برطرف کردن التهاب به نفع این باکتری نیست چون از آن تغذیه می‌کنند و بنابراین می‌تواند راهکار موثری برای نابود کردن آن باشد.

در این بررسی متخصصان برای از بین بردن التهاب، یکی از اجزای کلیدی سیستم ایمنی با عنوان «سیستم مکمل» را مورد مطالعه قرار دادند. این سیستم به عنوان بخشی از مجموع سیستم ایمنی داخلی فعالیت می کند که در طول زمان تغییر نمی‌کند و حاوی 30 نوع پروتئین است.

 این متخصصان با بررسی روی پروتئین C3 در موش‌ها متوجه شدند موش‌هایی که از زمان تولد بدون C3 پرورش داده شده‌اند نسبت به موش‌های معمولی، تراکم استخوانی کمتری دارند و التهاب موجود در لثه‌هایشان نیز بیشتر است. متخصصان در نظر دارند با تولید داروی جدیدی که فعالیت این پروتئین را سرکوب می‌کند موفق به درمان انواع بیماری‌های لثه از جمله پریودنتال و پیوره شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha