چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۱
کد خبر: 112637

دبیر کل خانه پرستار ضمن انتقاد از نادیده گرفتن پرستاران در طرح تحول نظام سلامت گفت: این روزها در حالی شاهد ابلاغ افزایش تعرفه‌های خدمات پزشکی و دستگاه‌ها هستیم که خبری از اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیست.

چرا قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرا نمی‌شود؟

سلامت نیوز: دبیر کل خانه پرستار ضمن انتقاد از نادیده گرفتن پرستاران در طرح تحول نظام سلامت گفت: این روزها در حالی شاهد ابلاغ افزایش تعرفه‌های خدمات پزشکی و دستگاه‌ها هستیم که خبری از اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محمد شریفی مقدم عضو شورای عالی نظام پر ستاری کشور در تشریح این قانون گفت:‌ هفت سال پیش در ششم تیر سال 1386 قانون تعرفه گذاری خدمات با رای قاطع نمایندگان به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسید و قرار بود در عرض شش ماه آیین نامه این قانون توسط وزارت بهداشت، وزارت رفاه و سازمان رفاه پرستاری تهیه شود. تمام اقدامات کارشناسی لازم انجام شده و بیش از 57 خدمت پرستاری شناسایی و دسته بندی شد.

وی با بیان اینکه در جلساتی که سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت برگزار کردند تمام هماهنگی های لازم صورت گرفت، افزود:‌ تمام بهانه‌های ممکن برای اجرای این قانون در آن زمان برطرف شد و تنها مشکل اعتبار بود که وزارت بهداشت اعلام کرده بود اعتبار لازم را نداریم.

وی در توضیح ضرورت اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری توضیح داد: تلاش بر این بود که با توجه به اینکه تمام گروه‌ها در بیمارستان خدماتشان تعرفه گذاری شود خدمات پرستاری نیز تعرفه گذاری شود اما با وجود اینکه پرستاران بیشترین خدمات را انجام می‌دادند این موضوع صورت نگرفته بود.

شریفی مقدم با تاکید بر اینکه کارهای کارشناسی لازم صورت گرفته است اما نزدیک به سه سال است که می‌گویند اعتبار نداریم، به برنامه تحول نظام سلامت اشاره کرد و گفت: به بهانه این طرح 10 هزار میلیارد تومان اعتبار به وزارت بهداشت تخصیص داده شده که هدف آن افزایش خدمات بهداشتی و درمانی است. خدمات پرستاری هم خدماتی است که مردم از آن بهره می‌برند و پرستاران درصدد هستند به صورت کمی و کیفی خدماتشان را به بهترین نحو ارائه بدهند.

وی با بیان اینکه فرصت طرح تحول نظام سلامت فرصت بسیار خوبی برای تعرفه گذاری خدمات پرستاری بود، گفت: در این مقطع که طرح تحول نظام سلامت اجرایی شده است می‌توانستیم با اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاران که مصوب مجلس است باعث بالا رفتن کیفیت خدمات پرستاران باشیم.

وی با اشاره به افزایش تعرفه‌های در دو بخش خصوصی و دولتی گفت: سوال اینجاست که از 10 هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده به طرح تحول سلامت چرا رقمی به پرستاران تعلق نگرفته است. با اختصاص 2 هزار میلیارد تومان که رقمی نسبتا بالایی نیست با توجه به حساسیت و گستردگی خدمات پرستاری و با تعداد کادر محدود پرستاران می‌توانست سیستم پرستاری را در کشور متحول کند.

وی ادامه داد: جای سوال است که چرا قانونی که مصوب مجلس است هفت سال به بهانه نداشتن اعتبار اجرایی نمی‌شود اما در مدت کوتاهی به وزارت بهداشت بودجه زیادی برای طرح تحول نظام سلامت اختصاص داده می‌شود که مبنای کارشناسی آن مشخص نیست.

دبیرکل خانه پرستار همچنین با انتقاد از اجرایی نشدن برنامه تحول نظام سلامت به طور کامل در همه بیمارستان‌ها و نبود زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح تصریح کرد: در طرح تحول سلامت شاهد افت کیفیت خدمات پرستاری نسبت به اجرای طرح هستیم. انتظار ما این بود که جامعه پرستارها در این طرح دیده شوند.

وی همچنین با اشاره به اینکه یکی از محورهای برنامه تحول نظام سلامت کاهش هزینه از جیب مردم است، افزود: وقتی مردم به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند باید علاوه بر اینکه با مشکل دارو و تجهیزات مواجه نباشند باید تحت ارائه خدمات توسط نیروی انسانی کافی و با کیفیت قرار بگیرند.

شریفی مقدم تاکید کرد: مهمتر از تجهیزات و حتی دارو نیروی انسانی است زیرا اگر همه چیز فراهم باشد ولی نیروی انسانی لازم وجود نداشته باشد مریض با مشکل روبرو خواهد شد.

وی با اشاره به ثابت ماندن تعداد نیروی پرستاران و کاهش میزان دریافت مراقبت‌های پرستاری پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت درباره اعلام آمادگی وزارت بهداشت برای استخدام نیروهای پرستار دانشجو گفت: به کارگیری دانشجوی پرستاری به جای پرستار هم خلاف قانون است و هم به ضرر پرستاران و مردم. به کارگیری دانشجو برای درمان بیماران توهین به مردم است. این اتفاق در حالی می‌افتد که کیفیت خدمات پرستاری در دنیا رو به تخصصی شدن است اما در کشور ما نزول پیدا کرده است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: کمبود کادر پرستاری از یک سو و افزایش تعداد مراجعات به بخش دولتی باعث خسارت حتی تا مرگ و میر بیماران شده است.

وی با اشاره به اینکه پرستاران به علت کمبود بودجه با محدود شدن کیفیت خدمات روبرو هستند، گفت: با ورود دانشجویان کیفیت خدمات پرستاری ارائه شده کمتر نیز می‌شود و باعث می‌شود مردم از خدمات به طور مناسب بهره نبرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha