مسوول اداره ایدز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی هشدار داد که شیوع ابتلا به عفونت اچ آی وی از مادران به کودکان ایرانی افزایش یافته است .

افزایش شیوع ابتلا به عفونت اچ آی وی در کودکان ایران

سلامت نیوز: مسوول اداره ایدز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی هشدار داد که شیوع ابتلا به عفونت اچ آی وی از مادران به کودکان ایرانی افزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، «حمیرا فلاحی» روز چهارشنبه در همایش نقش ورزش برای تو نیک در پیشگیری از رفتارهای پرخطر به موج سوم ابتلا به اچ آی وی ایدز در ایران اشاره کرد و گفت : در زمان حاضر روند ابتلا به عفونت اچ آی وی از اعتیاد تزریقی به سمت رفتارهای محافظت نشده جنسی در ایران پیشی گرفته است که در این میان زنان در ابتلا به این عفونت مستعد تر هستند.

وی گفت : به جز موضوع شیوع عفونت یاد شده در زنان، متاسفانه افزایش این شیوع در کودکان ایرانی را نیز شاهد هستیم.

وی افزود: بر اساس آمارهای به دست آمده از سال 65 تا دیماه 92 ، 9 / 67 درصد مبتلایان به عفونت اچ آی وی در این سال ها را معتادان تزریقی شامل شدند اما اگر آمار سال 91 را به تنهایی تحلیل کنیم ، متوجه می شویم درصد ابتلای معتادان تزریقی به عفونت اچ آی وی کاهش یافته و آمار مبتلایان آمیزشی بیشتر شده است .

وی اظهار داشت: بر اساس آمار ثبت شده ، نه تنها سن ابتلا به اعتیاد در ایران که سن رفتار جنسی محافظت نشده نیز در حال کاهش است.

به گزارش ایرنا ، حدود چهار سال است که کارشناسان و مسوولان حوزه سلامت هشدارهایی مبنی بر سرعت گرفتن شیوع عفونت اچ آی وی از طریق رفتار جنسی محافظت نشده و پرخطر در مقایسه با اعتیاد تزریقی هشدار می دهند.

جامعه ایران جامعه جوان است و چالش های زیاد دارد

این مسوول در اداره ایدز وزارت بهداشت به جوان بودن جامعه ایران اشاره کرد و اظهارداشت : جوان بودن جامعه ، چالش های زیادی دارد که مستعد بودن جوان ها به انجام رفتارهای پرخطر از جمله آنها است .

وی با بیان اینکه جوانان ، 40 درصد مبتلایان جدید به عفونت اچ آی وی در جهان را به خود اختصاص می دهند ، افزود : در ایران نیز 25 تا 39 ساله ها بیشترین گروه های سنی ابتلا به عفونت اچ آی وی را دارند.

وی به سطح پایین آگاهی جوانان هم در بین زنان و هم در بین مردان در خصوص چگونگی ابتلا به عفونت اچ آی وی در کشور اشاره کرد و گفت : متاسفانه جوانان زیادی تصور می کنند که با یک بار رفتار پرخطر جنسی به عفونت یاد شده دچار نمی شوند که این موضوع اشتباه است .

این مقام مسوول در وزارت بهداشت به تابو بودن بحث در خصوص اچ آی وی نیز سخن گفت و افزود : هنوز هم بسیاری از دستگاه های از جمله آموزش و پرورش در خصوص اطلاع رسانی در باره اچ آی وی ایدز مقاومت می کنند.

همایش یک روزه همایش نقش ورزش « برای تو نیک » در پیشگیری از رفتارهای پرخطر امروز در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha