چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۱
کد خبر: 112649

پزشکان انگلیسی به منشاء ژنتیکی دردهای مزمن ناشی از چهار بیماری پی‌برده‌اند که همین یافته موروثی بودن این بیماری‌ها را تایید می‌کند.

سلامت نیوز: پزشکان انگلیسی به منشاء ژنتیکی دردهای مزمن ناشی از چهار بیماری پی‌برده‌اند که همین یافته موروثی بودن این بیماری‌ها را تایید می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این چهار بیماری شامل سندروم روده تحریک‌پذیر (IBS)، درد اسکلتی - عضلانی، درد لگن و بیماری چشم خشک هستند. مطالعه انجام شده روی بیش از 8000 دوقلو حاکی از آن بود که این بیماری‌ها در دوقلوهای همسانی که DNA مشابه دارند، شایع هستند.

به گفته متخصصان انگلیسی در حالی که فاکتورهای زیست‌محیطی نیز می‌توانند نقشی در ابتلا به این چهار بیماری داشته باشند اما ژن‌ها نیز می‌توانند در دو سوم احتمال ابتلای فرد به این امراض سهیم باشند. درد مزمن در اصطلاح پزشکی به دردی اطلاق می‌شود که برای چند ماه ادامه پیدا می‌کند و یک مشکل پزشکی شایع است و همچنین عوامل مختلفی موجب بروز آن می‌شوند که به همین دلیل تشخیص و درمان آن‌ دشوار است.

در حالی که این مشکل می‌تواند ناشی از سایر بیماری‌ها و اختلالات پزشکی باشد اما تصور می‌شود که وجود مشکل در سیستم‌ عصبی علت اصلی بروز درد مزمن است. این ناحیه از سیستم عصبی در واقع سیگنال‌های درد را به مغز می‌فرستد. همچنین پزشکان بر این باورند که برخی افراد در برابر درد مزمن، زمینه ژنتیکی دارند زیرا در بسیاری از مبتلایان علائم مشابهی دیده می‌شود.

دکتر «فرانسز ویلیامز»، متخصص ارشد این مطالعه گفت: این بررسی برای اولین بار نقش عوامل ژنتیکی و محیطی را در تشریح ارتباط بین انواع مختلف سندرم‌های درد مزمن مورد را ارزیابی کرده است. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد درد مزمن می‌تواند بین اعضای خانواده به ارث برسد هر چند لازم است بررسی‌های بیشتر برای شناسایی روش‌های درمانی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha