چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳
کد خبر: 112650

مشاور ازدواج و خانواده گفت: هم‌اکنون سن تقویمی ملاک و معیار ازدواج‌هاست اما برای تعیین صلاحیت افراد برای ازدواج و اینکه آیا صلاحیت اداره یک زندگی را دارند یا خیر، باید سن بلوغ روانی افراد جایگزین سن تقویمی آنها شود.

سلامت نیوز: مشاور ازدواج و خانواده گفت: هم‌اکنون سن تقویمی ملاک و معیار ازدواج‌هاست اما برای تعیین صلاحیت افراد برای ازدواج و اینکه آیا صلاحیت اداره یک زندگی را دارند یا خیر، باید سن بلوغ روانی افراد جایگزین سن تقویمی آنها شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، افسانه نیک راد گفت: متأسفانه مسئولیت پذیری پسران برای پذیرش مسئولیت‌های زندگی و اینکه به ازدواج خود متعهد باشند کمرنگ شده است.

وی ادامه داد: معضلاتی مانند بیکاری، سربازی و اینکه باید سنوات تحصیلی خود را بگذرانند کار را به جایی کشانده که باید سال‌هایی را بگذرانند و اگر تحصیلات آنها تکمیل شود و از نظر شغلی به جایی برسند می‌توانند موقعیت ازدواج را داشته باشند البته در صورتیکه به بلوغ روانی نیز رسیده باشند.

وی با اشاره اینکه هم اکنون به جایی رسیده‌ایم که سن پسران مناسب ازدواج از دختران کمتر است گفت: باید تابوهایی مانند سن، تفاوت تحصیلات و به دنبال مشاغل خاص بودن را بشکنیم و مسائلی مانند اینکه پسر حتما باید 3 تا 4 سال بزرگتر از دختر باشد و یا اینکه چون دختر تحصیلات دکترا دارد پس پسر هم حتما باید این تحصیلات را داشته باشد این موارد را باید کمرنگ کنیم کما اینکه به صورت ناخودآگاه در حال کمرنگ شدن است.

این مشاور امور خانواده افزود: وقتی یک وضعیت را به صورت فرهنگ در بیاوریم و عمومی شود دیگر این موضوع مشکل ساز نخواهد بود  چراکه ما قانون 100 درصد نداریم که حتما پسرها از دخترها بزرگتر باشند و هم اکنون شاهد هستیم که در قشر تحصیلکرده و نخبه پسرانی که باهوش هستند و آی کیوی بالاتری دارند به سراغ دخترانی می‌روند که هم سن خودشان و حتی بزرگتر از خودشان باشد تا سن عقلی آنها با هم همخوانی داشته باشد.

نیک راد ادامه داد: ما هم اکنون سن تقویمی را ملاک و معیار ازدواج قرار می‌دهیم اما باید بررسی کنیم که آیا از نظر بلوغ روانی هم این دو نفر با هم همخوانی دارند یا خیر؟

وی ادامه داد: ما هم اکنون پسرانی را داریم که با اینکه حتی بالای 40 سال سن دارند اما بلوغ فکری و روانی مناسب برای ازدواج را ندارند و نمی‌توانند مسئولیت یک زندگی را داشته باشند پس ما باید این تابوها را بشکنیم.

وی اظهار داشت: دخترانی که تحصیلات آکادمیک دارند بهتر است پسر نیز وارد دانشگاه شده باشد و با فضای دانشگاه آشنا باشد اما اینکه حتما هر دوی آنها تحصیلات مشابهی داشته باشند صحیح نیست.

این مشاور ازدواج افزود: بنابراین تفاوت سنی بین دختر و پسر قانون خاصی ندارد و به بلوغ فکری و روانی، شخصیت و خانواده آنها مرتبط است و بهتر است به جای سن مواردی مانند شخصیت، مسئولیت پذیری، بلوغ فکری و روانی را در پسرها بررسی کنیم و باید مشاوره پیش از ازدواج را فعال کنیم تا دختران و پسران قبل از ازدواج مورد بررسی قرار گیرند و اگر مشکلی برای آنها وجود نداشت اقدام به ازدواج کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha