سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11266

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت اعلام کرد: خشكسالی امسال به علت دسترسی كمتر مردم روستاها و اتباع كشورهای همسایه به آب سالم خطر بروز بیماری وبا را افزایش داده است.

محسن زهرایی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود:‌ خشكسالی به عنوان یك مسئله جهانی خطر بروز بیشتر و افزایش موارد ابتلا به بیماری‌های اسهالی از جمله وبا را افزایش داده است، این مسئله به ویژه در مناطق روستایی كه دسترسی كمتری به آب آشامیدنی سالم دارند و به ویژه در كشورهای افغانستان و پاكستان، مردم را به سمت استفاده بیشتر از آب‌های ناسالم مانند آب چاه، رودخانه و امثال آن هدایت می‌كند، به همین علت باید انتظار بروز موارد بیشتر این بیماری‌ها را داشته باشیم.
وی گفت: بیماری وبا یك بیماری بومی در كشور ماست كه هر سال شاهد ابتلای تعدادی از افراد به این بیماری هستیم كه البته به علت بهبود مراقبت‌های بهداشتی، طی سال‌های گذشته بیشتر موارد شناسایی شده این بیماری اتباع خارجی كشورهای پاكستان، افغانستان و عراق هستند.
وی افزود: طی سال‌های 81 تا 83 به طور متوسط هر سال شاهد ابتلای 90 تا 100 نفر به وبا در كشور بودیم، در سال 84 پس از اپیدمی این بیماری در مجموع 1133 نفر در كشور به این بیماری مبتلا شدند، اما سال 85 كمترین میزان ابتلا به این بیماری را در 40 سال اخیر داشتیم و فقط 24 مورد وبا در كشور شناسایی شد14مورد آن هم اتباع پاكستانی و افغانی بودند، سال گذشته نیز 57 مورد از این بیماری در كشور شناسایی شد كه بسیاری از آنها اتباع كشور عراق بودند.

*وبا در جهان رو به گسترش است

وی در پی اعلام آمار های سازمان جهانی بهداشت گفت:‌ به علت خشكسالی جهانی هر سال موارد ابتلا به بیماری وبا در جهان در حال افزایش است، سال 2005 میلادی حدود 105 هزار نفر به این بیماری مبتلا شدند، سال 2006 حدود 110هزار نفر اما در سال 2007 میلادی میزان ابتلا به وبا در دنیا 2 برابر شد و به حدود 220 هزار نفر رسید كه البته این آمار فقط 10درصد آمار واقعی ابتلا به این بیماری در دنیا برآورد می‌شود.
زهرایی ادامه داد: به طور كلی 80 درصد موارد ابتلا به وبا خفیف است و شناسایی آن بسیار مشكل است، حدود 20درصد از موارد ابتلا به این بیماری علامتی است و نمای بالینی دارد كه از این میزان نیز درصد كمی شدید است و علایم برق آسا و حاد دارد كه باید حداكثر ظرف 5 ساعت فرد مبتلا تحت درمان قرار گیرد.
وی گفت: مراجعه دیرهنگام برای درمان این بیماری، خوددرمانی یا استفاده از داروهایی كه علامت اسهالی بیماری را از بین ببرد منجر به این می‌شود كه زمانی بیمار به پزشك برسد كه به علت از دست دادن بیش از حد آب بدن امكان درمان آن نباشد و مرگ بیمار را باعث شود، داروهایی كه علامت اسهال را از بین می‌برند موجب می‌شود، آب بدن دفع شده در داخل روده‌ها بماند و در ظاهر اسهال تشخیص داده نشود.

* بیماری وبا قرنطینه ندارد

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های منتقله از آب و مواد غذایی وزارت بهداشت افزود: در زمان حاضر با هماهنگی بین بخشی آمادگی كاملی در سراسر كشور برای مقابله و كنترل بیماری وبا وجود دارد و از نظر امكانات درمانی و سرم مشكلی نداریم، اما نمی‌توانیم با قرنطینه مرزها جلوی ورود اتباع خارجی را بگیریم، زیرا بیماری وبا قابلبت قرنطینه ندارد و حتی در كشورهای توسعه یافته كه این بیماری را حذف كرده‌اند، هر ساله با ورود مسافران تعداد از موارد این بیماری را شناسایی می‌كنند، به خصوص اینكه این بیماری ممكن است یك دوره نهفتگی داشته باشد و به موقع علایم آن بروز نكند.
وی همچنین گفت: از ابتدای امسال تاكنون هیچ موردی از وبا در اتباع ایرانی گزارش نشده است، اما در مورد كشورهای همسایه هنوز گزارشی نداریم، با این حال این مسئله را در كشورهای همسایه با دقت رصد می‌كنیم و با توجه به مسئله خشكسالی هوشیاری در مورد این بیماری بیشتر شده است.

*آبیاری سبزیكاری‌ها با فاضلاب رفع شد

وی اعلام کرد: در مورد آبیاری سبزیكاری‌ها با فاضلاب خوشبختانه با پیگیری‌هایی كه طی 2 سال گذشته انجام شده است و با همكاری وزارت نیرو و وزارت جهاد كشاورزی تقریباً این مسئله رفع شده است اما نمی‌توان گفت به صفر رسیده است، ضمن اینكه حتی اگر آبیاری با فاضلاب هم انجام نشود، تردد احشام و حیوانات و فضولات آنها وجود دارد و باید حتماً اصول بهداشتی در شستن سبزی‌ها، كاهو و كلم انجام شود، به خصوص اینكه انگل كیست هیداتیك نیز كه از مدفوع سگ سانان دفع می‌شود، علاوه بر میكروب وبا از این طریق به انسان منتقل می‌شود.
زهرایی افزود: وظیفه دولت و دستگاه‌های اجرایی این است كه به مردم آموزش دهند، خطرات را گوشزد كنند، آب آشامیدنی سالم مردم را تامین كنند و امكانات تشخیصی، آزمایشگاهی و درمانی را برای درمان بیماری‌های اسهالی و از جمله وبا فراهم كنند، اما مردم نیز در این زمینه وظیفه دارند و باید اصول بهداشتی آموزش داده شده را رعایت كنند.
وی گفت: مهمترین اقدام شستن دستها با آب و صابون قبل از پخت و صرف هر وعده غذایی است، مسافران حتماً باید آب بطری یا آب سالم را از خانه برای آشامیدن همراه داشته باشند، صابون مایع همواره باید در دسترس مسافران باشد، در مورد شستن سبزی، كاهو و كلم نیز باید اصول بهداشتی شست و شو حتماً رعایت شود.
وی افزود: همان طور كه بارها گفته شده است، شستن سبزی ها باید در 3 مرحله انجام شود، مرحله اول شست و شو با آب برای از بین رفتن گل و لای سبزی، دوم شست و شو با مایع ظرفشویی و نگهداری سبزی در آن برای حداقل 5 دقیقه به منظور لیز شدن و از بین رفتن انگل‌های چسبیده به سبزی و سرانجام مرحله گندزدایی است كه باید با استفاده از مواد ضدعفونی كننده كه انواع آن در بازار وجود دارد و با توجه به دستور روی آن انجام شود.كاهو و كلم حتماً باید برگ برگ شود و بعد همه این مراحل برای آن انجام شود.
زهرایی گفت: پرهیز از مصرف غذا و سالاد در رستوران‌های غیر معتبر به خصوص در جاده‌ها، پرهیز از مصرف آب میوه و غذاهایی كه توسط دستفروش‌ها توزیع می‌شود نیز از دیگر اقدامات لازم در این زمینه است.
وی گفت: گر چه اكثریت مردم از بیماری وبا یك ترس تاریخی دارند، اما اگر اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه انجام شود و در صورت بروز علایم اسهال فرد بیمار به موقع و به سرعت به پزشك ارجاع شود، مشكلی از نظر بروز این بیماری در كشور نخواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha