چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۵
کد خبر: 112665

آزمایشگاهی در هلند وجود ویروس MERS یا کرونا را در این کشور تایید کرد.البته اگرچه این گزارش نشان می دهد که این ویروس مرگبار توانسته قاره ها را درنودد اما داروی این بیماری شناسایی و تهیه شده است.

سلامت نیوز: آزمایشگاهی در هلند وجود ویروس MERS یا کرونا را در این کشور تایید کرد.البته اگرچه این گزارش نشان می دهد که این ویروس مرگبار توانسته قاره ها را درنودد اما داروی این بیماری شناسایی و تهیه شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، یکی از بیماران مبتلا به این ویروس یک شهروند مرد 70 ساله است که چندی پیش به عربستان سعودی سفر کرده و در تاریخ 10 ماه مه به کشورش بازگشته است. وجود ویروس MERS در تاریخ 14 مه در این مرد تایید شده است.

بیمار دوم یک زن 73 ساله هلندی است که او نیز به عربستان مسافرت کرده بود. حال هر دو بیمار وخیم است و هردو در قرنطینه به سر می برند.

ویروس های کرونا یک خانواده بزگ از ویروس ها هستند که باعث بروز طیف وسیعی از بیماری ها، از سرماخوردگی گرفته تا سارس، می شوند. ویروس های این خانواده عامل بسیاری از بیماری های حیوانی نیز هستند. 

موارد گزارش شده از این ویروس در خاورمیانه کشورهای کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی و در اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلستان هستند. 

چند نمونه سندروم تنفسی خاورمیانه در تونس (شمال آفریقا) و فیلیپین و مالزی (آسیا) دیده شده است. 

به نظر می رسد که بروز این بیماری از یک الگوی فصلی پیروی می کند و شیوع آن بین ماه های مارس تا آوریل بیشتر است. 

از آوریل سال 2012، 254 آزمایشگاه چند مورد از عفونت ناشی از ویروس کرونای بیماری تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV) را تایید و به سازمان بهداشت جهانی گزارش کردند که از این میان 93 مورد منجر به مرگ بیمار شده بود. 

افزایش MERS از نیمه مارس امسال شدت گرفته است و قلب آن نیز در عربستان سعودی و امارات متحده عربی است.

شیوع این بیماری در عربستان بسیاری حایز اهمیت است زیرا هر ساله بالغ بر 2 میلیون نفر در موسم حج تمتع و در طول سال صدها هزار نفر از کشورهای مسلمان برای برگزاری مناسک حج عمره به این کشور عزیمت می کنند. 

علاوه بر این سازمان بهداشت جهانی نیز روز 24 اوریل با انتشار گزارشی دراین زمینه از تمام کشورهای دنیا به ویژه حوزه خاورمیانه خواست تا تدابیر بهداشتی لازم را برای جلوگیری از شیوع این بیماری به کار گیرند. 

گزارش هفتاد و پنج درصد از مبتلایان جدید، مربوط به افرادی است که این ویروس را از افراد دیگر دریافت کرده اند. در لیست این افراد، پرستاران، خدمه بیمارستان و بیمارانی هستند که به دلایل دیگر به بیمارستان مراجعه کرده اند. این امر لزوم مراقبت و کنترل این بیماری در اماکن عمومی را بار دیگر روشن می کند. 

بیشتر موارد گزارش شده از این سندرم، بدلیل تماس با حیوانات است. گرچه شتر به عنوان منبع اصلی این ویروس شناخته شده است ولی هنوز عامل اصلی ویروس MERS و راه های مبارزه با آن در پرده ای از ابهام وجود دارد. 

با توجه به افزایش شیوع این بیماری، سرویس ارزیابی خطر سازمان بهداشت جهانی در تلاش برای تعیین احتمال تغییر الگوی های انتقال هستند. ارزیابی میزان خطر بر اساس اطلاعات و دانش موجود صورت می گیرد و این اطلاعات در هر لحظه به روز می شوند. 

علایم و نشانه های بیماری 

علایم معمول بیماری در مراحل اولیه شامل تنگی نفس و مشکلات تنفسی جدی است. تب، سرفه و مشکلات گوارشی مانند اسهال نیز در این بیماران دیده می شود. 

همزمان با پیشرفت بیماری، نارسایی کلیه نیز دیده می شود و عفونت در بیمارانی که نقص سیستم ایمنی دارند، منجر به فوت می شود. 

توصیه های بهداشتی 

مهمترین راه مبارزه با تمامی عوامل بیماری زا، رعایت نکات بهداشتی، بخصوص در اماکن عمومی است. بیمارستان ها و دیگر مراکز بهداشتی مهمترین رکن این مبارزه محسوب می شوند چرا که انواع ویروس ها، بیماران و افراد سالم در کنار یکدیگر زیر یک سقف جمع می شوند و هریک با خانواده خود ارتباط نزدیک دارند؛ بنابراین رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه کردن افراد مشکوک به ویروس، مهمترین قدم در راه پیشگیری است. 

برخی از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از گسترش سندرم تنفسی خاورمیانه عبارتند از : 

• اتخاذ اقدامات احتیاطی مناسب در مزارع، انبارها، طویله ها و مناطقی که در آن شتر وجود دارد. 

• آگاه کردن افراد جامعه؛ بخصوص مسافران 

• اجتناب از نوشیدن شیر خام 

• پختن، پوست کندن و شستن محصولاتی که با ترشحات حیوانات در تماس هستند 

• شستن دست پس از ارتباط با حیوانات 

• اجتناب از تماس با حیوانات بیمار 

سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده است که برای جلوگیری از گسترش بیماری، مهمترین عامل آگاهی مسافرانیست که به کشورهای مشکوک به وجود ویروس مسافرت می کنند یا از آن باز گشته اند. 

محققان به دنبال روش های درمانی هستند

با توجه به شیوع بیماری کرونا در عربستان و گسترش آن در سطح جهان، نیاز به روش های مطمئن درمانی بسیار احساس می شود. اگرچه پیشتر اعلام شده بود که این بیماری درمان ندارد اما گزارشهای جدید حاکی از آن است که در این زمینه دو پروژه تحقیقاتی در دست بررسی است. 

در پروژه نخست محققان آمریکایی 290 داروی مختلف را مورد بررسی قرار داده اند که برخی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا بوده است و برخی در آزمایشگاه تایید شده اند. از این میان، 27 دارو دارای ترکیبات ضد ویروسی در مقابل ویروس کرونا و سارس بوده اند. 

در دومین پروژه 348 داروی مورد تایید FDA بررسی شده اند که از این میان چهار دارو دارای اثرات ضد ویروس مورد نظر هستند. 

دو دارو از این چهار دارو در لیست داروی های پروژه اول نیز وجود دارد. این بررسی ها محققان را به هدف ساخت داروی معتبری برای مقابله و نابود کردن ویروس کرونا بسیار نزدیک کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha