چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۵
کد خبر: 112669

دبیر اولین کنگره بین‌المللی «بیماری‌های التهابی روده و اختلالات مرتبط با گلوتن»، سرطان روده را چهارمین علت مرگ و میر در ایران عنوان کرد.

سلامت نیوز: دبیر اولین کنگره بین‌المللی «بیماری‌های التهابی روده و اختلالات مرتبط با گلوتن»، سرطان روده را چهارمین علت مرگ و میر در ایران عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر حمید اسدزاده در نشست خبری اولین کنگره بین‌المللی «بیماری‌های التهابی روده و اختلالات مرتبط با گلوتن» که در سالن کنفرانس بیمارستان رضوی مشهد برگزار شد، متاسفانه در ایران نسبت به کشورهای غربی که این سرطان در سنین بالا مشاهده می‌شود، تعداد مبتلایان به سرطان روده بزرگ در افراد زیر 40 سال بیشتر است.

وی زمینه ارثی، تغییر عادات غذایی و سبک زندگی غربی و جوان بودن جامعه ایران را از دلایل ابتلا به سرطان روده بزرگ برشمرد و افزود: افرادی که زمینه ارثی دارند و یکی از اعضای خانواده آنان به این بیماری مبتلاست، باید به صورت سالانه چکاپ شوند.

اسدزاده با بیان اینکه آمار دقیقی از میزان شیوع و بروز بیماری‌های التهابی روده در کشور در دست نیست، خاطرنشان کرد: 10 تا 15 درصد مراجعان به مراکز درمانی کشور به این بیماری‌ها مبتلا هستند و به همین دلیل حساسیت‌ها درباره این بیماری بیشتر شده است.

دبیر علمی این کنگره با اشاره به اینکه بیماری‌های التهابی روده یک بیماری ناتوان‌کننده است و درمان قطعی ندارد، افزود: اسهال مزمن، درد شکم، دفع خون و کاهش وزن برخی از علائم این بیماری‌هاست.

وی با بیان اینکه «گلوتن» ماده‌ای است که در گندم و جو وجود دارد، خاطرنشان کرد: مصرف این ماده در برخی افراد باعث ایجاد حساسیت در دستگاه گوارش می‌شود و این افراد نباید غذاهای حاوی گندم یا جو مصرف کنند.

اسدزاده با بیان اینکه حذف گلوتن از گندم و جو بسیار هزینه‌بر است، افزود: تهیه غذاهایی که فاقد این ماده باشند نیز برای افراد مبتلا هزینه بسیاری دارد.

دبیر علمی این کنگره شیوع بالای بیماری‌های التهابی روده از 40 سال گذشته تاکنون را در کشور به عنوان یکی از دلایل برگزاری این کنگره عنوان کرد.

وی آشنایی پزشکان و متخصصان کشور با آخرین دستاوردهای علمی جهان در زمینه درمان، مدیریت و پیشگیری و صرفه‌جویی در هزینه‌های درمان بیماری‌های التهابی روده و اختلالات مرتبط با گلوتن و آشنایی دانشمندان خارجی با پیشرفت‌های کشور را از دیگر اهداف برگزاری این کنگره برشمرد.

اولین کنگره بین‌المللی «بیماری‌های التهابی روده و اختلالات مرتبط با گلوتن» هفتم تا نهم خرداد ماه در سالن همایش‌های بیمارستان فوق تخصصی رضوی مشهد برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha