چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۲

استاد جمعیت شناسی دانشگاه تهران گفت که باروری ناخواسته به کیفیت جمعیت صدمه می زند و قانون جمعیت و تعالی خانواده بر کیفیت آن تاکید دارد.

سلامت نیوز: استاد جمعیت شناسی دانشگاه تهران گفت که باروری ناخواسته به کیفیت جمعیت صدمه می زند و قانون جمعیت و تعالی خانواده بر کیفیت آن تاکید دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، شهلا کاظمی پور در هفتمین همایش انجمن جمعیت شناسی با عنوان ابعاد جمعیت شناختی تحولات خانواده در ایران که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: خانواده همواره متاثر از شرایط اقتصادی و اجتماعی است و تغییراتی که در جامعه ایجاد می شود در خانواده خود را نشان می دهد.

وی اظهار داشت: چرخه زندگی خانواده با ازدواج شروع می شود ،با آمدن فرزندان ادامه می یابد و در سالخوردگی با فوت مرد یا زن به پایان می رسد.

به گفته کارشناس جمعیت ، میانگین سن ازدواج در ایران افزایش یافته، همانگونه که در دیگر کشورها بالا رفته و فاصله سنی زوجین کاهش یافته است.

وی علت افزایش سن ازدواج را شهرنشینی و همچنین بهبود زیربناهای اجتماعی و اقتصادی عنوان و تصریح کرد: به همراه این افزایش میزان موالید در کشور کاهش یافته و آمارها نشان می دهد میزان طلاق در خانواده ها روند صعودی داشته است. 

به گفته کاظمی پور مدت تحصیل برای فرزندان افزایش یافته و فرزندان بیش از گذشته در خانه می مانند.

استاد دانشگاه تهران بیان داشت: اندازه متوسط خانوار در ایران بین سالهای 1385 تا 1390 به 3.5 نفر رسیده است که کاهش باروری به تنهایی نمی تواند این موضوع را ایجاد کند بلکه مهاجرت از روستا به شهر و از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ اندازه متوسط خانوار را نیز می تواند کاهش دهد.

وی همچنین هسته ای شدن خانواده را یکی از علل کوچک شدن اندازه متوسط خانوار ذکر کرد و گفت: مسائل جمعیتی را نمی توان به شکل انتزاعی تفسیر کرد.مسائل اجتماعی به هم وابسته است و باید به شکل یک مجموعه مورد بررسی قرار بگیرد.

وی تعداد خانوار در ایران را در سال 1365 به میزان 16 میلیون خانوار و تعداد آن در سال 1390 را برابر با 21 میلیون خانوار اعلام کرد.

این کارشناس جمعیتی با اشاره به این که تعداد ازدواجها در کشور افزایش یافته است ، گفت: در سال 1385 معادل 778 هزار و در سال 1390 معادل 874 هزار ازدواج در کشور وقوع یافته است.

کاظمی پور تعداد زنان مجرد 15سال به بالا را در سال 1385 برابر با 7.2 میلیون نفر ذکر کرد و گفت: این تعداد در سال 1390 به 6.7 میلیون نفر رسیده است. همچنین میزان ازدواج از 108در هزار در سال 1385 به 129 در هزار در سال 1390 رسیده است.بنابراین ازدواج در میان زنان نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش هم یافته است.

وی همچنین تعداد زنان در معرض طلاق را از 16میلیون نفر در سال 1385 برابر با 19 میلیون نفر در سال 1390 ذکر کرد و گفت: مشاهده می شود سه میلیون نفر به تعداد زنان در معرض طلاق افزوده شده و به عبارتی این میزان از 5.7 در هزار به 7.4 در هزار رسیده است.

استاد جمعیت شناسی دانشگاه تهران با اشاره به این که قانون جمعیت و تعالی خانواده بر کیفیت آن و نه فقط به افزایش صرف آن تاکید دارد، گفت: وقتی جمعیت جوان باشد، بیشتر در معرض ازدواج و طلاق است. در واقع طلاق آشکار در جامعه افزایش یافته ، زیرا در گذشته اصل بر تحمل بود و بسیاری از زوجین یکدیگر را تحمل می کردند و به عبارتی طلاق عاطفی همواره وجود داشت.

کاظمی پور معتقد است در باروری باید به موضوع کیفیت توجه داشت .زمانی که ما از آخرین دستاوردهای دنیای غرب استفاده می کنیم ، ناگزیر تحولات خانواده از کشورهای غربی به زندگی ما هم وارد می شود و نمی توان گفت تکنولوژی را می خواهیم اما فرهنگ آن را نه.

کارشناس جمعیت گفت: در گذشته آموزش از طریق خانواده انجام می شد اما هم اکنون موضوع آموزش به دیگر نهادها سپرده شده است.دغدغه خانواده ها هم اکنون موضوع آموزش است، درحال حاضر فرزندان با شهریه های نامتعارف باید به نهادهای آموزشی سپرده شوند.

وی در پایان ابرازامیدواری کرد جامعه به سوی فرزند خواسته،خانواده متعالی و انسان متعالی گام بردارد.

هفتمین همایش انجمن جمعیت شناسی به مدت 2 روز ادامه دارد و اساتید برجسته جمعیت شناسی به بررسی موضوع ابعاد خانواده و جمعیت می پردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha