چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۶
کد خبر: 112674

طی برنامه مناظره جمعه 26 اردیبهشت ماه از شبکه یک سیما، نقشه ای از کشورهای جهان درباره میزان ابتلا به سرطان در هر کشور نشان داده شد که تاریخ انتشار این آمار سال 2008 یعنی شش سال پیش بوده، قابل استناد نیست و ربطی به چالش اصلی مناظره نداشته است.

سلامت نیوز: طی برنامه مناظره جمعه 26 اردیبهشت ماه از شبکه یک سیما، نقشه ای از کشورهای جهان درباره میزان ابتلا به سرطان در هر کشور نشان داده شد که تاریخ انتشار این آمار سال 2008 یعنی شش سال پیش بوده، قابل استناد نیست و ربطی به چالش اصلی مناظره نداشته است.


طی برنامه مناظره جمعه 26 اردیبهشت ماه از شبکه یک سیما، نقشه ای از کشورهای جهان نشان داده شد که براساس آن میزان ابتلا به سرطان در هر کشور مشخص شده است. در این نقشه ایران سهم بسیار کمتری از کشورهای جهان را داراست. این البته مایه خوشحالی است اگر در نظر نگیریم که تاریخ انتشار این آمار سال 2008 یعنی شش سال پیش بوده، قابل استناد نیست و ربطی به چالش اصلی مناظره نداشته است.


با این حال نکات جالبی از  این نقشه احصا می شود. یکی اینکه بسیاری از کشورها آمار دقیقی را ارائه نداده اند. همین طور با توجه به نقشه جهانی سرطان، برگرفته از آژانس بین المللی تحقیقات سرطان  IARC، بیماری سرطان از فراوانی بالایی در جهان برخوردار است. این نقشه در دو بخش ضریب نفوذ در کشورها (جامعه آماری) و میزان مرگ و میر تهیه شده است. در نقشه اول که مختص به ضریب نفوذ است، موارد ابتلا به سرطان بالاتری به طور سالانه در هر 100 هزار نفر درکشورهای توسعه یافته و صنعتی علی رغم برخورداری از شاخص توسعه انسانی قابل مشاهده است که در کشورهای کمتر توسعه یافته با درآمد کم و یا متوسط این میزان کمتر است. در حالیکه 70 درصد از مرگ و میر ناشی از سرطان در کشورهای در حال توسعه و یا کمتر توسعه یافته رخ می دهد.


بر اساس مطالعه سال 2012 مؤسسه آنکولوژی لنست، ضریب نفوذ بیماری سرطان از سال 2008 تا 2030 حدودا 75 درصد در سراسر جهان افزایش می یابد و این میزان در کشورهای در حال  توسعه و کم توسعه دو برابر خواهد شد.

لینک سایت نقشه مورد بحث: http://globalcancermap.com/

برای کشور ما مطالعات جامع در این زمینه ضرورت دارد و برقراری ارتباط بین آلاینده ها و بیماری ها از حوزه های مهم پژوهشی است که باید بدان پرداخته شود. همچنین در زمینه آمار و اطلاعات دقیق مربوط به بیماری ها نیز لازم است اقدامات کافی صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha