پنجشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 112692

کم‌کم هوا گرم‌تر می‌شود و خیلی‌ها نگران تعریق در روزهای داغ تابستان هستند. برای همین هم ممکن است به فکر خرید محصولاتی بیفتند که ادعا می‌شود جلوی تعریق بیش از حد را می‌گیرد یا دست‌کم از ایجاد بوی بد بدن پیشگیری می‌کند.

سلامت نیوز: کم‌کم هوا گرم‌تر می‌شود و خیلی‌ها نگران تعریق در روزهای داغ تابستان هستند. برای همین هم ممکن است به فکر خرید محصولاتی بیفتند که ادعا می‌شود جلوی تعریق بیش از حد را می‌گیرد یا دست‌کم از ایجاد بوی بد بدن پیشگیری می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم سرا، البته نباید فراموش کنیم ترشح عرق به خودی خود اتفاق بدی نیست و نمی‌تواند باعث ایجاد بوی بد شود، بلکه رعایت نکردن بهداشت و توجه نکردن به نظافت شخصی است که عامل اصلی بوی بد بدن به حساب می‌آید و متاسفانه این موضوع مهم هم گاهی نادیده گرفته می‌شود.

خیلی‌ها ترجیح می‌دهند، هرگز عرق نکنند و دوست دارند به هر شیوه‌ای جلوی تعریق را بگیرند. در حالی‌که عرق کردن فرآیندی است که موجب دفع سموم از بدن شده و به تنظیم دمای بدن نیز کمک می‌کند و به همین دلیل پیشگیری از ترشح آن به نفع هیچ‌کس نخواهد بود.

دکتر زهره نیکبخت، متخصص پوست و مو نیز در گفت‌وگو با جام‌جم، ضمن بیان این مطلب یادآور می‌شود: ترشح عرق به خودی خود نه‌تنها اتفاقی منفی نیست که حتی برای سلامت فرد مفید هم به حساب می‌آید. البته کسانی که از بوی بد عرق شکایت دارند باید بدانند تعریق نمی‌تواند به ایجاد بوی بد منجر شود. در حقیقت زمانی که بهداشت رعایت نشده و فرد نظافت را رعایت نکند، محیطی مناسب برای رشد و تکثیر باکتری‌ها روی پوست فراهم خواهد شد که همین موضوع می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد بوی بد شود.

این پزشک متخصص ادامه می‌دهد: ترشح عرق از سوی غددی صورت می‌گیرد که در نواحی مختلف بدن مانند زیر‌بغل، کشاله‌ران و کف دست‌ها و پاها قرار گرفته است تا سموم بدن به این شیوه دفع شود. چنانچه به هر دلیلی عرق ترشح نشده و از بدن دفع نشود، مشکلات و بیماری‌های مختلفی برای فرد پیش خواهد آمد که خشکی پوست و انواع مختلف اگزما از جمله این موارد است.

بعضی از افراد هم با تعریق بیش از حد روبه‌رو هستند و همین موضوع آنها را ناراحت می‌کند که به گفته دکتر نیکبخت برای تعریق بیش از حد نیز درمان‌های خاصی وجود دارد که افراد می‌توانند با نظر پزشک از آنها استفاده کنند.

چرا عرق بعضی‌ها بدبوتر است؟

شاید شما هم شنیده باشید می‌گویند بعضی‌ها بیشتر عرق می‌کنند و عرق‌شان هم بوی بدتری دارد. البته پزشکان می‌گویند همه انسان‌های سالم عرق می‌کنند و بنابرنظر آنها تعریق فرآیندی است که فواید خاصی برای بدن دارد. به همین دلیل هم تمام افراد باید به فکر روشی باشند تا به کمک آن از ایجاد بوی بد بدن پیشگیری کنند نه این‌که جلوی عرق کردن به کلی گرفته شود.

دکتر نیکبخت با تاکید بر اهمیت رعایت بهداشت و نظافت یادآور می‌شود: مصرف بعضی از انواع غذاها یا داروها ممکن است بوی خاصی در عرق افراد ایجاد کند؛ بنابراین گاهی چنین اتفاقی پیش می‌آید که با خوردن نوعی از غذا یا مصرف دارویی خاص، عرق بدن فرد بدبو شود.

البته به گفته این متخصص پوست و مو، مهم‌ترین مساله‌ای که می‌تواند موجب بوی بد عرق شود عدم رعایت بهداشت است که این موضوع بویژه درباره کسانی که اضافه وزن دارند و چاق هستند بیشتر به چشم می‌آید.

به گفته وی، زمانی که فرد عرق می‌کند و این عرق روی پوست باقی می‌ماند، بوی نامطبوعی ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل هم با رعایت بهداشت تا حد زیادی می‌توان با بوی بد بدن مقابله کرد.

رعایت بهداشت، بهترین روش

همه انسان‌ها عرق می‌کنند، اما در صورتی که بهداشت بخوبی رعایت شود، ترشح عرق هم نمی‌تواند با بوی بد بدن همراه باشد. دکتر نیکبخت با تاکید بر این‌که بهترین روش برای مبارزه با بوی بد بدن رعایت بهداشت است، یادآور می‌شود: زمانی که عرق روی پوست باقی می‌ماند، قارچ نیز به عرق اضافه شده و در نتیجه حالت سفیدی و چسبندگی در این نواحی به وجود می‌آید که همین وضع به بوی بد بدن منجر خواهد شد.

بنابراین به توصیه وی، شست‌وشوی مرتب بدن یا پاک کردن عرق با استفاده از حوله یا پنبه مرطوب می‌تواند در پیشگیری از بوی بد بدن موثر باشد.

در کنار این موارد، استفاده از محصولات ضد عرق هم می‌تواند به فرد کمک کند که البته با توجه به انواع مختلف این مواد ممکن است این پرسش مطرح شود که کدام یک از ضدعرق‌ها بهتر از بقیه است؟

دکتر نیکبخت در پاسخ به این پرسش می‌گوید: از نظر فرمولی تفاوت زیادی میان این محصولات وجود دارد و حتی برخی انواع آنها ممکن است تجاری و غیراستاندارد باشد. به همین دلیل هم هنگام خرید حتما باید محصولات شناخته‌شده‌ای را تهیه کنید که از نظر بهداشتی نیز تائید شده است.

شما نباید از این محصولات استفاده کنید!

اگر بخواهید اسپری یا ضدعرق بخرید، حتما انواع مختلفی از آنها را خواهید دید و همین می‌تواند کار انتخاب را سخت‌تر کند. البته باورهایی هم در مورد این محصولات وجود دارد که مشخص نیست کدام یک از آنها صحیح و کدام یک غلط است مثلا خیلی‌ها می‌گویند استفاده از ضدعرق‌هایی که روی پوست کشیده می‌شود، ضرر دارد و می‌تواند با تحریک غدد لنفاوی، بافت سینه را دستخوش تغییر کند. دکتر نیکبخت اما می‌گوید استفاده از این محصولات با مشکلات سینه ارتباطی ندارد، ولی هنگام خرید باید به فرمول آن دقت داشته باشید.

این متخصص پوست و مو ادامه می‌دهد: برخی از این محصولات جلوی تعریق را می‌گیرد و باعث می‌شود عرق ترشح نشود و برخی دیگر فقط ترشح عرق را کم می‌کند و خوشبوکننده است. زمانی که جلوی دفع و ترشح عرق گرفته می‌شود، با توجه به این‌که عرق در هر صورت ایجاد خواهد شد، زیر پوست می‌ماند و انباشته می‌شود و در نتیجه می‌تواند مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند. به همین دلیل هم توصیه می‌شود از محصولاتی که جلوی ترشح عرق را می‌گیرد، استفاده نکنید.

وی درباره استفاده از اسپری‌ها می‌گوید: بعضی از انواع اسپری‌ها هم می‌تواند برای فرد حساسیت و اگزما ایجاد کند و به همین دلیل کسانی که به آن حساسیت دارند نباید از این محصولات استفاده کنند، چون چنین کاری می‌تواند باعث بروز اگزما و درماتیت‌های پوستی، خارش و قرمزی شود. برهمین اساس زمانی که بعد از یکی دو بار استفاده از اسپری‌ها با این نشانه‌ها مواجه شدید، توصیه می‌شود مصرف آنها را قطع کنید.

دکتر نیکبخت در نهایت توصیه می‌کند با رعایت بهداشت، استحمام و پاک کردن نواحی‌ که تعریق در آنها زیاد است با استفاده از حوله یا پنبه مرطوب، از ایجاد بوی بد و همچنین بیماری‌هایی مانند اگزماهای پوستی پیشگیری کنید. همچنین در این زمینه استفاده از ضدعرق‌ها و اسپری‌ها هم می‌تواند به افراد کمک کند. البته نباید فراموش کنیم این محصولات هم مانند دیگر لوازم بهداشتی و آرایشی ممکن است روی پوست برخی افراد عارضه ایجاد کند و به همین دلیل عوارض پوستی ناشی از آنها می‌تواند برای افراد مختلف متفاوت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha