یک استاد دانشگاه هشدار داد که به‌ دلیل استفاده نامناسب از منابع‌ آب زیرزمینی و خشکیدگی مهارلو، این دریاچه با توجه به وجود نیترات فراوان و سایر عوامل مخرب، هم‌اینک به‌ منزله یک بمب خطرناک است.

دریاچه مهارلو یک بمب خطرناک است

سلامت نیوز: یک استاد دانشگاه هشدار داد که به‌ دلیل استفاده نامناسب از منابع‌ آب زیرزمینی و خشکیدگی مهارلو، این دریاچه با توجه به وجود نیترات فراوان و سایر عوامل مخرب، هم‌اینک به‌ منزله یک بمب خطرناک است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر رئیسی پنجشنبه اول خردادماه در جلسه مشترک وزیر نیرو و کمیسیون کشاورزی مجلس و مدیران بخش‌های مختلف استان فارس، در شیراز گفت: آنقدر چاه در اطراف دریاچه مهارلو حفر کرده‌ایم که آب ورودی آن را از بین بردیم.

وی تصریح کرد: مهارلو یک دریاچه کم‌ عمق است که سیلاب‌های زمستانی تنها تا اوایل تابستان، مقداری از آب آن را تامین می‌کند و بخش مهمی از آب این دریاچه از محل منابع زیرزمینی تامین می‌شد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رسوبات دریاچه مهارلو مملو از آرسنیک و سایر املاح مضر برای سلامت انسان است، گفت: منافع مردم را برنامه‌های بلند مدت تامین می‌کند.

وی ادامه داد: همه جای دنیا وقتی خشکسالی اتفاق می‌افتد، آب را بر روی مردم هم قطع می‌کنند، باغچه‌ها را آبیاری نمی‌کنند، اما در ایران برای آنکه مردم ناراحت و ناراضی نشوند، آب در شرایط سخت هم جیره‌بندی نمی‌شود، باید آب جیره‌بندی شود بگذارید مردم قدر آب را بدانند.

رئیسی تصریح کرد: مدام می‌گوییم مردم، مردم و چاه حفر می‌کنیم تا به‌ظاهر تامین آب و در باطن مردم را بیچاره‌تر کنیم!

وی با بیان اینکه از سال 47 تا 70 در وزارت نیرو پیش‌بینی امروز و افت منابع آب زیرزمینی شده بود، گفت: متاسفانه طی این سال‌ها مدام برداشت‌ها ادامه داشته و حجم آبی را که خداوند برای مواقع خشکسالی و مشکل در زیرزمین گذاشته است، استفاده کردیم.

رئیسی تصریح کرد: هیچ یک از وزارت‌خانه‌ها به‌تنهایی نمی‌تواند بحران آب را حل کند، حداقل 10 وزارت‌خانه و نهاد در این امر مسئول و دخیل هستند و اگر یکی از آنها همکاری نکند، کار انجام نمی‌شود.

این استاد دانشگاه توضیح داد: ما سد قیر (سلمان فارسی) را احداث کردیم اما بالا دست آن چندین طرح آبخیزداری اجرایی شد و اکنون این سد با مشکل آب مواجه است.

رئیسی وجود اراضی کشاورزی خرد و کمتر از 5 هکتار را یکی دیگر از مسائلی دانست که مدیریت آب در بخش کشاورزی را با مشکل مواجه کرده و می‌کند و گفت: امکان ندارد بتوانیم در موضوع مدیریت و بهره‌وری آب در بخش کشاورزی به نتیجه برسیم تا زمانیکه یک‌پارچه‌سازی اجرایی شود.

این استاددانشگاه، همچنین در نظر گرفتن مسائل محیط‌زیست در تمام پروژه‌های آب را اکیدا خواستار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha