یک دکترای روانشناس کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه کمال گرایی والدین عاملی مهم در بروز اضطراب پیش از امتحان است، گفت: اطمینان بخشی به نوجوانی که در دوران امتحانات است آرامش او را تضمین می‌کند.

سلامت نیوز: یک دکترای روانشناس کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه کمال گرایی والدین عاملی مهم در بروز اضطراب پیش از امتحان است، گفت: اطمینان بخشی به نوجوانی که در دوران امتحانات است آرامش او را تضمین می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر محمد زارع نیستانک  با اشاره به اینکه ترس هنگام امتحان با الگوی رفتاری خانواده در ارتباط است، گفت: تذکرات والدین، اضطراب و امر و نهی بیش از حد معمول به کودک موجب افزایش ترس در امتحانات می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه حمایت پدر و مادر نقش اصلی را در ایجاد آرامش نوجوانان هنگام مطالعه دروس دارد، گفت: گاه حمایت نامناسب والدین موجب تشدید اضطراب در نوجوانان می‌شود.

زارع نیستانک افزود: والدین با بیان جملاتی مانند "اطمینان دارم قبول می شوی چند بار کتابت را می خوانی!" موجب ایجاد اضطرابی ده برابر معمول می شوند.

این دکترای روانشناس کودک و نوجوان کمال گرایی پدر و مادر را عاملی مهم در بروز اضطراب پیش از امتحان دانست و گفت: انتظار بیش از حد توان والدین از نوجوان، سبب نگرانی و بر هم زدن آرامش هنگام امتحانات می‌شود.

زارع نیستانک یادآور شد: زمان بندی و انتخاب تغذیه مناسب هنگام امتحانات، نوجوانان را یاری می‌کند تا با توانی مضاعف بتوانند یادگیری و تمرکز داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه میزان استاندارد بین‌المللی تماشای برنامه‌های تفریحی تلویزیون 12 ساعت در هفته است، گفت: خانواده‌ها باید به طور واضح و مشخص به نوجوانان تذکر دهند که نمی تواند بیش از این زمان به تماشای برنامه‌های تلویزیونی بپردازد.

مصرف خودسرانه داروهای افزایش تمرکز جایز نیست

زارع نیستانک یادآور شد: برخی نوجوانان به طور ناخودآگاه کمال گرا هستند یا هنگام مطالعه دروس وسواس دارند و یا تمرکز لازم برای یادگیری ندارند که ممکن است بر اساس تشخیص پزشک نیاز به دارودرمانی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه مصرف خودسرانه داروهایی مانند ریتالین برای تمرکز هرگز جایز نیست، گفت: داروی ریتالین مخدر نیست و گاه برحسب سن و صلاحدید پزشک می تواند مفید باشد.

پیاده روی بهترین راهکار کاهش اضطراب است

این دکترای روانشناس کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه مطالعه زیاد در شب قبل از امتحان مناسب نیست، خاطرنشان کرد: مطالعه زیاد پس از ساعت 7 بعدازظهر در 90 درصد موارد سبب تشدید استرس می‌شود.

زارع نیستانک در پایان یادآور شد: انجام حرکات ورزشی به ویژه پیاده روی و قدم زدن در فواصل مطالعه بهترین راهکار برای کسب آرامش و کاهش اضطراب در هنگام مطالعه دروس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha