مدیر کل دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه وزارت بهداشت، از اجرای برنامه های این وزارتخانه همزمان با طرح تحول نظان سلامت خبر داد.

تشریح جزئیات افزایش تعرفه های درمانی/ واقعی شدن قیمتهای اقامت بیمارستانی

سلامت نیوز:  مدیر کل دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه وزارت بهداشت، از اجرای برنامه های این وزارتخانه همزمان با طرح تحول نظان سلامت خبر داد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر علیرضا اولیایی منش در برنامه ای با موضوع "افزایش تعرفه‌های درمانی در بخشهای دولتی و خصوصی"، گفت: سهم مردم در پرداخت هزینه‌های درمانی بیمارستانهای دولتی در سال 93 کاهش یافته و به حدود یک چهارم رسیده است.

وی با اشاره به رشد 18 درصدی تعرفه‌های بخش خصوصی و 32 درصدی بخش دولتی از اول تیرماه، افزود: برای رفتن به سمت قیمت واقعی خدمات درمانی در برنامه پنجم توسعه الزام قانونی داریم اما منابع دولتی تاکنون برای اجرای این موضوع کافی نبوده است.

اولیایی منش با بیان اینکه دولت در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در بخش سلامت تمرکز کرده است، افزود: با همکاری وزارت‌خانه‌های بهداشت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌های بیمه‌گر در شورای عالی بیمه سلامت، قیمت تمام‌شده اقامت بر روی تخت بیمار و ویزیت سرپایی را به قیمت تمام شده نزدیک و در تعرفه اعمال کردیم.
 
وی در خصوص اینکه تا چه حد به قیمت تمام شده نزدیک شده‌ایم، افزود: در برخی از بخشها مثل هتلینگ و یا اقامت بر روی تخت بیمار حداقل 80 تا 90 درصد قیمتها واقعی شده‌اند به طوریکه در ویزیت هم تلاش شد تا حدود 60 تا 70 درصد قیمتها واقعی شود، این در حالی است که در بقیه بخشها با قیمت واقعی فاصله داریم.

مدیر کل دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه وزارت بهداشت با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت گفت: کاهش پرداخت مستقیم از جیب مردم، افزایش دسترسی‌ها و ارتقاء کیفیت از اهداف این طرح به شمار می‌آید و تمرکز آن بیشتر براقشار ضعیف و متوسط جامعه است که به بیمارستانهای دولتی مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بیمارستانهای دولتی مرجع و پناهگاه طبقات متوسط و پایین جامعه است، افزود: طرح تحول سلامت عمده خدمات بستری را به گونه‌ای پوشش داده که مردم به بیرون از بیمارستانها مراجعه نکنند.  

اولیایی منش‌ با بیان اینکه باید کیفیت خدمات ارتقاء یابد تا مردم متحمل فشار نشوند، گفت: وزارت بهداشت برنامه‌های متعددی را همزمان با طرح تحول سلامت در دست اقدام دارد که تدوین تعرفه‌ها مبتنی بر شواهد و اصلاح نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد از جمله آن است.

وی خاطر نشان کرد: از بیمارستانها خواستیم تا سطح خدماتشان را با قیمت تعیین‌شده وزارت بهداشت تنظیم کنند و همه بیماستان‌ها موظفند تمام ملزومات پزشکی را برای مردم در داخل بیمارستان‌ها فراهم کنند و مردم فقط 10 درصد از قیمت ملزومات پزشکی را پرداخت می کنند.

اولیایی منش با اشاره به اینکه برنامه‌های وزارت بهداشت فقط در قالب تزریق منابع نیست بلکه اصلاحات بسیار زیادی را به صورت همزمان در دست انجام دارد، گفت: اگر همکاری و همدلی کنونی میان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان‌های بیمه‌گر و همچنین بقیه دست اندرکاران  نظام سلامت ادامه داشته باشد قطعاً اوضاع سلامت مردم در انتهای سال 93 با  سال  92 تفاوت خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha