برخی پتروشیمی های داخلی قبلا به نام بنزین شبه بنزین تولید می کردند و به خورد مردم و هوا و محیط زیست می دادند.

چرا پاک تر شدن هوا را نمی بینند و مسائل را سیاسی می کنند

سلامت نیوز: برخی پتروشیمی های داخلی قبلا به نام بنزین شبه بنزین تولید می کردند و به خورد مردم و هوا و محیط زیست می دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تدبیر،در چند سال اخیر کارشناسان یکی از دلایل عمده آلودگی هوا را بنزین هایی عنوان می کردند که طی یک فرآیند شیمیایی و از ترکیب چند محلول در پتروشیمی های داخل کشور تولید می شد.

بعد از اعمال تحریم ها، دولت محمود احمدی نژاد برای تامین سوخت داخل کشور این روش را انتخاب کرد. روشی که به گفته کارشناسان نمی توان نام تولید بنزین بر آن گذاشت و درصد آلودگی آن به مواد سمی بسیار بالا بود.

با آغاز دولت یازدهم و در راستای عمل به وعده های انتخاباتی کنترل آلودگی هوا یکی از دغدغه های دولت اعلام شد. دولت برای اجرای این وعده، با بهبود اوضاع تصمیم به وارد کردن بنزین با استاندارد یورو 4 گرفت. وارداتی که از سوی برخی رسانه های نزدیک به محافظه کاران مورد انتقاد قرار می گیرد و حتی عنوان می شود که به دلیل وجود منافع شخصی تصمیم به انجام این کار گرفته شده است.

در یکی از آخرین ادعاها روزنامه کیهان مطالبی را به نقل از یوسف رشیدی، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرده که دیدگاهای مطرح شده از طرف این سازمان درباره آلوده بودن بنزین های گذشته را زیر سوال می برد. مواردی مانند این که بنزینی که به کشور وارد می شود استانداردهای لازم را ندارد یا بدون آنالیز بنزین های تولید پتروشیمی درباره آلوده بودن صحبت شده است.

کیهان هم چنین رشیدی را به عنوان یکی از مخالفان "تولید بنزین ایرانی" معرفی کرده است.

اما یوسف رشیدی مطلب کیهان فراکنی عنوان می کند می گوید: این موضوعاتی که مطرح شده گزیده ای از صحبت های من در رسانه هاست و با انتخاب گزینشی آورده شده است.من درک نمی کنم که چرا این رسانه ها تمیزی و پاک تر شدن هوای تهران و سایر استان ها را نمی بینند و این گونه مسائل را هم سیاسی می بینند.

رشیدی درباره حلال هایی که با بنزین مخلوط می شوند می گوید: محصولات پتروشیمی کلا آروماتیک است و ما به دلیل حساسیتی که از نظر بهداشتی و سلامتی بر روی بحث ترکیبات آروماتیک داریم می گوییم که نباید با بنزین مخلوط شوند.

او به کیفیت بنزینی که باید در کشور مورد استفاده قرار گیرد اشاره و مطرح می کند: ما تمرکزی بر این موضوع نداریم که بنزین وارد یا تولید شود. تنها چیزی که برای ما اهمیت دارد این است که بنزینی که در کشور تولید می شود و به دست مصرف کننده می رسد استانداردهای لازم را داشته باشد که امسال استاندارد یورو 4 را برای بنزین تعریف کرده ایم. بنابراین چه در بحث واردات، چه تولید و چه تولیدی که پالایشگاه انجام می دهد ما تمرکز اصلیمان بر بحث استاندراد بنزین است. به این صورت که میزان آروماتیک آن زیر 35 درصد، بنزن زیر یک درصد، سولفور زیر 50 پی پی ام باشد.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درباره ترکیبات موجود در بنزین های تولید داخل به تدبیر می گوید: محصولات پتروشیمی تنها شبیه به بنزین است و دارای آروماتیک بالایی است. بنابراین موضع سازمان حفاظت از محیط زیست این است که به دلیل آلودگی بالا جلوی مصرف آن گرفته شود. چون ما چیزی به اسم بنزین پتروشیمی نداریم این چیزی که تولید می شود ترکیبی از حلال هاست که استفاده می کنیم. همه تلاش ما این است که ترکیبات آروماتیک در بنزین بالا نرود و نهایتا اینکه سوخت استاندارد داشته باشیم. اینکه تولید داخل باشد یا وارد شود برای ما فرقی نمی کند حتی در واردات هم با وزارت نفت این موضوع را مطرح می کنیم که حداقل استاندارد برای محصولات باید یورو 4 باشد.برخی پتروشیمی های داخلی قبلا به نام بنزین شبه بنزین تولید می کردند و به خورد مردم و هوا و محیط زیست می دادند.

رشیدی در پاسخ به این موضوع که مطرح شده درتهران بنزین های آلوده مصرف نمی شود و بنزین های تولید داخل را در دیگر استان ها استفاده می کنند می گوید: مگر بعضی از مردم با بعضی دیگر فرق می کنند یا اولویت بندی وجود دارد. نگاه ما ملی است و قرار نیست که همه چیزهای خوب در تهران باشد. نگاه ما این است که در کل کشور سوخت مناسب وجود داشته باشد. این موضوعی که بعضی بنزین ها به دلیل آلوده بودن در تهران مصرف نمی شوند درست نیست. اگر بنزینی آلوده است در هیچ جای کشور مصرف نمی شود.

او درباره آنالیز بنزین مصرفی در کشور توضیح می دهد: پالایشگاه های کشور چندین واحد دارد. ما که نمی رویم از همه این واحدها تک تک از خروجی های آنها آنالیز بگیریم، آن چیزی که آنالیز می شود محصول نهایی است.

رشیدی دراین مورد که گفته شده سازمان محیط زیست بنزین ها را مورد آزمایش قرار نمی دهد، بیان می کند: آن چیزی که مطرح می کنند یک نوع فرافکنی است، چون درتولید بنزین واحد تخدیرمعمولی، تخدیر در خلاء، آیزوماکس ، آلکیلاسیون و ... وجود دارد ما که همه این واحدها را به تفکیک آنالیز نمی کنیم. آن چیزی که نهایتا به نام بنزین در جایگاه ها عرضه می شود را آنالیز می کنیم. یتروشیمی هم یک واحد کاتالیتیک ریفرمر دارد که خوراک  می گیرد و به محصولات آروماتیک تبدیل می کند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست به نوبت های آنالیز از بنزین در جایگاه ها اشاره و با "تدبیر" مطرح می کند: براساس قانون این وظیفه به عهده ما است که هر سه ماه یکبار در جایگاه هایی که تعیین شده بنزین را چک کنیم.

رشیدی می افزاید: از زمانی هم که عرضه بنزین تولید داخل را متوقف کرده ایم در تهران میزان آروماتیک ها به زیر 35 درصد و میزان بنزن هم به زیر یک درصد رسیده است.

رشیدی تاکید می کند: همان طور که گفتم آن چیزی که در کشور توزیع می شود را بررسی می کنیم و مابقی کارها هم به وزارت نفت باز می گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha