حکایت تردد نفتکش های عراقی در محورهای مواصلاتی استانهای غرب کشور روایت کابوس هر روزه محیط زیست در هراس واژگونی این تریلرهای حامل مواد سوختی است تا عبور روزانه هزاران دستگاه از این تریلرها علاوه بر خسارات جدی به زیرساختهای منطقه موجب آلودگی منابع آب و خاک شود.

عکس/تصادف خسارت بار نفتکشهای عراقی با محیط زیست/ وقتی منابع آب و خاک قربانی می شوند

سلامت نیوز: حکایت تردد نفتکش های عراقی در محورهای مواصلاتی استانهای غرب کشور روایت کابوس هر روزه محیط زیست در هراس واژگونی این تریلرهای حامل مواد سوختی است تا عبور روزانه هزاران دستگاه از این تریلرها علاوه بر خسارات جدی به زیرساختهای منطقه موجب آلودگی منابع آب و خاک شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،تریلرهای نفتکش عراقی سالهاست که محورهای مواصلاتی غرب کشور را قَرق کرده اند و تکرار حوادث متعدد برای این تریلرها تاکنون مشکلات زیادی را در زمینه آلودگی آب و خاک و محیط زیست به وجود آورده است.

انتقادات مسئولان امر و به ویژه فعالان محیط زیست در زمینه خسارات جدی این تریلرها به محیط زیست منطقه از یک سو و نگرانی متولیان امر در زمینه خسارات به زیرساختهای ارتباطی و جاده ای از سوی دیگر از تردد این نفتکش ها معضلی ساخته که مسئولان برای رفع آن "کاسه چه کنم" در دست گرفته اند.

روزانه 2300 تریلر نفتکش عراقی از محورهای جنوبی لرستان تردد می کنند

وقوع حوادث متعدد در زمینه واژگونی تریلرهای حامل سوخت به گونه ای است که گاه در فواصل کوتاهی شاهد تکرار این حوادث در سطح محورهای مواصلاتی استان هستیم، موضوعی که در دیگر استانهای غرب کشور نیز تکرار شده و صدای مسئولان این استانها را نیز درآورده است.

تصائف

در طول هفته گذشته واژگونی دو دستگاه تانکر حامل سوخت در محورهای شهرستان پلدختر در استان لرستان بازهم پرونده مربوط به تردد این تانکرهای سوخت را باز کرد، تانکرهایی که رهاوردی جز خسارت و ضرر و زیان برای مردم لرستان به همراه نداشته اند.

این در حالیست که مطابق برخی آمارها روزانه نزدیک به دو هزار و 300 تریلر نفتکش عراقی از محورهای جنوبی لرستان تردد می کنند که این رقم در طول ماه و سال به رقم چشمگیری می رسد که اگر تعداد حوادث مربوط به این تانکرها را هم بخواهیم محاسبه کنیم متاسفانه به اعداد قابل تاملی خواهیم رسید که نتیجه آن خسارت جدی به محیط زیست و زیرساختهای منطقه است.

وضعیت فعالیت این تانکرهای نفتکش به گونه ای است که حتی مسئولان شهرستان پلدختر برای ترمیم زیرساختهای جاده ای و خسارت ناشی از تردد این ماشین ها خواستار اخذ عوارض از این تریلرها شده اند، موضوعی که هنوز محقق نشده است.

ورود عناصر سنگین به داخل آب و خاک

محسن تیزهوش کارشناس آلودگی های محیط زیست در این رابطه به مهر می گوید: طی سالهای اخیر ما شاهد تردد تریلرهای حامل مواد سوختی که از کشورهای همسایه غربی وارد خاک کشورمان می شوند بوده ایم که متاسفانه چالش هایی برای محیط زیست طبیعی ما در پی تصادفات جاده ای ایجاد کرده اند.

تصادف

وی به معضل واژگونی این تریلرها و در پی آن ورود مواد نفتی به آب و خاک مناطق جنوبی استان لرستان اشاره کرده و یادآور می شود: متاسفانه با وقوع این حوادث و ورود عناصر سنگین موجود در مواد سوختی و نفتی این تانکرها به داخل آب و خاک منطقه شاهد آلودگی های نسبتا شدید هستیم.

تیزهوش با اشاره به اینکه آسیب های اقتصادی ناشی از تردد این تانکرهای سوخت چشمگیر است، عنوان می کند: آنچه که در میان مهم بوده جبران نشدن خسارات وارده به محیط زیست منطقه است در حالیکه شرکت های پشتیبان این نفتکش ها باید پاسخگوی خسارات وارده باشند.

وی با یادآوری اینکه مسئولین امر نیر باید پیگیر دریافت خسارات ناشی از تردد این تریلرهای نفتکش باشند، ادامه می دهد: همچنین آنچه که در نظرها پنهان مانده این است که در منطقه شرایط و امکانات برای جمع آوری مواد نفتی از داخل محیط فراهم نیست و فراهم آوردن امکانات نیز هزینه بسیاری را می طلبد.

تصادف

تیزهوش معتقد است که باید نحوه تردد این نفتکشها بیش از گذشته کنترل شود و می گوید: در کنار سودهای اقتصادی که این نفکش ها دارند باید سایر جنبه های حیاتی را نیز در نظر بگیریم زیرا در شرایط فعلی هر گونه آلودگی که به محیط تحمیل شود آسیب های بسیاری را در دراز مدت بر اقتصاد اکولوژیکی ما تحمیل خواهد کرد.

دو حادثه در یک هفته؛ 40 هزار لیتر مازوت وارد خاک منطقه شد

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان لرستان با اشاره به تکرار حوادث واژگونی تریلرهای حامل سوخت در محورهای کوهدشت و پلدختر به خبرنگار مهر می گوید: طی هفته گذشته شاهد وقوع دو حادثه مشابه و آلودگی خاک منطقه به وسیله مازوت بودیم.

محمد حسین بازگیر با بیان اینکه در هر کدام از این حوادث نزدیک به 24 هزار لیتر مازوت وارد خاک محل واژگونی تریلر شده است، ادامه می دهد: این دو حادثه در گردنه تنگ فنی و گردنه طول کش رخ دادند و متاسفانه محموله این تانکرها در حاشیه جاده خالی شد.

تصادف

وی معتقد است که تردد تریلرهای حامل سوخت برای لرستان تبدیل به معضلی جدی شده است و یادآور می شود: لرستان در حال حاضر تبدیل به محور ترانزیت انتقال مواد نفتی و سوختی شده و از این موضوع خسارات جدی دیده است.

ورود مواد نفتی به رودخانه کشکان و نگرانی در زمینه استمرار حوادث

بازگیر با یادآوری اینکه این تریلرهای حامل سوخت کار انتقال مواد نفتی از مرزهای سمت کرمانشاه به سمت جنوب را بر عهده دارند، عنوان می کند: بسیاری از این رانندگان به دلیل عدم آشنایی با موقعیت و توپوگرافی منطقه و همچنین محورهای مواصلاتی دچار سانحه می شوند که این موضوع منجر به آلودگی های جدی در آب و خاک منطقه شده است.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان با یادآوری اینکه در یکی از موارد واژگونی تریلرهای نفتکش عراقی طی ماه گذشته مقادیری نفت وارد رودخانه کشکان پلدختر شد، می گوید: در صورتیکه از ورود محموله نفت این تریلر به رودخانه ممانعت نمی شد شاهد مشکلات جدی برای آبزیان بودیم.

بازگیر با یادآوری اینکه محور مسیر تردد این تریلرهای نفتکش جاده مناسبی نیست و همین امر موجب رخ دادن حوادثی برای این تریلرها می شود، معتقد است که با توجه به بالا بودن تعداد حوادث در این زمینه باید راهکاری جدی برای رفع مشکل اندیشیده شود.

گلایه های مدیر کل حفاظت از محیط زیست لرستان در حالیست که مشابه همین انتقادات را مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان کردستان نیز دارد.

22 مورد واژگونی تریلرهای نفتکش طی سال 92 در کردستان

ناصح قادری که با خبرنگار مهر گفتگو کرد، معتقد است که تردد این تریلرهای حامل سوخت به یکی از مشکلات و چالشهای اساسی در زمینه آلودگی محیط زیست منطقه تبدیل شده است.

وی با یادآوری اینکه متاسفانه وضعیت محورهای مواصلاتی این استان برای تردد این تریلرها مناسب نیست و عمده جاده های این منطقه کوهستانی هستند یادآور می شود: از طرف دیگر در صورت وقوع هر گونه واژگونی و حادثه ای این امر موجب خسارات جدی به منابع آب و خاک منطقه می شود.

قادری معتقد است که حجم تردد این تریلرها در استان کردستان بیشتر از بقیه استانها است و ادامه می دهد: در سال گذشته نزدیک به 22 مورد واژگونی این تریلرهای حامل مواد سوختی را داشته ایم که منجر به خسارات جدی به محیط زیست شده است.

بیشترین حجم خسارات ناشی از واژگونی نفتکشها به منابع آب کردستان است

وی می گوید که طی دو روز گدشته در محور سنندج - مریوان دو مورد واژگونی این تریلرهای حامل سوخت گزارش شده است که عمده این حوادث مربوط به تانکرهایی است که سوخت و مواد نفتی را بین عراق و داخل کشور انتقال می دهند.

تصادف

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان کردستان بیشترین حجم خسارات ناشی از واژگونی این تریلهای حامل مواد سوختی را متوجه منابع آبی می داند و یادآور می شود که ورود مواد سوختی به رودخانه و منابع آبی موجب گسترش این آلودگی ها و خسارات جدی تری می شود.

قادری با یادآوری اینکه برخی از محورهای مواصلاتی و جاده های استان از کنار رودخانه ها می گذرند و همین امر منابع آبی را در معرض تهدید جدی بر اثر واژگونی این تریلرها قرار داده است، می افزاید: به رغم طرح شکایت برای پرداخت خسارات ولی این موضوع دردی را از مشکل آلودگی منطقه دوا نمی کند چرا که خسارات پرداختی به دست محیط زیست نمی رسد.

به هر روی با توجه به عمق مشکلات در زمینه تردد این تریلرهای نفتکش عراقی باید تدبیری جدی از سوی مسئولان امر برای کاهش خسارات ناشی از تردد این تریلرها صورت گیرد چرا که استمرار این وضعیت موجب آسیب جدی به منابع آب و خاک استانهای غرب کشور خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha