وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه همه مردم مشمول طرح تحول سلامت هستند، گفت: امیدوارم دفتر پناهندگان و سازمان ملل به غیرایرانیانی که در حال حاضر از خدمات طرح تحول سلامت بهره می‌برند توجه کرده و اعتبارات مربوطه را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه همه مردم مشمول طرح تحول سلامت هستند، گفت: امیدوارم دفتر پناهندگان و سازمان ملل به غیرایرانیانی که در حال حاضر از خدمات طرح تحول سلامت بهره می‌برند توجه کرده و اعتبارات مربوطه را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر هاشمی در حاشیه مراسم تقدیر از برگزیدگان علمی دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه دفترچه‌های بیمه رایگانی که از امروز بین مردم توزیع می‌شود تفاوتی با سایر دفترچه‌های بیمه درمانی ندارد، اظهار کرد: این دفترچه‌ها بلافاصله قابل استفاده هستند و اگر اشکالی به دفترچه‌های خدمات درمانی وارد است در مورد کل این دفترچه‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه نباید کار دولت را در زمینه ارائه دفترچه‌های بیمه رایگان کم ارزش جلوه داد، تصریح کرد:‌ هیچ دولتی در دنیا تابحال وجود نداشته است که بتواند در کمتر از یک ماه و نیم، بیش از سه و نیم میلیون نفر از شهروندانش را به صورت رایگان بدون هیچگونه پیش‌ شرطی بیمه کند و این امر کار ارزشمندی است.

هاشمی با تاکید بر اینکه اجرای صحیح طرح دفترچه‌های بیمه رایگان و بهره‌گیری بهتر از دفترچه‌های بیمه نیازمند کمک نمایندگان مجلس و دولت است، افزود: امیدوارم برای افزایش اعتبار دفترچه‌های بیمه، دولت و نمایندگان مجلس با وزارت بهداشت همکاری کند.

وزیر بهداشت همچنین در رابطه با طرح تحول سلامت خاطرنشان کرد: تمام مردم ایران اعم از کسانی که یارانه دریافت می‌کنند و کسانی که از دریافت یارانه انصراف داده‌اند مشمول طرح تحول سلامت می‌شوند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حتی غیرایرانیان نیز مشمول این طرح می‌شوند که وزارت بهداشت در این رابطه به سازمان ملل و دفتر پناهندگان اعتراض دارد و امیدوارم دفتر پناهندگان به وظیفه خود در این زمینه عمل کرده و اعتباراتی که برای انجام امور درمانی غیرایرانیان اختصاص دارد در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد.

هاشمی در پاسخ به این سوال که نحوه خدمات بیمه‌های تکمیلی برای ارائه خدمات پزشکی در مجلس چگونه است، گفت: به وضوح در جریان این امر نیستم اما برای گرفتن خدمات درمانی در منزل احتیاج به ایجاد یک ساختار جدید در حوزه پرستاری و معاونت بهداشت است که مشابه این ساختار در سایر کشورهای دنیا وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر در ایران شرکت‌هایی با عنوان مراقبت خانگی است که با استانداردهای مورد نیاز فاصله دارد. 

وزیر بهداشت در رابطه با جایگاه طرح پزشک خانواده در طرح تحول نظام سلامت تصریح کرد: برخی افراد درباره طرح تحول نظام سلامت با عجله قضاوت می‌کنند و قضاوت کردن و ارزیابی این طرح نیازمند چند ماه فرصت است.

وی با اشاره به اینکه هدف گیری طرح تحول نظام سلامت توجه به حوزه بهداشت و نیازهای مردم است، تصریح کرد: تا آخر سال نتایج اجرای این طرح به خوبی دیده خواهد شد اما برخی افراد عادت به انتقاد کردن دارند ولی لازم است در این زمینه خویشتن‌داری کنند. تا امروز نیز مردم به خوبی می‌توانند قضاوت کنند که با اجرای طرح تحول سلامت در مراجعه به بیمارستان‌های دولتی چقدر آرامش پیدا کرده‌اند و دولت چقدر از آنها حمایت می‌کند.

وزیر بهداشت درباره مشکلات حوزه سلامت دهان و دندان در کشور اظهار کرد: در حال حاضر متاسفانه در حوزه بهداشت دهان و دندان در زمینه‌های فرهنگی ضعف وجود دارد که این ضعف فرهنگی به طبقه خاص و سطح تحصیلات خاص اختصاص ندارد و مردم از لحاظ فرهنگی به سلامت دهان و دندان خود کم توجه هستند.

هاشمی با اشاره به اینکه برخی از مشکلات سلامت دهان و دندان به بخش‌های دولتی و مجلس نیز مربوط می‌شود، افزود: همچنین بیمه‌ها که بخشی از دولت و مجلس هستند نیز در زمینه تامین سلامت دهان و دندان تاثیرگذارند که در سال‌های اخیر کار چندانی در این زمینه انجام نشده است.

به گفته وی به هم ریختگی و از هم گسیختگی و توسعه‌های کمی نابجا در زمینه آموزش دندان‌پزشکی از دیگر دلایل کاهش کیفیت سلامت دهان و دندان در کشور است.

هاشمی در این باره خاطرنشان کرد: هجوم بی وقفه فارغ‌التحصیلان از خارج به داخل کشور با کیفیت‌های متفاوت و عمدتا نامناسب نیز از دیگر دلایل وضعیت فعلی سلامت دهان و دندان است.

وزیر بهداشت با اشاره به تشکیل شورای عالی سلامت دهان و دندان در وزارت بهداشت تصریح کرد:‌ این شورا با حضور تمام مسئولین این امر تشکیل شده است و با این افراد اتمام حجت دارد و کسانی که از اول انقلاب مسئولیت داشته‌ و در این زمینه مدعی هستند از جهت اصلاح تصمیمات مقطعی به وزارت بهداشت کمک کنند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه وزارت بهداشت بتواند در زمینه تامین بهداشت دهان و دندان و حل مشکلات آن قدم‌های موثری بردارد، خاطرنشان کرد: همچنین معاونین و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز باید در این حوزه اقدام کنند و تمامی دندانپزشکان برای ارتقای سلامت دهان و دندان با وزارت بهداشت همکاری داشته باشند.

وزیر بهداشت همچنین در رابطه با افزایش 40 درصدی حقوق پرستاران بعد از اجرای طرح تحول سلامت، تصریح کرد: برخی از روی بی‌اطلاعی گروه مختلفی را تهدید می‌کنند که در مقابل اجرای طرح تحول ایستادگی کنند.

وی با تاکید بر اینکه دولت فاز اول اجرای طرح تحول را کاهش هزینه‌های مردم در حوزه درمان درنظر گرفته است، افزود: در حوزه بهداشت نیز دولت تصمیم دارد در فاز اول طرح تحول سلامت خانه‌های بهداشت را تجهیز و تکمیل کند و همچنین طرح پزشک خانواده را نیز گسترش داده و نظام ارجاع را نیز ارتقا بخشد.

هاشمی با تاکید بر اینکه اعتبارات در زمینه طرح تحول سلامت برای افزایش حقوق افراد در نظر گرفته نشده است، اظهار کرد: نباید گروه‌های مختلف برای اعتبارات این بخش به دنبال سهم خواهی باشند. ولی در عین حال هرکدام از اعضای گروه‌های پزشکی که بیشتر کار کنند وظیفه دولت و کارفرما است که حقوق آنها را افزایش دهد.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه معوقات پرداخت نشده وزارت بهداشت نباید فراموش شود، تصریح کرد: در عین حال گفته شده است که اعتبارات طرح تحول سلامت برای پرداخت کسری‌های سابق خرج نخواهد شد. بنابراین لازم است هرچه سریع‌تر وزارت بهداشت معوقات را از منابع دیگر پرداخت کند.

وی با تاکید بر اینکه جامعه پزشکی نباید کاری کند که اعتماد مجلس و دولت در زمینه اعتبارات تخصیص داده شده به وزارت بهداشت از بین رود، گفت:‌ نباید طوری تصور شود که این اعتبارات صرف حقوق کارکنان شود و من نیز اجازه چنین کاری را نخواهم دارد و این امر هم به معنای قدرناشناسی از افراد نیست بلکه مبنای بازنگری حقوق کاری افراد است که آنها فارغ از صنف کاریشان انجام می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha