نتایج تعجب برانگیز تحقیقات انجام شده در دانشگاه آکسفورد نشان داده است، بسیاری از بیماری ها و مشکلات روحی و روانی برای سلامتی انسان خطری به مراتب بیشتر و جبران ناپذیرتر از بیماری های جسمانی از جمله سیگار کشیدن دارند.

بیماری های روحی؛ چند سال از عمر انسان کم می کند؟

سلامت نیوز: نتایج تعجب برانگیز تحقیقات انجام شده در دانشگاه آکسفورد نشان داده است، بسیاری از بیماری ها و مشکلات روحی و روانی برای سلامتی انسان خطری به مراتب بیشتر و جبران ناپذیرتر از بیماری های جسمانی از جمله سیگار کشیدن دارند.

بر همین اساس میانگین سنی افرادی که به بیماری های جدی روحی و روانی مبتلا هستند 10 تا 20 سال کمتر از عمر طبیعی یک انسان است، این در حالی است که این میزان برای سیگاری ها از 8 تا 10 سال متغیر است.

یه گزارش دیلی میل، دانشمندان در این تحقیق برای افزایش ضریب اطمینان داده های به دست آمده طیف وسیعی از افراد با مشکلات جسمی و روحی متفاوت از قبیل معتادان به الکل و مواد مخدر، مجانین، مبتلایان به اختلالات اوتیستیک، ناتوان های ذهنی و کودکانی با مشکلات رفتاری پیچیده را مورد مطالعه قرار دادند. یافته های به دست آمده حاکی از آن بوده که طول عمر بیمارانی با اختلال شخصیتی دو قطبی 8 تا 10 سال کمتر از مردم عادی است، این میزان میان مبتلایان به اسکیزوفرنی 10 تا 20 سال، برای آنهایی که افسردگی های شدید دارند 11 سال و میان معتادان به الکل یا مواد مخدر 9 تا 24 سال است.

در واقع وجود یک بیماری روحی و روانی حاد در انسان بیش از مصرف روزانه 20 سیگار می تواند در کاهش طول عمر انسان نقش داشته باشد. برای چنین پدیده ای دلایل مختلفی عنوان شده است از جمله اینکه، رفتارهای پُرخطری مانند خودکشی در میان این گروه از مردم به خصوص آنهایی که به الکل یا مواد مخدر اعتیاد دارند، بسیار شایع است. هم چنین ذهنیت منفی جامعه نسبت به این بیماران و نسبت دادن برچسب های اجتماعی مختلف به آنها مانع از این می شود که افراد برای درمان مشکلات روحی خود به راحتی به مشاور یا روان پزشک مراجعه کنند؛ تمامی این اتفاقات در حالی است که چنین مشکلاتی نقطه شروع بسیاری از بیماری های جسمانی مانند دیابت، سرطان یا مشکلات قلبی و عروقی هستند.

از طرف دیگر ممکن است خدمات بهداشتی و درمانی در دسترس این قبیل بیماران نباشد حتی در بسیاری از مواقع ترسِ از دست دادن شغل یا نداشتن منابع مالی کافی برای پیگری درمان بیماری مانع از مراجعه به مراکز درمانی می شود. کمبود امکانات و عدم توجه مردم و دولت ها نسبت به این بیماران در حالی است که سالانه حدود 30 هزار نفر به علت مشکلاتی روحی از دنیا می روند، به دیگر بیان هر 20 دقیقه یک نفر جان خودش را به دلیل مشکلی قابل درمان از دست می دهد. عدم آموزش به مردم برای مراجعه به مراکز مشاوره و تلاش برای تغییر تصورات قالبی مردم نسبت به مشکلاتی این چنینی در کنار حمایت از بیماران روحی و روانی در درمان و رفع این بیماری ها تأثیرات به سزایی دارند.

منبع: شفقنا زندگی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha